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PRECLUDE® Pericardial Membrane für die Behandlung von perforiertem Hornhautulkus bei Patienten mit systemischen autoimmunentzündlichen Erkrankungen

PRECLUDE® Pericardial Membrane for the management of perforated corneal ulcer in patients with systemic autoimmune inflammation

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Zusammenfassung

Zielsetzung

Die Verwendung von PRECLUDE® Pericardial Membrane, die aus expandiertem Polytetrafluorethylen (e-PTFE, sonst bekannt als Gore-Tex®) besteht, als eine Alternativtherapie für die Behandlung eines perforierten Hornhautulkus bei Patienten mit systemischen autoimmunentzündlichen Erkrankungen wurde evaluiert.

Methoden

Es wurden Krankenberichte von allen Patienten retrospektiv überprüft, die auf unserer Abteilung zwischen Dezember 2009 und Dezember 2013 hospitalisiert wurden und einer chirurgischen Reparatur mit PRECLUDE® Pericardial Membrane wegen eines perforierten Hornhautulkus unterzogen wurden. Bei drei Patienten mit systemischen autoimmunentzündlichen Erkrankungen wurde eine nicht absorbierbare, mikroporöse, wasserdichte 0,1 mm dicke e-PTFE-Membrane zur Schließung des Hornhautulkus benutzt. Ein passender Membranteil wurde zurechtgeschnitten, um den Defekt entsprechend zu überdecken und die erwünschte Gewebeanhaftung zu erzielen. Die Membran wurde mit zahlreichen nicht-resorbierbaren Fäden befestigt.

Ergebnisse

Hornhautperforation wurde mit der e-PTFEMembrane erfolgreich abgedeckt. Keiner der Patienten hatte Schmerzen oder andere Beschwerden. Bei der Verlaufskontrolle wurden keine Anzeichen für Infektionen oder Entzündungen beobachtet. Bei einem Patienten mit Granulomatose mit Polyangiitis und bei einem Patienten mit systemischer Vaskulitis wurde die e-PTFE-Membrane drei Monate nach dem chirurgischen Eingriff entfernt, bei einem Patienten mit Sjögren-Syndrom acht Monate nach dem Eingriff. Die darunter liegende Hornhaut war in allen Fällen dünn, fest, stabil und vollständig vaskularisiert.

Schlussfolgerungen

PRECLUDE® Pericardial Membrane stellte sich als eine sichere und wirksame Alternativmethode für die chirurgische Behandlung eines perforierten Hornhautulkus bei Patienten mit systemischen autoimmunentzündlichen Erkrankungen dar. Bei Risikopatienten, bei denen die Gefahr einer Transplantatabstoßung besteht, könnte dieses Verfahren die Methode der Wahl zum Augenerhalt und zu einer aufgeschobenen Hornhauttransplantation sein. Weitere Studien sind erforderlich, um unsere Ergebnisse zu bestätigen.

Summary

Purpose

To evaluate the use of PRECLUDE® Pericardial Membrane composed of expanded polytetrafluoroethylene (e-PTFE, widely known as Gore-Tex®) as an alternative surgical procedure for the management of perforated corneal ulcer closure in patients with systemic autoimmune inflammation.

Methods

Medical records of all patients who were admitted to our department and underwent surgical repair of perforated corneal ulcer with PRECLUDE® pericardial membrane between December 2009 and December 2013 were retrospectively reviewed. In 3 patients with systemic autoimmune inflammation non-absorbable, microporous, watertight 0.1 mm thick e-PTFE membrane was used for corneal ulcer closure. Proper size of membrane was cut to overlap the defect adequately and to achieve a desired tissue attachment. Membrane was fixated with several non-absorbable sutures.

Results

Corneal perforation was successfully covered with e-PTFE membrane. None of the patients had pain or discomfort. No signs of infections or inflammations were detected on follow-up examinations. Three months after surgical treatment the e-PTPE membrane was removed in patient with granulomatosis with polyangiitis and in patient with systemic vasculitis and eight months after surgery in patient with Sjögren syndrome. Underlying cornea was thin, firm, stable and completely vascularised.

