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MRT zur Therapieplanung bei Patienten mit Vorhofseptumdefekt

MRI for therapy planning in patients with atrial septum defects

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Zusammenfassung

Zielsetzung

Ziel war es, die Wertigkeit eines kombinierten MRT-Protokolls aus Funktionsuntersuchung, Flussmessung und MR-Angiographie zur präoperativen oder -interventionellen Abklärung bei Patienten mit Vorhofseptumdefekt zu evaluieren.

Material und Methoden

Ingesamt wurden 56 Patienten mit Vorhofseptumdefekt aus einem Kollektiv von 65 Patienten mit Verdacht auf Vorhofseptumdefekt, die im MRT untersucht wurden, in die Studie eingeschlossen. Anhand der Funktionsaufnahmen wurde der Typ des Vorhofseptumdefekts identifiziert. Mit einer Phasenkontrastflussmessung wurde das Ausmaß des Links-rechts-Shunts quantifiziert und bei 24 Patienten mit der Oxymetrie im Herzkatheter verglichen. Mit Hilfe der kontrastverstärkten MR-Angiographie wurden die thorakalen Gefäße beurteilt, um vaskuläre Anomalien zu identifizieren, die dann mit intraoperativen Ergebnissen verglichen wurden.

Ergebnisse

Die Indikation zur operativen Versorgung wurde bei 16 Patienten gestellt, 8 Patienten wurden interventionell behandelt und bei 32 Patienten mit Vorhofseptumdefekt ergab sich ein niedriges Shuntvolumen, das keine operative oder interventionelle Behandlung erforderte. Die Diagnose von vaskulären Anomalien, ausnahmslos Lungenvenenfehlmündungen, korrelierten in allen Fällen mit den intraoperativen Befunden, ebenso die Lokalisation der behandlungsbedürftigen Vorhofseptumdefekte mit den intraoperativen Ergebnissen und der präinterventionellen Untersuchung im Herzkatheterlabor. Die Ergebnisse der Shuntquantifizierung zeigte eine gute Korrelation mit den Ergebnissen der invasiven Oxymetrie (r=0,91, p <0,0001).

Schlussfolgerung

Das kombinierte MRT-Protokoll aus Cineaufnahmen, Phasenkontrastflussmessungen und kontrastverstärkter MR-Angiographie besitzt eine hohe diagnostische Genauigkeit bei der präoperativen Abklärung von Patienten mit Vorhofseptumdefekten.

Abstract

Purpose

The aim of this study was to determine the value of a combined magnetic resonance imaging (MRI) protocol including steady-state free precession (SSFP) imaging, phase-contrast measurements and contrast-enhanced MR angiography (CE-MRA) for presurgical or preinterventional diagnostic imaging in patients with suspected atrial septum defects.

Material and methods

Out of 65 MRI studies of patients with suspected atrial septum defects, 56 patients were included in the study. The atrial septum defects were identified on cine images. Velocity encoded flow measurements were used to determine shunt volumes, which were compared with invasive oxymetry in 24 patients. Contrast-enhanced MRI was used to assess the thoracic vessels in order to detect vascular anomalies. The findings were compared with the intraoperative results.

Results

A total of 24 patients with high shunt volumes were treated either surgically (16 patients) or interventionally (8 patients) and 32 patients with low shunt volumes did not require surgical or interventional treatment. The vascular anomaly, which in all cases was anomalous pulmonary venous return, was confirmed by the intraoperative findings. The type and location of atrial septal defects which required treatment, were confirmed intraoperatively or during the intervention. The results of shunt quantification by MRI showed a good correlation with the results of invasive oximetry (r=0.91, p <0.0001).

Conclusion

A combined MRI protocol including cine SSFP images, velocity-encoded flow measurements and CE-MRA is an accurate method for preoperative and preinterventional evaluation of atrial septum defects.

