Skip to main content
Log in

Hygiene in der Dialyse

Was muss beachtet werden?

Hygiene in dialysis

What is important?

  • Leitthema
  • Published:
Der Nephrologe Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Vor der Einführung strikter Hygienemaßnahmen kam es in Dialyseeinrichtungen zu schwerwiegenden Ausbrüchen viraler Hepatitiden. Gefäßzugänge und extrakorporale Bluttherapie sowie die immunologische Abwehrschwäche Nierenkranker führen dazu, dass die Anforderungen an die Hygiene besonders hoch sind. Gleichzeitig wird die Dialyse überwiegend als ambulante Behandlung durchgeführt, sodass die Hygienemaßnahmen der stationären Krankenversorgung nur bedingt durchführbar sind.

Ziel

Zusammenstellung von praktisch wichtigen Aspekten der Hygiene zur Unterstützung der gesetzeskonformen und rationalen Organisation in ambulanten Dialysezentren.

Material und Methoden

Auswertung von Gesetzen (Infektionsschutzgesetz) und Normen (Hygieneverordnungen der Länder, Arbeitsschutzregeln, DIN-Normen) sowie kritische Wertung ausgewählter Publikationen zu praktisch wichtigen Fragen für Dialyseeinrichtungen.

Ergebnisse

Dialyseeinrichtungen sind zur Erstellung eines Hygieneplans verpflichtet, in dem die Vorgehensweise zur Einhaltung der Hygienevorschriften niedergelegt ist. Zusätzlich sind die Zuständigkeiten und Qualifikationen des Personals in der Einrichtung zu beschreiben. Darüber hinaus ist es notwendig, standardisierte Vorgehensweisen zu erarbeiten, wie bei der Behandlung von Patienten vorzugehen ist, die mit chronischen Virusinfektionen wie Hepatitis B oder C oder HIV infiziert sind oder eine Kolonisation mit bakteriellen Erregern mit problematischem antibiotischen Resistenzprofil aufweisen.

Diskussion

Die deutsche Rechtsprechung geht davon aus, dass hygienische Risiken in der Medizin voll beherrschbar sind. Die Hygiene in Behandlungseinrichtungen wird durch die zuständigen Behörden eng überwacht, die Haftungsrisiken sind erheblich. Daher ist es besonders wichtig, unter dem Aspekt sowohl der Behandlungsqualität für den Patienten als auch der Wirtschaftlichkeit der Maßnahmen exakt die notwendigen Vorgehensweisen zu definieren und umzusetzen.

Abstract

Background

Prior to the introduction of strict hygiene precautions hemodialysis centers were notorious for being sites of nosocomial transmission of viral hepatitis. The treatment requires high volume vascular access with extracorporeal treatment of blood and the patients suffer from immunodeficiency. Therefore, there is a need for optimum hygiene procedures. Furthermore, in most cases chronic hemodialysis treatment is carried out on an outpatient basis, thus the usual precautions for inpatient care are not fully applicable.

Aim

This study was carried out to review practically relevant aspects of hygiene to assist legal and rational organization in dialysis centers.

Materials and methods

Evaluation of aspects relevant to outpatient hemodialysis treatment from laws (Federal infection protection act) and regulations (hygiene regulations of the German states, workers protection regulations and industrial norms) and critical assessment of selected publications.

Results

Dialysis centers are required to elaborate hygiene procedures that describe all mandatory precautions to comply with legislation. In addition, responsibilities and qualifications of staff need to be described. Every center has to report its standard procedures for the treatment of patients with viral hepatitis, human immunodeficiency virus (HIV) and patients infected with bacteria expressing problematic antibacterial resistance patterns.