Conclusion

PRECLUDE® Pericardial Membrane was found to be a safe and effective as an alternative surgical procedure for perforating corneal ulcer closure in patients with systemic autoimmune inflammation. In these high risk patients for graft rejections this procedure could be the method of choice for eye preservation and for delayed corneal transplantation. Further studies are necessary to confirm our results.

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Literatur

  1. Amm M, Nolle B. Gore-Tex® Patch – Aufnähung bei immunologisch bedingten Hornhautulzerationen. Klin Monatsbl Augenheilkd. 2002;219:735–9.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Batniji RK, Hutchinson JL, Dahiya R, et al. Tissue response to expanded polytetrafluoroethylene and silicone implants in a rabbit model. Arch Facial Plast Surg. 2002;4:111–3.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Cillino S, Zeppa L, Di Pace F, et al. E-PTFE (Gore-Tex) implant with or without low-dosage mitomycin-C as an adjuvant in penetrating glaucoma surgery: 2 year randomized clinical trial. Acta Ophrthalmologica. 2008;86:314–21.

    Article  Google Scholar 

  4. DeCroos FC, Ahmad S, Kondo Y, et al. Expanded polytetrafluoroethylene membrane alters tissue responce to implanted Ahmed glaucoma valve. Curr Eye Res. 2009;34:562–7.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Falanga V, Kirsner RS. Low oxygen stimulates proliferation of fibroblasts seeded as single cells. J Cell Physiol. 1993;154:506–10.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Giovanni A, Vallicioni J, Gras R, et al. Clinical experience with Gore-Tex for vocal fold medialization. Laryngoscope. 1999;198:284–8.

    Article  Google Scholar 

  7. Hanada K, Igarashi S, Muramatsu O, et al. Therapeutic keratoplasty for corneal perforation: clinical results and complications. Cornea. 2008;27(29):156–60.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Helies P, Legeais JM, Savoldelli M, et al. Artificial trabeculum (MESH). Clinical and histological study in the rabbit. J FR Ophthalmol. 1998;21:351–60.

    CAS  Google Scholar 

  9. Huang WJ, Hu FR, Chang SW. Clinicopatologic study of Gore-Tex patch graft in corneoscleral surgery. Cornea. 1994;13:82–6.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Jacob T, LaCour OJ, Burgoyne CF, et al. Expanded polytetrafluoroethylene reinforcement material in glaucoma drain surgery. J Glaucoma. 2001;10:115–20.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Karesh JW, Fabrega MA, Rodrigues MM. Interpositional polytetrafluoroethylene grafts. Conjunctival biocompatibility. Ophthal Plast Reconstr Surg. 1991;7:278–83.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Kawaguchi T, Hosoda K, Shibata Y, et al. Expanded polytetrafluoroethylene membrane for prevention of adhesions in patients undergoing external decompression and subsequent cranioplasty. Neurol Med Chir. 2003;43:320–3.

    Article  Google Scholar 

  13. Kim C, Kim Y, Choi S, et al. Clinical experience of e-PTFE membrane implant surgery for refractive glaucoma. Br J Ophthalmol. 2003;87:63–70.

    Article  PubMed  CAS  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Kim HK, Park HS. Fibrin glue-assisted augmented amniotic membrane transplantation for the treatment of large noninfectious corneal perforations. Cornea. 2009;28(2):170–6.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Kim KW, Kim JC, Moon JH, et al. Management of complicated multirecurrent pterygia using multimicroporous expanded polytetrafluoroethylene. Br J Ophthalmol. 2013;97:694–700.

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. Kruse FE, Rohrschneider K, Vőlcker HE. Multilayer amniotic membrane transplantation for reconstruction of deep corneal ulcer. Ophthalmology. 1999;106(8):1504–10.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Kumar A, McCormick A, Bhargava JS. Temporary Gore-Tex (polytetrafluoroethylene) spacer for the treatment of fornix shortening following severe alcali chemical injury. Orbit. 2011;30:252–4.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Langmann A, Lindner S, Wackernagel W, et al. Polytetrafluoroethylene (Gore-Tex) for muscle elongation in the surgical treatment of strabismus with restricted motility. Acta Ophthalmol Scand. 2006;84:250–3.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Lee YJ, Khwarg SI. Polytetrafluoroethylene as a spacer graft for the correction of lower eyelid retraction. Koren J Ophthalmol. 2005;19(4):247–51.

