Skip to main content
Log in

Expansion eines Ameloblastoms in den sinunasalen Trakt

Maxillary ameloblastoma extending into the sinonasal tract

  • Kasuistiken
  • Published:
Der Pathologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Bedingt durch ihr langsames Wachstum können sich Ameloblastome der Maxilla extensiv in die Nasennebenhöhlen und sogar in die Nasenhaupthöhlen ausbreiten. Sinusititische Beschwerden sind dabei selten das erste tumorbedingte Symptom. Wegen der verschiedenen Wuchsformen des Ameloblastoms umfasst die histologische Differenzialdiagnose nicht nur odontogene Tumoren, sondern auch benigne und maligne Neoplasien mit Ursprung in der Schleimhaut der Nasennebenhöhlen, den Speicheldrüsen oder der Rathkeschen Tasche. Trotz hoher operativer Radikalität kann eine kurative In-sano-Resektion nicht immer erzielt werden. Maxilläre Ameloblastome zeigen die höchsten Rezidivraten.

Abstract

Maxillary ameloblastomas can extensively expand into the paranasal sinuses or even the nasal cavity due to a slow growth pattern. Sinusitis is rarely the first tumor-related complaint. Due to the various growth forms of ameloblastomas the challenging histological differential diagnosis includes several other odontogenic as well as benign and malignant non-odontogenic tumors, e.g. tumors from the mucosa of the paranasal sinuses, salivary glands and Rathke’s pouch. Despite the radical surgical approach a complete resection with wide margins cannot always be achieved. Maxillary ameloblastomas show the highest recurrence rates.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6

Literatur

  1. Baker BB, Matukas VJ (1977) Ameloblastoma presenting as an intranasal mass. Laryngoscope 87:1369–1372

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Eckardt AM, Kokemüller H, Flemming P, Schultze A (2009) Recurrent ameloblastoma following osseous reconstruction – a review of twenty years. J Craniomaxillofac Surg 37:36–41

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Koscielny S, Stebel S (2010) The ameloblastoma as differential diagnosis of tumors of the paranasal sinuses. Laryngorhinootologie 89:367–368

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Mendenhall WM, Werning JW, Fernandes R et al (2007) Ameloblastoma. Am J Clin Oncol 30:645–648

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Reichart PA, Philipsen HP, Sonner S (1995) Ameloblastoma: biological profile of 3677 cases. Eur J Cancer B Oral Oncol 31B:86–99

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Schafer DR, Thompson LD, Smith BC, Wenig BM (1998) Primary ameloblastoma of the sinonasal tract: a clinicopathologic study of 24 cases. Cancer 82:667–674

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Zwahlen RA, Grätz KW (2002) Maxillary ameloblastomas: a review of the literature and of a 15-year database. J Craniomaxillofac Surg 30:273–279

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Die korrespondierende Autorin gibt für sich und ihre Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to H. Geddert.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Geddert, H., Runge, S., Werner, U. et al. Expansion eines Ameloblastoms in den sinunasalen Trakt. Pathologe 34, 335–337 (2013). https://doi.org/10.1007/s00292-013-1753-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00292-013-1753-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation