Skip to main content

Postoperative Betreuung nach gefäßchirurgischen Eingriffen

  • Conference paper
Anaesthesiologische Probleme in der Gefäßchirurgie

Zusammenfassung

Gefäßoperationen können dynamische Änderungen der Funktion aller Organsysteme verursachen. So ist das kardiovaskuläre System von Patienten, die sich chirurgischen Eingriffen unterziehen müssen, zahlreichen Belastungen ausgesetzt, die sich zunächst aus einer Abnahme der myokardialen Kontraktilität und einer Atemdepression ergeben [18]. Änderungen der ventrikulären Füllungsdrücke, des arteriellen Drucks und des Blutvolumens, Hypothermie und neurale und neurohumorale Änderungen bedeuten nahezu obligat zusätzliche Belastungen. Oft ist die kardiovaskuläre Homöostase in der perioperativen Periode auch durch Komplikationen, wie Blutverlust, Infektion, Fieber, Pulmonalembolie und Myokardischämie, beeinträchtigt. Schließlich kann ein perioperatives Kreislaufversagen durch sekundäre Organinsuffizienzen mit nachfolgendem Circulus vitiosus kompliziert werden. — Es ist daher nicht weiter verwunderlich, daß selbst bei präoperativ weitgehend kompensierter kardiovaskulärer Grundkrankheit postoperativ, aufgrund der oben angeführten Belastungen und Wechselwirkungen, mit Komplikationen und Zwischenfällen gerechnet werden muß. So dürfte etwa die Hälfte aller Todesfälle nach nicht kardiochirurgischen Eingriffen auf kardiovaskuläre Komplikationen zurückzuführen sein [18]. — Die Früherkennung und richtige Einschätzung von Risikofaktoren mit Erstellung entsprechender therapeutischer Richtlinien bildet daher die Grundlage für die Reduktion postoperativer Komplikationen und postoperativer Mortalität.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 54.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 69.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Blitt CD (1982) Invasive monitoring in non-cardiac surgery. In: ASA Annual refresher course lectures, lecture number 103.

    Google Scholar 

  2. Carlsten A, Norlander O, Torell L (1954) Observations on the postoperative circulation. Surg Gynecol Obstet 92:227–233.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Cranley JJ, Krause RJ, Strasser ES, Hofner CD, Fogarty TJ (1964) Peripheral arterial embolism: Changing concepts. Surgery 55:57–63.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. DeBakey ME, Crawford ES, Cooley DA, Morris GC (1958) Surgical considerations of occlusive disease of the abdominal aorta an iliac and femoral arteries: Analysis of 803 cases. Ann Surg 148:306–324.

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Dubost C, Allary JM, Oeconomos N (1952) Resection of an aneurysm of the abdominal aorta; reestablishment of continuity by preserved human arterial graft with result after 5 months. Arch Surg 64: 405–408.

    CAS  Google Scholar 

  6. Estcott HHG, Pickering GW, Rob CG (1954) Reconstruction of internal carotid artery in a patient with intermittent attacks of hemiphlegia. Lancet II:994–996.

    Article  Google Scholar 

  7. Hight DW, Tilney NL, Cough NP (1976) Changing clinical trends in patients with peripheral arterial emboli. Surgery 79:172–176.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Imparato AM, Bracco A, Kim GEB (1973) Comparisons of three techniques for femoro-popliteal arterial reconstruction: (1) vein bypass, (2) open endarterectomy, (3) semi-closed endarterectomy. Ann Surg 117:375–380.

    Article  Google Scholar 

  9. Lubin MF, Walker HK, Smith RB (1982) Medical management of the surgical patient. Butterworths, Boston London.

    Google Scholar 

  10. Malone JM, Moore WS, Goldstone J (1975) The natural history of bilateral aortofemoral bypass grafts for ischemia of the lower extremities. Arch Surg 110:1300–1306.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Mehigan JT, Stoney RJ (1976) Lower extremity atheromatous embolization. Am J Surg 132:163–167.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Moore WS, Cafferata HT, Hall AD, Blaisdell FW (1968) In defense of grafts across the inguinal ligament. An evaluation of early and late results of aorto-femoral bypass grafts. Arch Surg 168:207–214.

    CAS  Google Scholar 

  13. Ramsburgh SR, Lindenauer SM, Weber TR, Kroft RO, Schmidt CM, Fry WJ (1977) Femoropopliteal bypass for limb salvage. Surgery 81:453–458.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Reichle FA, Rankin KP, Tyson RR, Finestone AJ, Shuman C (1979) Long-term results of 474 arterial reconstructions for severely ischemic limbs: A 14-year-follow-up. Surgery 85:93–100.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Szilagy DE, Smith RF, De Russo FJ, Elliot JP, Sherrin FW (1966) Contribution of abdominal aortic aneurysmextomy to prolongation of life. Ann Surg 164:678–699.

    Article  Google Scholar 

  16. Thompson JE, Vollman RW, Austin DJ, Kartchner MM (1968) Prevention of hypotensive and renal complications of aortic surgery using balanced salt solutions: Thirteen-year experience with 670 cases. Ann Surg 167:767–778.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Thompson JE, Austin DJ, Patman RD (1970) Carotid endarterectomy for cerebrovascular insufficiency: Long-term results in 592 patients followed up to thirteen years. Ann Surg 172:663–679.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Wolf MA, Braunwald E (1980) In: Braunwald E (ed) Heart disease. A textbook of cardiovascular medicine. Saunders, Philadelphia London Toronto.

    Google Scholar 

  19. Wylie EJ, Ehrenfeld WK (1970) Extracranial occlusive cerebro-vascular diseases. Saunders, Philadelphia.

    Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1985 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Zimpfer, M., Niederle, B., Steinbereithner, K. (1985). Postoperative Betreuung nach gefäßchirurgischen Eingriffen. In: Martin, E., Jesch, F., Peter, K. (eds) Anaesthesiologische Probleme in der Gefäßchirurgie. Anaesthesiologie und Intensivmedizin Anaesthesiology and Intensive Care Medicine, vol 177. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-70475-8_12

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-70475-8_12

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-15408-2

  • Online ISBN: 978-3-642-70475-8

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics