Zusammenfassung
Fragestellung
Diese Studie hatte zum Ziel, den Zusammenhang von Lebensqualität und Überlebenszeit bei Patienten mit Ösophaguskarzinom zu bestimmen.
Methoden
In einer prospektiven Studie wurde die Lebensqualität von Patienten mit Ösophaguskarzinom mit dem Fragebogen EORTC QLQ-C30 dreimalig erfasst: bei Aufnahme ins Krankenhaus (t1), bei Entlassung (t2) und ein halbes Jahr nach Aufnahme ins Krankenhaus (t3). Die Patienten wurden bis zu 11 Jahre nachbeobachtet und das Todesdatum anhand von Krebsregisterangaben ermittelt. Die Sterberaten bei Patienten mit niedriger vs. höhere Lebensqualität wurden mittels Poisson-Regression verglichen, adjustiert für Alter, Geschlecht und Tumorstadium.
Ergebnisse
Es konnten 36 Patienten in die Studie eingeschlossen werden, von denen 27 im Beobachtungszeitraum verstarben (Sterberate: 20,7/100 Personenjahre). Bei Aufnahme ins Krankenhaus gaben 27 % eine niedrige Lebensqualität an. Diese Personen hatten in der Folge ein 3-fach erhöhtes Risiko zu versterben. Nach Adjustierung für Alter, Geschlecht und Tumorstadium erhöhte sich dieser Zusammenhang auf 6,7 (95 %-CI 2,0–22,1). Bei Entlassung gaben 37 % (7 von 19) eine niedrige Lebensqualität an. Nach Adjustierung hatten diese Patienten ein niedrigeres Risiko zu versterben (RR 0,3; 95 %-CI 0,1–1,0). Ein halbes Jahr nach Aufnahme hatten 56 % (10 von 18) eine niedrige Lebensqualität. Nach Adjustierung standen diese Werte nicht überzufällig mit dem Überleben in Zusammenhang (RR 1,9; 95 %-CI 0,4–8,5).
Schlussfolgerung
Die prätherapeutische Lebensqualität könnte ein unabhängiger prognostischer Faktor für das Überleben nach Ösophaguskarzinom sein und sollte auch vor diesem Hintergrund bei der Behandlung berücksichtigt werden.
Abstract
Objective
This study examined the relationship of quality of life (QoL) with overall survival in patients with oesophageal carcinoma.
Methods
QoL was measured prospectively in patients with oesophageal cancer using the questionnaire EORTC QLQ-C30: at the time of admission to hospital (t1), at discharge (t2) and half a year after baseline (t3). Patients were followed up for up to 11 years and date of death was obtained from the cancer registry. Death rates in patients with low vs. high QoL were compared using Poisson regression while adjusting for age, gender and tumour stage.
Results
Of 36 enrolled patients, 27 deceased during follow-up (death rate: 20.7/100 person–years). At the time of admission to the hospital, 27 % reported having poor QoL. These patients had subsequently a three times increased probability of dying. After adjusting for age, gender and tumour stage, the rate ratio (RR) increased to 6.7 (95 % CI 2.0–22.1). At discharge, 37 % (7 out of 19) reported low QoL. After adjustment, these patients had a decreased risk of dying (RR 0.3, 95 % CI 0.1–1.0). Half a year after admission, 56 % had poor QoL (10 out of 18). After adjustment, there was no evidence for an association with survival (RR 1.9, 95 % CI 0.4–8.5).
Discussion
Pretreatment QoL is probably a prognostic factor for survival after diagnosis of oesophageal cancer and should be taken into account as such in clinical practice.