    Article  Google Scholar 

  20. Legeais JM, Renard G, D’Hermies F, et al. Surgical management of corneal perforation with expanded polytetrafluoroethylene (Gore-Tex). Ophthalmic Surg. 1991;22(4):213–7.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Leprince P, Rahmati M, Bonnet N, et al. Expanded polytetrafluoroethylene membranes to wrap surfaces of circulatory support devices in patients undergoing bridge to heart transplantation. Eur J Cardiothorac Surg. 2001;19:302–6.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Levin PS, Dutton JJ. Polytef (polytetrafluoroethylene) alloplastic grafting as a substitute for mucous membrane. Arch Ophthalmol. 1990;108:282–5.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Ling Yuh K. Polytetrafluoroethylene as a wrapping material for a hydroxyapatite orbirtal imaplant. Ophthalmic Plastic Reconstructive Surgery. 2000;16(4):286–8.

  24. Meus PJ, Wernly JA, Campbell CD, et al. Long-term evaluation of pericardial substitutes. J Thorac Cardiovasc Surg. 1983;85:54–8.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Minale C, Nikol S, Hollweg G, et al. Clinical experience with expanded polytetrafluoroethylene Gore-Tex surgical membrane for pericardial closure: a study of 110cases. J Card Surg. 1988;3:193–201.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  26. Monk BJ, Fowler JM, Burger RA, et al. Expanded polytetrafluoroethylene is an effective barrier in preventing pelvic adhesions after radical surgery for ovarian cancer. Int J Gynecol. 1998;8:403–8.

    Article  Google Scholar 

  27. Nobe JR, Moura BT, Robin JB, et al. Results of penetrating keratoplasty for the treatment of corneal perforations. Arch Ophthal. 1990;108:(7):939–41.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  28. Pahor A. Autoimmune diseases: a diagnostic challenge. Acta medico-biotechnica. 2012;5(1):24–31.

    Google Scholar 

  29. Pahor D, Gračner B, Gračner T, Pahor A. Augensymptome als Initialzeichen von Wegener Granulomatose. Klin Monatsbl Augenheild. 2009;226(5):409–13.

    Article  CAS  Google Scholar 

  30. Pleyer U, Bertelmann E, Rieck P, et al. Outcome of penetrating keratoplasty in rheumatoid arthritis. Ophthalmologica. 2002;216(4):249–55.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  31. Rüfer F, Eisenack J, Klettner A, et al. Multilayered Gore-Tex Patch for temporary coverage of deep noninfectious corneal defects: surgical procedure and clinical experience. Am J Ophthalmol. 2011;151:703–13.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  32. Sakamoto T, Imai Y, Koyanagi H, et al. Clinical use of expanded polytetrafluoroethylene in cardiac surgery. Kyobu Geka. 1978;31:23–9.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  33. Schmidt T, Kohler W. Fornix reconstruction in ocular pempigoid with Gore-Text surgical membrane. Ophthalmologe. 1997;94:321–3.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  34. Sing R, Umapathy T, Abedin A, et al. Choroidal detachment in perforated corneal ulcer: frequency and management. Br J Ophthalmol. 2006;90(9):1111–4.

    Article  Google Scholar 

  35. Sterling GM. Animal toxicities study of a promising new contraceptive device. Gynaecol Endosc. 2002;11:137–40.

    Article  Google Scholar 

  36. Tawakol ME, Peyman GA, Liu KR, et al. Gore tex soft tissue bands as scleral explants in rabbits: a preliminary histologic study. Ophthalmic Surg. 1989;20:199–201.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

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The authors declare that there are no actual or potential conflicts of interest in relation to this article.

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Correspondence to Dušica Pahor.

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Pahor, A., Pahor, D. PRECLUDE® Pericardial Membrane für die Behandlung von perforiertem Hornhautulkus bei Patienten mit systemischen autoimmunentzündlichen Erkrankungen. Spektrum Augenheilkd. 28, 160–166 (2014). https://doi.org/10.1007/s00717-014-0227-4

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00717-014-0227-4

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