Zusammenfassung
Hintergrund
Bei 60–70% aller Vergiftungen (V) im Erwachsenenalter handelt es sich um suizidale Giftaufnahmen, 15–25% sind akzidenteller und 5% gewerblicher Natur. Unter den Giftarten stehen Arzeimittelvergiftungen mit 80–90% an erster Stelle, besonders durch Psychopharmaka und Hypnotika. Bezüglich kardial wirksamer Medikamente (KWM) sind v. a. Digitalis- (D) und β-Blocker(BB)-Intoxikationen bekannt.
Diagnose
Bei Patienten (Pt) mit V sind Anamnese, klinischer Befund und Elektrokardiogramm (EKG) entscheidend, da die meisten KWM zu supraventrikulären oder ventrikulären Arrhythmien führen. Bei DV kommt es v. a. zu AV-Blockierungen (AV: atrioventrikulär), bei BBV zu Leitungsstörungen, Bradykardien und Hypotonien. Auch V mit Kaziumiumantagonisten führen zu AV-Blockierungen bis zum Herzstillstand. Antiarrhythmika (AA) der Klassen I und III sind durch QT-Zeit-Verlängerungen und Torsade-de-pointes-Tachykardien gefürchtet. Salizylate gehen bei V v. a. mit zentralnervösen Symptomen einher.
Therapie
Pt mit V müssen intensivmedizinisch behandelt werden, bei AV-Blockierungen sind Atropin oder temporäre Schrittmacherstimulation notwendig, bei DV sollte ein Antidot gegeben werden. AAV können zu Torsade-de-pointes-Tachykardien und/oder Kammerflimmern führen, mit einer notwendigen Defibrillation/Reanimation. Schwere Salizylat-V erfordern eine Hämodialyse.
Abstract
Background
In 60–70% of intoxications (Int) in adults, the purpose of drug administration is a suicide attempt. In 15–25% of patients, drug ingestion is accidental and in 5% commercial. Among all toxic agents, pharmaceutical drugs are responsible for Int in 80–90% of patients. Most frequent drugs for Int are psychotropic drugs or hypnotics. Cardiovascular drugs are rarely the cause for Int, but digitalis (dig) and betablocking (BB) intoxications are known.
Diagnosis
In patients with Int, history, physical examination and the 12-lead surface ECG are essential because most Int due to cardiovascular drugs lead to supraventricular or ventricular arrhythmias. Dig Int leads most frequently to atrioventricular conduction disturbances (AV-blocks), BB Int leads to sinuatrial or AV nodal conduction disturbances, bradycardia and hypotonia. Calcium antagonist Int is associated with AV-conduction disturbances or cardiac arrest. QT prolongation and torsade de pointes tachycardia are greatly feared when class I and III antiarrhythmic drugs were used. Salicylate Int is mostly associated with central nervous system disturbances.
Therapy
It is necessary to treat all Int patients in the intensive care unit. In AV conduction disturbances atropine or temporary pacemaker stimulation is recommended. Patients with dig Int should be given a dig antidote, while patients with AD and torsade de pointes tachycardia and/or ventricular fibrillation need direct current cardioversion/defibrillation. Hemodialysis is necessary in severe salicylate Int.
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Trappe, HJ. Intoxikationen mit Herzmedikamenten. Notfall Rettungsmed 15, 577–585 (2012). https://doi.org/10.1007/s10049-012-1579-4
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10049-012-1579-4