Summary
The neurologic symptoms of borreliosis can be classified to give distinct clinical pictures. The exact clinical characterisation allows an unambiguous and applicable classification of the different neurologic manifestations to be made. Due to high background seroprevalence of anti-Borrelia antibodies this classification is crucial for diagnosis. The most frequent neurologic manifestation is meningopolyradiculitis. It shows a typical pattern of symptoms, yet for differential diagnosis the crucial symptoms are the severe pains and the paresis of cranial nerves. In up to 10% of these patients no specific intrathecal antibody production was identified due to the time factor. Intrathecal antibody production cannot therefore be considered as the exclusive criterium for neuroborreliosis.
Zusammenfassung
Die neurologischen Symptome der Borreliose lassen sich fest umrissenen Krankheitsbildern zuordnen. Die genaue klinische Charakterisierung ermöglicht eine eindeutige und praktikable Klassifikation der verschiedenen neurologischen Manifestationen. Aufgrund der hohen Durchseuchung ist diese Klassifikation eine entscheidende Grundlage für die Diagnose. Die häufigste neurologische Manifestation ist die Meningo-Polyradikulitis. Sie zeigt eine typische Symptomenkonstellation, wobei für die differentialdiagnostische Abgrenzung die heftigen Schmerzen und die Hirnnervenlähmungen wegweisend sind. In bis zu 10% ist in diesen Fällen aufgrund der zeitlichen Verzögerung noch keine spezifische intrathekale Antikörperproduktion nachweisbar, so daß sie nicht allein zur Definition der Neuroborreliose herangezogen werden kann.
Similar content being viewed by others
References
Marshall, E. Lyme Disease. NIH gears up to test a hotly disputed theory. Science 270 (1995) 228–229.
Garin, C., Bujadoux, C. Paralysie par les tiques. J. Méd. Lyon 71 (1922) 765–767.
Bannwarth, A. Chronische lymphocytäre Meningitis, entzündliche Polyneuritis und „Rheumatismus“. Ein Beitrag zum Problem „Allergie und Nervensystem“ in zwei Teilen. Arch. Psychiat. Nervenkr. 113 (1941) 284–376.
Bannwarth, A. Zur Klinik und Pathogenese der „chronisch lymphozytären Meningitis“. Arch. Psychiatr. Nervenkr. 117 (1944) 161–185.
Schaltenbrand, G. Chronische aseptische Meningitis. Nervenarzt 20 (1949) 433–442.
Schaltenbrand, G. Radikulomyelomeningitis nach Zeckenbiß. Münch. Med. Wochenschr. 104 (1962) 829–834.
Schaltenbrand, G. Durch Arthropoden übertragene Erkrankungen der Haut und des Nervensystems. Verh. Dtsch. Ges. Inn. Med. 72 (1967) 975–1005.
Pachner, A. R., Steere, A. C. The triad of neurologic manifestations of Lyme disease: meningitis, cranial neuritis, and radiculo-neuritis. Neurology 35 (1985) 47–53.
Asbrink, E., Hovmark, A. Comments on the course and classification of Lyme borreliosis. Scand. J. Infect. Dis., Suppl. 77 (1991) 41–43, Lyme borreliosis 1990 — Proceedings of the IV. International Conference on Lyme Borreliosis held in Stockholm, Sweden, June 18–21, 1990.
Peuckert, W., Helwig, H.: Lyme-Borreliose. Sozialpädiatrie u. Kinderärztliche Praxis, Verlag Kirchheim 1994, pp. 7–15.
Halperin, J. J., Volkman, D. J., Wu, P. Central nervous system abnormalities in Lyme neuroborreliosis. Neurology 41 (1991) 1571–1582.
Hansen, K., Lebech, A. M. Lyme neuroborreliosis: A new sensitive diagnostic assay for intrathecal synthesis ofBorrelia burgdorferi-specific immunoglobulin G, A, and M. Ann. Neurol. 30 (1991) 197–205.
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Haass, A., Treib, J. Neurologic manifestation and classification of borreliosis. Infection 24, 467–469 (1996). https://doi.org/10.1007/BF01713051
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01713051