Discussion

German legislation assumes hygienic risks to be fully manageable. The authorities strictly enforce compliance with hygiene regulations and liability risks are high. Therefore, the exact definition of necessary procedures is of utmost importance to improve patient treatment while keeping procedures economically feasible.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Notes

  1. Die Benennung von hygienebeauftragten Ärzten ist in folgenden Bundesländern verpflichtend vorgeschrieben: Baden-Württemberg, Bayern, Hamburg, Hessen, Mecklenburg-Vorpommern, Nordrhein-Westfalen, Sachsen, Schleswig-Holstein, Thüringen.

  2. Der Einsatz von Hygienefachkräften ist in folgenden Bundesländern verpflichtend vorgeschrieben: Baden-Württemberg, Bayern, Berlin, Bremen, Hamburg, Mecklenburg-Vorpommern, Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz, Saarland, Sachsen, Schleswig-Holstein.

Literatur

  1. World Health Organization (2009) WHO Guidelines on Hand Hygiene in Health Care. http://whqlibdoc.who.int/publications/2009/9789241597906_eng.pdf

  2. Aghakani A, Banifazl M, Kalantar E et al (2010) Occult hepatitis B virus infection in hemodialysis patients with isolated Hepatitis B core antibody: a multicenter study. Ther Apher Dial 14:349–353

    Article  Google Scholar 

  3. Arenas MD, Sanchez-Paya J, Barril G et al (2005) A multicentric survey of the practice of hand hygiene in haemodialysis units: factors affecting compliance. Nephrol Dial Transplant 20:1164–1171

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Barraclough KA, Wiggins KJ, Hawley CM et al (2009) Intradermal versus intramuscular hepatitis B vaccination in hemodialysis patients: a prospective open-label randomized controlled trial in nonresponders to primary vaccination. Am J Kidney Dis 54:95–103

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Centers for Disease Control and Prevention (2001) Recommendations for preventing transmission of infections among chronic hemodialysis patients. MMWR Morb Mortal Wkly Rep 50:1–43

    Google Scholar 

  6. Deutsche Gesellschaft für Nephrologie (DGfN) Hygieneleitlinie als Ergänzung zum Dialysestandard 2006. http://www.rki.de/DE/Content/Infekt/Krankenhaushygiene/Kommission/Downloads/Dialyse_Standard.html. Erscheinungsdatum 1. Oktober 2008. Zugegriffen: 09. Jan. 2014

  7. Frei U, Schober-Halstenberg HJ (2007) Nierenersatztherapie in Deutschland. Bericht über Dialysebehandlung und Nierentransplantation in Deutschland 2006/2007. QuaSi-Niere, Berlin

  8. Huang YH, Hsiao LT, Hong YC et al (2013) Randomized controlled trial of entecavir prophylaxis for rituximab-associated hepatitis B virus reactivation in patients with lymphoma and resolved hepatitis B. J Clin Oncol 31:2765–2772

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Jadoul M, Cornu C, van Ypersele de Strithou C (1998) Universal precautions prevent hepatitis C virus transmission: a 54 month follow-up of the Belgian Multicenter Study. The UCL Collaborative Group. Kidney Int 53:1022–1025

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Jalava T, Ranki M, Bengtstrom M et al (1992) A rapid and quantitative solution hybridization method for detection of HBV DNA in serum. J Virol Methods 36:171–180

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention (KRINKO) (2009) Personelle und organisatorische Voraussetzungen zur Prävention nosokomialer Infektionen. Bundesgesundheitsblatt 52:951–962

    Article  Google Scholar 

  12. Loddenkemper R, Schaberg T, Hauer B et al (2004) Empfehlung zur Anwendung von Atemschutzmasken bei Tuberkulose. Hyg Med 29:171–181

    Google Scholar 

  13. Scheithauer S, Eitner F, Mankartz J et al (2012) Improving hand hygiene compliance rates in the haemodialysis setting: more than just more hand rubs. Nephrol Dial Transplant 27:766–770

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. M. Girndt gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Girndt.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Girndt, M. Hygiene in der Dialyse. Nephrologe 9, 131–138 (2014). https://doi.org/10.1007/s11560-013-0818-0

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11560-013-0818-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation