Skip to main content
Log in

Sonographie der Nieren und Nierengefäße

Teil I: Normalbefunde, angeborene Erkrankungen, renoparenchymatöse Erkrankungen

  • Weiterbildung · Zertifizierte Fortbildung
  • Published:
Der Internist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Sonographie ist ein jederzeit einsetzbares und nichtinvasives Untersuchungsverfahren der Nieren, das keine spezielle Vorbereitung der Patienten benötigt. Die Sonographie erlaubt die sichere Lage- und Größenbestimmung, die Erkennung fokaler Läsionen wie Tumore, Zysten und Steine sowie die Erkennung einer Harnstauung mit ihrer urodynamischen Relevanz. Das Bestehen einer renoparenchymatösen Erkrankung kann ebenfalls erkannt werden. Eine weitere Spezifizierung ist dopplersonographisch bei primär vaskulären Erkrankungen wie der hypertensiven Nephrosklerose, der diabetischen Glomerulosklerose und bei Vaskulitiden möglich. Eine weitere Domäne der Farbdopplersonographie stellt in erfahrener Hand die sichere Erkennung von Nierenarterienstenosen dar. Bei der Untersuchung von Transplantatnieren hat sich die Sonographie ebenfalls als Standarduntersuchungsverfahren etabliert und erlaubt hier die sichere Erkennung der in der Frühphase nach Transplantation auftretenden Nierenvenenthrombose. Neuere Untersuchungen zeigen auch, dass die Dopplersonographie der Nieren mit Ermittlung des renalen Widerstandsindex eine Prognose bezüglich des Nieren- respektive des Transplantatnierenversagens erlaubt.

Abstract

Renal ultrasonography has become the standard imaging modality in the investigation of kidneys because it displays excellent anatomic detail, requires no special preparation of the patient and does not expose the patient to radiation or contrast agents. Ultrasonography is used to determine the site and size of the kidney and to detect focal lesions like tumors, cysts and renal stones. Furthermore the presence and urodynamic relevance of hydronephrosis can reliably be revealed. Also renoparenchymatous diseases are discernible to the experienced investigator, however most glomerular diseases cannot be further subclassified. Exceptions are primarily renovascular disorders like hypertensive nephrosclerosis, diabetic nephropathy or renal vasculitis. Color Doppler sonography allows the detection and quantification of renal artery stenosis, increased resistance index values may indicate irreversible disease. Ultrasonography has also been found of value in the evaluation of renal transplant kidneys. Especially in the early transplant course potentially fatal but reversible diseases like renal vein thrombosis or urinomas are detected with high sensitivity. In the long term, an increased resistance index value may also predict allograft failure.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1a, b.
Abb. 2.
Abb. 3.
Abb. 4.
Abb. 5.
Abb. 6a, b.
Abb. 7.
Abb. 8a, b.

Literatur

  1. O'Neil C (2001) Renal ultrasonography. Saunders, Philadelphie, p 248

  2. Braun B, Günther R, Schwerk WB (1983) Ultraschalldiagnostik—Lehrbuch und Atlas. Ecomed, München

  3. Brown DF, Rosen CL, Wolfe RE (1997) Renal ultrasonography. Emerg Med Clin North Am 15: 877–893

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Keller E, Krumme B (1994) Farbkodierte Duplexsonographie in der Nephrologie. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio, S 121

  5. Neuerburg Heusler D, Hennerici M (1999) Gefäßdiagnostik mit Ultraschall. Thieme, Stuttgart, S 523

  6. Kubale R, Stiegler H (2002) Farbkodierte Duplexsonographie. Thieme, Stuttgart, S 536

  7. Hricak H, Cruz C, Romanski R et al. (1982) Renal parenchymal disease: sonographic-histologic correlation. Radiology 144: 141–147

    PubMed  Google Scholar 

  8. Page JE, Morgan SH, Eastwood JB et al. (1994) Ultrasound findings in renal parenchymal disease: comparison with histological appearances. Clin Radiol 49: 867–870

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Radermacher J, Ellis S, Haller H (2002) Renal resistance index and progression of renal disease. Hypertension 39: 699–703

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. Radermacher.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Radermacher, J. Sonographie der Nieren und Nierengefäße. Internist 44, 1283–1300 (2003). https://doi.org/10.1007/s00108-003-1073-7

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-003-1073-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation