Zusammenfassung
Hintergrund
Die Retinopathia solaris stellt eine Schädigung der Netzhaut im Bereich der Fovea durch Sonneneinwirkung dar, die gehäuft nach Sonnenfinsternissen auftritt.
Ziel der Arbeit (Fragestellung)
Beschreibung der mittels Spectral-Domain optischer Kohärenztomographie (SD-OCT) darstellbaren morphologischen Veränderungen und des Verlaufs bei akuter Retinopathia solaris.
Material und Methoden
Retrospektive Auswertung von 12 Augen von 7 Patienten mit Retinopathia solaris nach der partiellen Sonnenfinsternis am 20.03.2015. Bestkorrigierter Visus, Fundus- und SD-OCT-Befunde wurden analysiert. Ein Therapieversuch mit Prednisolon 1 mg pro kg Körpergewicht erfolgte bei 5 von 7 Patienten.
Ergebnisse
Das mittlere Alter der Patienten lag bei 30,1±13,1 Jahren. Der bestkorrigierte Visus betrug bei der Erstvorstellung 0,65. Im Akutstadium zeigte sich funduskopisch bei allen betroffenen Augen eine umschriebene gelbliche Aufhellung im Zentrum der Fovea. In der SD-OCT zeigte sich im Bereich der Foveola die Kontinuität aller Schichten unterbrochen. Im Verlauf kam es zu einer partiellen Rückbildung der Veränderungen. Nach 2 Monaten zeigte sich in der SD-OCT ein umschriebener zentraler Defekt im Bereich der ellipsoiden Zone. Bei einem Patienten war der Defekt bei leicht exzentrischer Schnittführung der entsprechenden Aufnahme nicht darstellbar. Der bestkorrigierte Visus stieg auf 0,97 an.
Diskussion
Die SD-OCT-Untersuchung eignet sich zur exakten Lokalisierung der im Rahmen der Retinopathia solaris auftretenden Pathologien sowie zu ihrer Verlaufskontrolle. Es zeigt sich dabei im Akutstadium im Bereich der Foveola eine Unterbrechung der Kontinuität aller Schichten. Trotz guter Visuserholung persistiert langfristig ein umschriebener zentraler Defekt der ellipsoiden Zone.
Abstract
Background
Solar retinopathy refers to damage to the central macula caused by exposure to intense solar radiation, most frequently observed after a solar eclipse.
Objective
Description of the morphological changes in spectral domain optical coherence tomography (SD-OCT) and the clinical course in patients with acute solar retinopathy.
Material and methods
The study included a retrospective analysis of 12 eyes from 7 patients with solar retinopathy after the partial solar eclipse on 20 March 2015. Best corrected visual acuity, fundus changes and SD-OCT findings were analyzed. Out of the 7 patients 5 underwent treatment with 1 mg prednisolone per kg body weight.
Results
The average age of the patients was 30.1±13.1 years. Best corrected visual acuity was 0.65 at initial presentation. In the acute stage all affected eyes showed a small yellowish lesion in the centre of the fovea in the fundoscopic examination. In SD-OCT the continuity of all layers in the foveola appeared disrupted. In the follow-up examination these changes were partially resolved. After 2 months SD-OCT revealed a small defect of the ellipsoid zone. In one patient the defect could not be shown due to slightly excentric imaging sections. Best corrected visual acuity increased to 0.97.
Conclusion
The SD-OCT is an appropriate tool to determine the exact localization of the site of damage and for follow-up examination in solar retinopathy. In the acute phase it shows a disruption of the continuity of all layers in the foveola. Despite good recovery of visual acuity a small central defect of the ellipsoid zone remains in the long term.
