Zusammenfassung
Eine bizarre paraosseale osteochondromatöse Proliferation (BPOP), auch als Nora-Läsion bekannt, ist eine selten auftretende gutartige Knochenneubildung, ausgehend von intakter Kortex der Metaphyse kurzer Röhrenknochen von Hand oder Fuß. Konventionelle Röntgenaufnahmen sollten mit weiteren Bildgebungsverfahren (CT/MRT) ergänzt werden. In Abwesenheit von Symptomen ist ein konservatives Vorgehen mit radiologischen und klinischen Kontrollen möglich. Kommt es zu Symptomen, ist die Exzisionsbiopsie die Therapie der Wahl. Die histopathologische Untersuchung bestätigt die Diagnose und zeigt typischerweise eine endochondrale Ossifikationszone und eine mineralisierte Knorpelmatrix, bezeichnet als blauen Knochen. Die Rezidivrate nach chirurgischer Exzision ist hoch.
Abstract
A bizarre parosteal osteochondromatous proliferation (BPOP), also known as a Nora lesion, is a rare benign bone formation. It emanates mainly from the intact cortex of the metaphysis of short tubular bones (hands or feet). Conventional radiographs should be complemented using cross-sectional imaging modalities (CT/MRI). In the absence of symptoms a non-operative regime with radiological and clinical controls is possible. If symptomatic, excision biopsy is the treatment of choice, though a high recurrence rate has been reported. Histopathological examination confirms the diagnosis and typically shows an endochondral ossification zone and an unusually mineralized cartilaginous matrix referred to as “blue bone”.
Literatur
Abramovici L, Steiner GC (2002) Bizarre parosteal osteochondromatous proliferation (Nora’s lesion): a retrospective study of 12 cases, 2 arising in long bones. Hum Pathol 33:1205–1210
Adler D, Aigner T, von Salis-Soglio G et al (2010) Nora’s lesion. Discussion of a rare bone proliferation. Orthopade 39:1065–1070
Bandiera S, Bacchini P, Bertoni F (1998) Bizarre parosteal osteochondromatous proliferation of bone. Skeletal Radiol 27:154–156
Dhondt E, Oudenhoven L, Khan S et al (2006) Nora’s lesion, a distinct radiological entity? Skeletal Radiol 35:497–502
Dorfman HD, Czerniak B (2016) Bone tumors, 2. Aufl. Saunders/Elsevier, Philadelphia
Endo M, Hasegawa T, Tashiro T et al (2005) Bizarre parosteal osteochondromatous proliferation with a t(1;17) translocation. Virchows Arch 447:99–102
Freyschmidt J (2007) Skeletterkrankungen: Klinisch-radiologische Diagnose und Differentialdiagnose, 3. Aufl. Springer, Heidelberg, S 521–525
Gruber G, Giessauf C, Leithner A et al (2008) Bizarre parosteal osteochondromatous proliferation (Nora lesion): a report of 3 cases and a review of the literature. Can J Surg 51:486–489
Helliwell TR, O’connor MA, Ritchie DA et al (2001) Bizarre parosteal osteochondromatous proliferation with cortical invasion. Skeletal Radiol 30:282–285
Hussain Mm AK (2015) Bizarre parosteal osteochondromatous proliferation causing angular deformities: a case report. J Orthop Case Reports 5(1):45–47
James SL, Davies AM (2006) Surface lesions of the bones of the hand. Eur Radiol 16:108–123
Ly JQ, Carlson CL, Lagatta LM et al (2003) Giant cell tumor of the peroneus tendon sheath. AJR Am J Roentgenol 180:1442
Mccarthy EF, Sundaram M (2005) Heterotopic ossification: a review. Skeletal Radiol 34:609–619
Meneses MF, Unni KK, Swee RG (1993) Bizarre parosteal osteochondromatous proliferation of bone (Nora’s lesion). Am J Surg Pathol 17:691–697
Nilsson M, Domanski HA, Mertens F et al (2004) Molecular cytogenetic characterization of recurrent translocation breakpoints in bizarre parosteal osteochondromatous proliferation (Nora’s lesion). Hum Pathol 35:1063–1069
Nora FE, Dahlin DC, Beabout JW (1983) Bizarre parosteal osteochondromatous proliferations of the hands and feet. Am J Surg Pathol 7:245–250
Robbin MR, Murphey MD, Temple HT et al (2001) Imaging of musculoskeletal fibromatosis. Radiographics 21:585–600
Rosenberg L (1971) Chemical basis for the histological use of safranin O in the study of articular cartilage. J Bone Joint Surg Am 53:69–82
Rybak LD, Abramovici L, Kenan S et al (2007) Cortico-medullary continuity in bizarre parosteal osteochondromatous proliferation mimicking osteochondroma on imaging. Skeletal Radiol 36:829–834
Chen S‑T, Tzeng W‑S, Li C‑F, Lin C‑H, Chen CK-H (2013) Bizarre parosteal osteochondromatous proliferation: a case report. J Radiol Sci 38:27–30
Torreggiani WC, Munk PL, Al-Ismail K et al (2001) MR imaging features of bizarre parosteal osteochondromatous proliferation of bone (Nora’s lesion). Eur J Radiol 40:224–231
Yuen M, Friedman L, Orr W et al (1992) Proliferative periosteal processes of phalanges: a unitary hypothesis. Skeletal Radiol 21:301–303
Zambrano E, Nose V, Perez-Atayde AR et al (2004) Distinct chromosomal rearrangements in subungual (Dupuytren) exostosis and bizarre parosteal osteochondromatous proliferation (Nora lesion). Am J Surg Pathol 28:1033–1039
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
C. Hartog, V. Centmaier-Molnar, R. Patzwahl, D. Pfofe und M. Wiewiorski geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag enthält keine von den Autoren durchgeführten Studien an Mensch oder Tier.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Hartog, C., Centmaier-Molnar, V., Patzwahl, R. et al. Bizarre paraosseale osteochondromatöse Proliferation der Metatarsalknochen. Orthopäde 45, 901–905 (2016). https://doi.org/10.1007/s00132-016-3317-y
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-016-3317-y