Literatur
Aaronson NK, Ahmedzai S, Bergman B et al (1993) The European Organization for Research and Treatment of Cancer QLQ-C30 – a quality-of-life instrument for use in international clinical trials in oncology. J Natl Cancer Inst 85:365–376
Ashing-Giwa KT, Lim JW, Tang J (2010) Surviving cervical cancer: does health-related quality of life influence survival? Gynecol Oncol 118:35–42
Blazeby JM, Brookes ST, Alderson D (2001) The prognostic value of quality of life scores during treatment for oesophageal cancer. Gut 49:227–230
Blazeby JM, Conroy T, Hammerlid E et al (2003) Clinical and psychometric validation of an EORTC questionnaire module, the EORTC QLQ-OES 18, to assess quality of life in patients with oesophageal cancer. Eur J Cancer 39:1384–1394
Braun DP, Gupta D, Staren ED (2011) Quality of life assessment as a predictor of survival in non-small cell lung cancer. BMC Cancer 11:353
Braun DP, Gupta D, Staren ED (2012) Predicting survival in prostate cancer: the role of quality of life assessment. Support Care Cancer 20:1267–1274
Conroy T, Marchal F, Blazeby JM (2006) Quality of life in patients with oesophageal and gastric cancer: an overview. Oncology 70:391–402
Djarv T, Lagergren P (2011) Six-month postoperative quality of life predicts long-term survival after oesophageal cancer surgery. Eur J Cancer 47:530–535
Epplein M, Zheng Y, Zheng W et al (2011) Quality of life after breast cancer diagnosis and survival. J Clin Oncol 29:406–412
Fang FM, Tsai WL, Chien CY et al (2010) Pretreatment Quality of life as a predictor of distant metastasis and survival for patients with nasopharyngeal carcinoma. J Clin Oncol 28:4384–4389
McKernan M, McMillan DC, Anderson JR et al (2008) The relationship between quality of life (EORTC QLQ-C30) and survival in patients with gastro-oesophageal cancer. Br J Cancer 98:888–893
Montazeri A (2009) Quality of life data as prognostic indicators of survival in cancer patients: an overview of the literature from 1982 to 2008. Health Qual Life Outcomes 7:102
Osthus AA, Aarstad AKH, Olofsson J, Aarstad HJ (2011) Head and neck specific Health Related Quality of Life scores predict subsequent survival in successfully treated head and neck cancer patients: a prospective cohort study. Oral Oncol 47:974–979
Quinten C, Coens C, Mauer M et al (2009) Baseline quality of life as a prognostic indicator of survival: a meta-analysis of individual patient data from EORTC clinical trials. Lancet Oncol 10:865–871
Rutegard M, Lagergren J, Ronvelas I et al (2008) Population-based study of surgical factors in relation to health-related quality of life after oesophageal cancer resection. Br J Surg 95:592–601
Svensson H, Hatschek T, Johansson H et al (2012) Health-related quality of life as prognostic factor for response, progression-free survival, and survival in women with metastatic breast cancer. Med Oncol 29:432–438
Temel JS, Greer JA, Muzikansky A et al (2010) Early palliative care for patients with metastatic non-small-cell lung cancer. N Engl J Med 363:733–742
Urba S, Gatz J, Shen W et al (2012) Quality of life scores as prognostic factors of overall survival in advanced head and neck cancer: analysis of a phase III randomized trial of pemetrexed plus cisplatin versus cisplatin monotherapy. Oral Oncol 48:723–729
Velikova G, Coens C, Efficace F et al (2012) Health-Related Quality of Life in EORTC clinical trials – 30 years of progress from methodological developments to making a real impact on oncology practice. Eur J Cancer Suppl 10:141–149
Watt E, Whyte F (2003) The experience of dysphagia and its effect on the quality of life of patients with oesophageal cancer. Eur J Cancer Care (Engl) 12:183–193
Danksagung
Die Autoren bedanken sich beim Regionalen Klinischen Krebsregister Leipzig für die Bereitstellung der Sterbedaten.
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. S. Singer, K. Papsdorf, G. Gäbelein und O. Krauß geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Singer, S., Papsdorf, K., Gäbelein, G. et al. Lebensqualität als prognostischer Faktor für das Überleben bei Patienten mit Ösophaguskarzinom. Onkologe 21, 57–61 (2015). https://doi.org/10.1007/s00761-014-2820-1
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00761-014-2820-1