Literatur
Awan AA, Khan T, Mohammad S et al (2002) Eclipse retinopathy: follow up of 36 cases after april 1995 solar eclipse in pakistan. J Ayub Med Coll Abbottabad 14(4):8–10
Bechmann M, Ehrt O, Thiel MJ et al (2000) Optical coherence tomography findings in early solar retinopathy. Br J Ophthalmol 84:547–548
Bouzas EA, Moret P, Pournaras CJ (1999) Central serous chorioretinopathy complicating solar retinopathy treated with glucocorticoids. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 237(2):166–168
Brown J Jr, Hacker H, Schuschereba ST et al (2007) Steroidal and nonsteroidal antiinflammatory medications can improve photoreceptor survival after laser retinal photocoagulation. Ophthalmology 114(10):1876–1883
Cho HJ, Yoo ES, Kim CG et al (2011) Comparison of spectral-domain and time-domain optical coherence tomography in solar retinopathy. Korean J Ophthalmol 25(4):278–281
Codenotti M, Patelli F, Brancato R (2002) OCT findings in patients with retinopathy after watching a solar eclipse. Ophthalmologica 216:463–466
Comander J, Gardiner M, Loewenstein J (2011) High-resolution optical coherence tomography findings in solar maculopathy and the differential diagnosis of outer retinal holes. Am J Ophthalmol 152(3):413–419.e6
Devadason DS, Mahmood S, Stanga PE (2006) Solar retinopathy in a patient with bipolar affective disorder. Br J Ophthalmol 90:247
Gregory-Roberts E, Chen Y, Harper CA et al (2015) Solar retinopathy in children. J AAPOS 19(4):349–351
Ham W, Mueller H, Ruffolo J Jr et al (1976) Retinal sensitivity to damage from short wavelength light. Nature 260:153–155
Hope-Ross MW, Mahon GJ, Gardiner TA et al (1993) Ultrastructural findings in solar retinopathy. Eye 7:29–33
Hope-Ross M, Travers S, Mooney D (1988) Solar retinopathy following religious rituals. Br J Ophthalmol 72:931–934
Jain A, Desai RU, Charalel RA et al (2009) Solar retinopathy: comparison of optical coherence tomography (OCT) and fluorescein angiography (FA). Retina (Philadelphia, Pa) 29(9):1340–1345
Khatib N, Knyazer B, Lifshitz T et al (2014) Acute eclipse retinopathy: a small case series. J Optom 7(4):225–228
Koinzer SO, Treumer F, Elsner H et al (2007) Retinopathia solaris: Verlaufsbeobachtung mit optischer Kohärenztomografie (OCT) und Mikroperimetrie. Klin Monbl Augenheilkd 224(11):862–866
Kung YH, Wu TT, Sheu SJ (2010) Subtle solar retinopathy detected by fourier-domain optical coherence tomography. J Chin Med Assoc 73(7):396–398
Lam TT, Takahashi K, Fu J et al (1993) Methylprednisolone therapy in laser injury of the retina. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 231(12):729–736
Mainster MA, Turner PL (2006) Retinal injuries from light: mechanisms, hazardsand prevention. In: Ryan SJ (Hrsg) Retina, 4. Aufl. Elsevier, London, S 1857–1870
Michaelides M, Rajendram R, Marshall J et al (2001) Eclipse retinopathy. Eye 15(Pt 2):148–151
Rosner M, Lam TT, Fu J et al (1992) Methylprednisolone ameliorates retinal photic injury in rats. Arch Ophthalmol 110(6):857–861
Rosner M, Lam TT, Tso MO (1992) Therapeutic parameters of methylprednisolone treatment for retinal photic injury in a rat model. Res Commun Chem Pathol Pharmacol 77(3):299–311
Rosner M, Solberg Y, Turetz J et al (1997) Neuroprotective therapy for argon-laser induced retinal injury. Exp Eye Res 65(4):485–495
Schatz H, Mendelblatt F (1973) Solar retinopathy from sun-gazing under the influence of LSD. Br J Ophthalmol 57:270–273
Shirley SY (1963) Solar retinitis. Can Med Assoc J 89:134–135
Solberg Y, Dubinski G, Tchirkov M et al (1999) Methylprednisolone therapy for retinal laser injury. Surv Ophthalmol 44(Suppl 1):S85–S92
Staurenghi G, Sadda S, Chakravarthy U et al (2014) Proposed lexicon for anatomic landmarks in normal posterior segment spectral-domain optical coherence tomography: the IN•OCT consensus. Ophthalmology 121(8):1572–1578
Symons RC, Mainster MA, Goldberg MF (2010) Solar maculopathy in a young child. Br J Ophthalmol 94:1258–1259
Takahashi K, Lam TT, Fu J (1997) The effect of high-dose methylprednisolone on laser-induced retinal injury in primates: an electron microscopic study. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 235(11):723–732
Tso MO, La Piana FG (1975) The human fovea after sungazing. Trans Sect Ophthalmol Am Acad Ophthalmol Otolaryngol 79(6):788–795
Wu J, Seregard S, Algvere PV (2006) Photochemical damage of the retina. Surv Ophthalmol 51(5):461–481
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
I. Bachmeier, H. Helbig und R. Greslechner geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Im Rahmen der retrospektiven anonymisierten Auswertung und Falldarstellung waren ein Ethikvotum oder eine Einverständniserklärung nicht erforderlich.
Additional information
Die Ergebnisse wurden als Poster auf dem DOG-Kongress 2015 in Berlin präsentiert.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Bachmeier, I., Helbig, H. & Greslechner, R. Retinopathia solaris. Ophthalmologe 114, 44–48 (2017). https://doi.org/10.1007/s00347-016-0286-9
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-016-0286-9