Summary
Background: Diverticulitis is a multifactorial disease with an increasingly high prevalence in patients over 75 years of age. Complications of diverticular disease can become life threatening in this group of patients. The value of elective surgical therapy for diverticulitis of the sigmoid colon in the elderly is still controversial.
Methods: The results of diagnostic and therapeutic modalities in elderly patients with diverticular disease are reviewed.
Results: The goal of the therapeutic strategy should be the optimal treatment of complications, detection of impending complications, and definition of risk groups for the development of complications. The trend towards early treatment of complicated cases had a positive impact on morbidity and quality of life in these patients, since affliction was reduced due to a decline in the number of relapses.
From 1992 to 1999, 144 elderly patients with symptomatic diverticular disease were treated at our surgical department. Conservative therapy was performed in 89 patients and 55 were operated upon. Of the surgically treated patients, 40 underwent early elective surgery, 15 patients an acute operation. The lethality rate in the surgically treated patients was 2.8% (4 patients) compared to 0.5% (P = 0.053, Fisher exact test) in patients under 75 years of age treated in the same time period. All deceased elderly patients died from cardiovascular or pulmonary complications.
Conclusions: Elective and early elective resection for diverticulitis can also be performed in aged patients with low lethality and without stoma. With an adequate preoperative treatment of all comorbidities, age alone was not a perioperative risk factor. In an acute situation with perforations and peritonitis, resection and faecal diversion (Hartmann’s procedure) are recommended and very safe with acceptable morbidity and lethality.
Zusammenfassung
Grundlagen: Die Divertikulitis ist eine multifaktorielle Erkrankung mit einer hohen Prävalenz in Patienten über 75 Jahren. Die Komplikationen der Divertikelkrankheit können für diese Patientengruppe lebensbedrohlich sein. Der Stellenwert der elektiv chirurgischen Therapie der Sigmadivertikulitis des älteren Patienten wird noch kontrovers behandelt.
Methodik: Die diagnostischen und therapeutischen Maßnahmen bei älteren Patienten mit Divertikelkrankheit wurden zusammengefaßt.
Ergebnisse: Der Trend zur frühen Therapie komplizierter Divertikulitis verminderte die Morbidität und verbesserte die Lebensqualität, da durch die Abnahme der Rezidive das Leiden der Patienten reduziert werden konnte. Von 1992 bis 1999 wurden 144 Patienten mit einem Alter über 75 Jahre und symptomatischer Divertikelkrankheit an unserer Abteilung behandelt. Es wurden 89 Patienten konservativ und 55 chirurgisch behandelt. Von den chirurgisch behandelten Patienten wurden 40 früh-elektiv und 15 akut operiert. Die Letalität der chirurgisch behandelten älteren Patienten betrug 2,8% (4 Patienten) verglichen mit 0,5% (P = 0,053, Fisher Exact Test) bei Patienten mit einem Alter unter 75 Jahren, die während der selben Zeitspanne behandelt wurden. Die Verstorbenen der älteren Patientengruppe verstarben alle an kardiovaskulären oder pulmonalen Komplikationen.
Schlußfolgerungen: Elektive und früh-elektive Resektion der Divertikulitis kann auch bei Patienten im höheren Lebensalter mit geringer Letalität und auch ohne Stoma durchgeführt werden. Durch eine entsprechende präoperative Behandlung aller Begleiterkrankungen ist das Alter allein kein perioperativer Risikofaktor mehr. In der Akutsituation mit Perforation und Peritonitis ist die Resektion und fäkale Diversion nachHartmann eine empfehlenswerte und sehr sichere Methode mit annehmbarer Morbidität und Letalität.
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Holzer, B., Ausch, C. & Feil, W. The surgical point of view of the geriatric patient — Sigmoid diverticulitis. Acta Chir. Austriaca 33, 268–270 (2001). https://doi.org/10.1007/BF02948093
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF02948093