Zusammenfassung
Neue Schlagzeiten gehen um die Welt: „Adipositaschirurgie kann Diabetes heilen“, nachdem die erste randomisierte kontrollierte Studie über die Effektivität des laparoskopisch implantierten steuerbaren Magenbandes (LAGB) auf den Typ-2-Diabetes in JAMA publiziert wurde. Den Adipositaschirurgen ist diese Tatsache seit Jahren wohl bekannt. Aber die jüngste randomisierte Studie zeigt gemeinsam mit der in The New England Journal of Medicine im August 2007 veröffentlichten Langzeitbeobachtung über die lebensverlängernden Effekte der Adipositaschirurgie, dass bariatrische Chirurgie Leben rettet und drastisch Begleit- und Folgeerkrankungen beseitigt oder grundlegend verbessert. Das Risiko der operativen Behandlung ist deutlich geringer als der Fortbestand der Adipositas mit einem metabolischen Syndrom. Die operative Intervention ist die effektivste Behandlung des Diabetes mellitus bei Übergewicht und Adipositas.
Abstract
News headlines around the world read “Obesity Surgery Can Cure Diabetes” following the first randomized controlled study of the effect of laparoscopic adjustable gastric banding (LAGB) on type 2 diabetes was published today in the Journal of the American Medical Association (JAMA). As bariatric and metabolic surgeons we have known this for years, but today’s study, along with the two landmark studies published in The New England Journal of Medicine in August 2007 that showed a significant increase in survival among people who have bariatric surgery, provide new and important evidence that this type of surgery saves lives and can eliminate, or dramatically improve, disease. The risks of the surgery are less than the existing combination of obesity with metabolic syndrome. Surgery in overweight and obese patients is the most effective treatment for diabetes.
Literatur
Adams KF, Schatzkin A, Harris TB et al. (2006) Overweight, obesity, and mortality in a large prospective cohort of persons 50 to 71 years old. N Engl J Med 355: 763–778
Alberti KG, Zimmet PZ (1998) Definition, diagnosis and classification of diabetes mellitus and its complications. Part 1: Diagnosis and classification of diabetes mellitus provisional report of a WHO consultation. Diabet Med 15: 539–553
Alberti KG, Zimmet P, Shaw J (2006) Metabolic syndrome – a new world-wide definition. A consensus statement from the International Diabetes Federation. Diabet Med 23: 469–480
Buchwald H, Avidor Y, Braunwald E et al. (2004) Bariatric surgery: a systematic review and metaanalysis. JAMA 142: 547–559
Christou N, Sampalis J, Liberman M et al. (2004) Surgery decreases long-term motarlity, morbidity and health care use in morbidly obese patients. Ann Surg 240: 416–424
Dixon JB, Obrien PE, Playfair J et al. (2008) Summary and implications of adjustable gastric banding and conventional therapy for type 2 diabetes. A randomized controlled trial. JAMA 299: 316–323
International Association for the Study of Obesity/IASO (2007) Adult overweight and obesity in the European Union. London. http://www.iotf.org/documents/Europeandatatable_000.pdf
Maggard MA, Sugarman LR, Suttorp M et al. (2005) Metaanalysis: surgical treatment of obesity. Ann Intern Med 142: 547–559
National Cholesterol Education Program/NCEP (2000) Expert panel on detection, evaluation, and treatment of high blood cholesterol in adults (Adult treatment Panel III). Third report, final report. Circulation 106: 3143–4321
Parikh M, Ayoung-Chee P, Romanos E et al. (2007) Comparison of rates of resolution of diabetes mellitus after gastric banding, gastric bypass, and biliopancreatic diversion. J Am Coll Surg 205: 631–635
Rubino F, Marescaux J (2004) Effect of duodenal-jejunal exclusion in a non-obese animal model of type 2 diabetes. A new perspective for an old disease. Ann Surg 289: 233–243
Sjöström L, Narbro K, Sjöström CD et al. Swedish Obese Subjects Study (2007) Effects of bariatric surgery on mortality in Swedish obese subjects. N Engl J Med 357: 741–752
WHO (2000) Obesity: Preventing and managing the global epidemic – Report of a WHO Consultation on Obesity. Technical report Series 894. WHO, Geneva
Weiner R (2006) Adipositaschirurgie – Indikationen und Therapieverfahren. UNIMED, Bremen New York
Weiner R, Weiner S, Pomhoff I et al. (2007) Laparoscopic sleeve gastrectomy – influence of sleeve size and resected gastric volume. Obes Surg 17: 297–305
Weiner R (in Druck) Schlauchmagenbildung. Adipositas 2
Weiner R (2008) Adipositaschirurgie. Effektive Therapie der morbiden Adipositas und ihrer Begleiterkrankungen. Med Welt 59: 32–37
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Der korrespondierende Autor weist auf folgende Beziehungen hin: Er ist als Referent für die European Educational Programme der Firmen Johnson & Johnson und Covidien tätig und erhält Referentenhonorare für Weiterbildungsveranstaltungen.
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Weiner, R. Chancen und Risiken der chirurgischen Adipositastherapie. Diabetologe 4, 252–258 (2008). https://doi.org/10.1007/s11428-008-0222-y
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DOI: https://doi.org/10.1007/s11428-008-0222-y