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Literatur

  1. Schmaltz AA, Bauer U, Baumgartner H et al (2008) Medical guideline for the treatment of adults with congenital heart abnormalities of the German-Austrian-Swiss Cardiology Specialty Society. Clin Res Cardiol 97:194–214

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Schoetzau A, Santen F van, Sauer U, Irl C (1997) Kardiovaskuläre Fehlbildungen in Bayern 1984–1991. Z Kardiol 86:496–504

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Wren C, O’Sullivan JJ (2001) Survival with conge- nital heart disease and need for follow up in adult life. Heart 85:438–443

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Kaemmerer H, Breithardt G (2006) Recommendations for the quality improvement of interdisciplinary care of adults with congenital heart anomalies. Clin Res Cardiol 95:76–845

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Kersting-Sommerhoff BA, Diethelm L, Teitel DF et al (1989) Magnetic resonance imaging of congenital heart disease: sensitivity and specificity using receiver operating characteristic curve analysis. Am Heart J 118:155–161

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Prompona M, Muehling O, Naebauer M et al (2010) MRI for detection of anomalous pulmonary venous drainage in patients with sinus venosus atrial septal defects. Int J Cardiovasc Imaging [Epub ahead of print]

  7. Steele P, Fuster V, Cohen M et al (1987) Isolated atrial septal defect with pulmonary vascular obstructive disease: long-term follow-up and prediction of outcome after surgical correction. Circulation 76:1037–1042

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Granton JJ, Rabinovitch M (2002) Pulmonary arterial hypertension in congenital heart disease. Cardiol Clin 20:441–457

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Onsea K, Dendale P (2009) Sinus node dysfunction after surgical repair of an atrial septal defect (secundum-type): worth the wait. Acta Cardiol 64:423–424

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Teo KS, Disney PJ, Dundon BK et al (2010) Assessment of atrial septal defects in adults comparing cardiovascular magnetic resonance with transesophageal echocardiography. J Cardiovasc Magn Reson 12:44

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Diethelm L, Déry R, Lipton MJ, Higgins CB (1987) Atrial-level shunts: sensitivity and specificity of MR in diagnosis. Radiology 162:181–186

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Gaibazzi N, Montresor G, Poeta ML (2003) Anatomy of a wrong diagnosis: false sinus venosus atrial septal defect. Cardiovasc Ultrasound 7:1–15

    Google Scholar 

  13. Quek SC, Hota S, Tai BC et al (2010) Comparison of clinical outcomes and cost between surgical and transcatheter device closure of atrial septal defects in Singapore children. Ann Acad Med Singapore 39:629–633

    PubMed  Google Scholar 

  14. Zhu W, Neubauer H (2010) secondary residual shunt after atrial septal defect closure with an amplatzer occluder: surgical removal and evaluation of device biocompatibility after 7 years. Pediatr Cardiol [Epub ahead of print]

  15. Gatehouse PD, Rolf MP, Graves MJ et al (2010) Flow measurement by cardiovascular magnetic resonance: a multi-centre multi-vendor study of background phase offset errors that can compromise the accuracy of derived regurgitant or shunt flow measurements. J Cardiovasc Magn Reson 14:12–15

    Google Scholar 

  16. Brenner LD, Caputo GR, Mostbeck G et al (1992) Quantification of left to right atrial shunts with velocity-encoded cine nuclear magnetic resonance imaging. J Am Coll Cardiol 20:1246–1250

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Huber A, Matzko M, Wintersperger BJ, Reiser M (2001) Reconstruction methods in postprocessing of CT-and MR-angiography of the aorta. Radiologe 8:689–694

    Article  Google Scholar 

  18. Prompona M, Cyran C, Nikolaou K et al (2009) Contrast-enhanced whole-heart MR coronary angiography at 3.0 T using the intravascular contrast agent gadofosveset. Invest Radiol 7:369–374

    Article  Google Scholar 

  19. Lohan DG, Krishnam M, Saleh R et al (2008) MR imaging of the thoracic aorta. Magn Reson Imaging Clin North Am 16:213–234. Review

    Article  Google Scholar 

  20. Haliloglu M, Karcaaltincaba M, Oguz B, Celiker A (2007) MR angiography of left-sided cervical aortic arch with aberrant right subclavian artery. Br J Radiol 80:260–264

    Article  Google Scholar 

  21. Krishnamurthy R (2009) The role of MRI and CT in congenital heart disease. Pediatr Radiol 39:196–204

    Article  Google Scholar 

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Huber, A., Prompona, M., Kozlik-Feldmann, R. et al. MRT zur Therapieplanung bei Patienten mit Vorhofseptumdefekt. Radiologe 51, 31–37 (2011). https://doi.org/10.1007/s00117-010-1998-5

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-010-1998-5

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