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Dreidimensionale Rekonstruktion und Remote-Navigation für die kathetergeführte Ablation von Vorhofflimmern

Verbesserung des prozeduralen Outcomes?

Three-dimensional reconstruction and remote navigation for catheter-guided atrial fibrillation ablation

Does it influence procedural outcomes?

  • Published:
Clinical Research in Cardiology Supplements Aims and scope

Zusammenfassung

Die kathetergestützte Ablation insbesondere von Vorhofflimmern hat sich mittlerweile als Therapieoption etabliert und wird auch im Rahmen der internationalen Leitlinien als Standardverfahren akzeptiert.

Wesentliche Limitation der manuellen und meist röntgenologisch geführten Katheterablation ist neben der Strahlenexposition für Patient und Untersucher die mangelnde dreidimensionale Darstellung der teils komplexen Anatomie der Vorhöfe oder Kammern. Außerdem ist die Persistenz der erreichten Läsionen und somit z. B. der Isolation der Pulmonalvenen mittels konventioneller Katheterführung bislang noch einer der wesentlichen Gründe, die bessere Ergebnisse nach der Behandlung von Rhythmusstörungen mittels Katheterablation verhindern.

In den letzten Jahren haben wir nicht nur viel Wissen um die elektrophysiologischen Mechanismen vieler Rhythmusstörungen hinzugewonnen, es haben sich außerdem einige technische Neuerungen ergeben, die womöglich helfen können, akute und dauerhafte Ablationsergebnisse zu verbessern.

Der folgende Artikel stellt die heutigen Möglichkeiten des dreidimensionalen Mappings einschließlich der Integration von CT und MRT dar und gibt eine Übersicht über die verfügbaren Methoden zur robotisch bzw. magnetisch geführten Katheterablation.

Abstract

Catheter ablation of atrial fibrillation has evolved as a widely accepted therapy approach and is now also incorporated in the current guidelines.

A major limitation consists of the limited three-dimensional visualization of the complex three-dimensional structures in the left atrium since most procedures have routinely been performed using fluoroscopy alone. Another unsolved problem is the limited durability of lesions sets performed with radiofrequency ablation and therefore somewhat disappointing long-term ablation results besides fluoroscopy exposition for patient and operator as required for safe catheter manipulation.

In the recent years we have gained substantial insight with respect to arrhythmia mechanism. At the same time new techniques and developments have become available to improve catheter ablation results.

The present article summarizes the available opportunities with respect to three-dimensional mapping including CT/MRI image integration and gives an overview of the robotic and magnetic systems available for catheter ablation.

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Literatur

  1. Rotter M, Takahashi Y, Sanders P, Haïssaguerre M, Jaïs P, Hsu LF, Sacher F, Pasquié JL, Clementy J, Hocini M (2005) Reduction of fluoroscopy exposure and procedure duration during ablation of atrial fibrillation using a novel anatomical navigation system. Eur Heart J 26:1415–1421

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Kistler PM, Rajappan K, Jahngir M, Earley MJ, Harris S, Abrams D, Gupta D, Liew R, Ellis S, Sporton SC, Schilling RJ (2006) The impact of CT image integration into an electroanatomic mapping system on clinical outcomes of catheter ablation of atrial fibrillation. J Cardiovasc Electrophysiol 17:1093–1101

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Di Biase L, Natale A, Barrett C, Tan C, Elayi CS, Ching CK, Wang P, Al-Ahmad A, Arruda M, Burkhardt JD, Wisnoskey BJ, Chowdhury P, De Marco S, Armaganijan L, Litwak KN, Schweikert RA, Cummings JE (2009) Relationship between catheter forces, lesion characteristics, „popping“, and char formation: experience with robotic navigation system. J Cardiovasc Electrophysiol 20:436–440

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Schmidt B, Chun KR, Tilz RR, Koektuerk B, Ouyang F, Kuck KH (2008) Remote navigation systems in electrophysiology. Europace 10(Suppl 3):57–61

    Google Scholar 

  5. Steven D, Servatius H, Rostock T, Hoffmann B, Drewitz I, Müllerleile K, Sultan A, Aydin MA, Meinertz T, Willems S (2010) Reduced fluoroscopy during atrial fibrillation ablation: benefits of robotic guided navigation. J Cardiovasc Electrophysiol 21:6–12

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Ernst S, Ouyang F, Linder C, Hertting K, Stahl F, Chun J, Hachiya H, Bänsch D, Antz M, Kuck KH (2004) Initial experience with remote catheter ablation using a novel magnetic navigation system: magnetic remote catheter ablation. Circulation 109:1472–1475

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Ernst S, Ouyang F, Linder C, Hertting K, Stahl F, Chun J, Hachiya H, Krumsdorf U, Antz M, Kuck KH (2004) Modulation of the slow pathway in the presence of a persistent left superior caval vein using the novel magnetic navigation system Niobe. Europace 6:10–14

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Chun KR, Wissner E, Koektuerk B, Konstantinidou M, Schmidt B, Zerm T, Metzner A, Tilz R, Boczor S, Fuernkranz A, Ouyang F, Kuck KH (2010) Remote-controlled magnetic pulmonary vein isolation using a new irrigated-tip catheter in patients with atrial fibrillation. Circ Arrhythm Electrophysiol 3:458–464

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Miyazaki S, Shah A, Xhaet O, Derval N, Matsuo S, Wright M, Nault I, Forclaz A, Jadidi AS, Knecht S, Rivard L, Liu X, Linton N, Sacher F, Hocini M, Jaïs P, Haïssaguerre M (2010) Remote magnetic navigation with irrigated tip catheter for ablation of paroxysmal atrial fibrillation. Circ Arrhythm Electrophysiol 3(6):585–589

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Willems S, Steven D, Servatius H, Hoffmann BA, Drewitz I, Müllerleile K, Aydin MA, Wegscheider K, Salukhe TV, Meinertz T, Rostock T (2010) Persistence of pulmonary vein isolation after robotic remote-navigated ablation for atrial fibrillation and its relation to clinical outcome. J Cardiovasc Electrophysiol 21:1079–1084

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Tilz RR, Chun KR, Metzner A, Burchard A, Wissner E, Koektuerk B, Konstantinidou M, Nuyens D, De Potter T, Neven K, Fürnkranz A, Ouyang F, Schmidt B (2010) Unexpected high incidence of esophageal injury following pulmonary vein isolation using robotic navigation. J Cardiovasc Electrophysiol 21:853–858

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to Daniel Steven.

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Steven, D., Hoffmann, B., Rostock, T. et al. Dreidimensionale Rekonstruktion und Remote-Navigation für die kathetergeführte Ablation von Vorhofflimmern. Clin Res Cardiol Suppl 6 (Suppl 1), 73–77 (2011). https://doi.org/10.1007/s11789-011-0028-0

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11789-011-0028-0

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