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Trospiumchlorid als Einmalgabe bei überaktiver Blase

Ergebnisse einer multizentrischen Beobachtungsstudie

Trospium chloride once daily for overactive bladder syndrome

Results of a multicenter observational study

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Zusammenfassung

Hintergrund

Seit kurzem ist Trospiumchlorid auch als langsam freisetzende Formulierung (Urivesc 60 mg Retardkapseln ®) zur einmal täglichen Gabe bei überaktiver Blase (OAB) zugelassen. In einer multizentrischen Beobachtungsstudie sollten unter klinischen Alltagsbedingungen Wirksamkeit und Verträglichkeit sowie Auswirkungen auf die Lebensqualität bei Patienten mit OAB untersucht werden.

Patienten und Methoden

Insgesamt wurden 305 Patienten mit OAB (durchschnittliche Alter 60 Jahre, 79% weiblich) in die prospektive, nicht-interventionelle Beobachtungsstudie eingeschlossen. Alle Patienten erhielten Trospiumchlorid als Einmalgabe (Urivesc® 60 mg Retardkapseln) entsprechend der Fachinformation. Zu Beginn der Therapie und nach einer medianen Behandlungsdauer von 4 und 13 Wochen wurde neben urologischen Zielparametern auch die Lebensqualität ermittelt. Die Verträglichkeit wurde durch die Dokumentation aller unerwünschten Ereignisse innerhalb des Beobachtungszeitraumes evaluiert.

Ergebnisse

Die durchschnittliche tägliche Miktionsfrequenz sank im Behandlungsverlauf unter Trospiumchlorid signifikant von 11,7 ± 4,3 auf 7,7 ± 2,9 (p<0,0001). Gleichzeitig stieg das durchschnittliche Miktionsvolumen signifikant von 169,3 ± 79,8 ml auf 238,4 ± 122,0 ml pro Entleerung an (p<0,0001). Der Anteil der Patienten mit Harninkontinenz sank von 36,7% zu Studienbeginn auf 20,3% zum Studienende. Auch die Anzahl verwendeter Vorlagen reduzierte sich von durchschnittlich 3 auf 1. 39,3% der Patienten mit initialer Harninkontinenz kamen sogar ohne Vorlagen aus. Die Lebensqualität verbesserte sich signifikant in allen abgefragten Bereichen (Alltag, Familienleben, Schlafqualität, Selbstwertgefühl, Reisefähigkeit). Die Verträglichkeit von Urivesc 60 mg Retardkapseln war gut und insbesondere Mundtrockenheit war mit 1,0% selten. ZNS-assoziierte Nebenwirkungen oder andere schwerwiegende Nebenwirkungen traten nicht auf.

Schlussfolgerung

Unter praktischen Alltagsbedingungen konnte die Wirksamkeit und Verträglichkeit der neuen Retardformulierung von Trospiumchlorid als Einmalgabe zur Behandlung des Syndroms der OAB eindrucksvoll bestätigt werden. Die Einmalgabe von Trospiumchlorid 60 mg Retardkapseln führt zu einer signifikanten Verbesserung von Miktionsfrequenz, Nykturie, Inkontinenzepisoden und Vorlagenverbrauch und trug in dieser Patientenkohorte maßgeblich zur Verbesserung der Lebensqualität bei. Ursache für das hier beobachtete gute Verträglichkeitsprofils – u. a. die niedrige Inzidenz an Mundtrockenheit- ist vermutlich die gleichmäßige Freisetzung des Wirkstoffs durch die retardierte Galenik und geringer ausgeprägte Wirkstoffspitze im Plasma der Patienten. Die Einmalgabe mit modifizierter Wirksofffreisetzung und die damit verbundene verbesserte Verträglichkeit fördern die Compliance. Die bekannte geringe ZNS-Gängigkeit und fehlende Verstoffwechselung durch CYP 450 sind weitere Merkmale von Trospiumchlorid. Verminderte Beeinträchtigung der Kognition und der Wechselwirkung mit therapeutisch notwendiger Komedikation lassen sich davon ableiten. Insbesondere ältere multimorbide Patienten mit OAB könnten aus der Summe dieser Wirkstoffeigenschaften besonders profitieren.

Abstract

Background

An extended release form of trospium chloride (Urivesc 60 mg® slow release capsules) was recently approved for the treatment of overactive bladder syndrome (OAB). A multicentric, prospective observational study was conducted under routine private practice conditions to assess the safety and efficacy of this treatment in this indication, as well as the effect on quality of life parameters.

Patients and methods

A total of 305 patients with OAB syndrome (mean age 60 years, 79% females) were evaluated in this prospective, non-interventional observation study. All patients received trospium chloride once daily (Urivesc® 60 mg extended release capsules) in accordance with the approved prescribing instructions. At the start of therapy and after a treatment period of 4 and 13 weeks (median) the patient urological endpoints and quality of life parameters were assessed. Safety and tolerability were evaluated from the documentation of all adverse events occurring during the entire observation period.

Results

Mean daily frequency of micturition decreased over the treatment period with once daily trospium chloride from 11.7±4.3 to 7.7±2.9 per 24 h (p<0.0001). In parallel the mean individual urine volume voided increased from 169.3±79.8 ml to 238.4±122.0 ml (p<0.0001). The proportion of patients with incontinence fell from 36.7% at the initiation of therapy to 20.3% at the end of therapy. Furthermore, the mean number of incontinence pads used declined from 3 per day to 1 per day. More than one third of initially incontinent patients (39.3%) needed no incontinence pads at the end of the treatment period. Quality of life parameters improved significantly in all five subsections recorded (i.e. daily life, family life, sleep quality, self esteem and ability to travel). The safety and tolerability of Urivesc 60 mg extended release was good, with a particularly low incidence of mouth dryness (1% of patients) reported. No central nervous system (CNS) associated adverse events and no serious adverse events occurred.

Conclusion

As a once daily formulation prescribed under normal private practice conditions, the new trospium chloride extended-release formulation consistently demonstrated efficacy and tolerability for treatment of OBS. Treatment with once daily trospium chloride 60 mg extended release capsules significantly improved the frequency of micturition and nocturia, as well as incontinence episodes and use of absorptive pads in this patient population, accompanied by an improvement in quality of life. The reason for the good tolerability, in particular the relatively low incidence of mouth dryness, is probably due to the lower peak plasma concentration of trospium (cmax) enabled by the modified-release galenical form employed by the 60 mg extended release formulation. Once daily administration enabled enhanced compliance for the modified release formulation and associated improved tolerability. The limited access of trospium to the CNS afforded by the intact blood-brain barrier and absence of metabolic interaction potential via cytochrome P450 are established characteristics of trospium chloride. This infers a lower potential to impair cognitive function and a lower potential for metabolic interactions with concomitant medications. In the context of elderly patients and multimorbid and polypharmacy scenarios, the sum of these characteristics may afford distinct advantages in treating OAB patients.

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Literatur

  1. Cardozo L, Mirone V, Gratzke C, Marberger M (2010) Extended-release trospium chloride 60 mg — a new once-daily medication for the treatment of overactive bladder syndrome. Eur Urol Rev 4(2):43–47

    Google Scholar 

  2. Chapple C (2010) New once-daily formulation for trospium in overactive bladder. Int J Clin Pract 64(11):1535–1540

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Dmochowski RR, Rosenberg MT, Zinner NR et al (2010) Extended-Release trospium chloride improves quality of life in overactive bladder. Value Health 13(2):251–157

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Dmochowski RR, Sand PK, Zinner NR, Staskin DR (2008) Trospium 60 mg once daily (QD) for overactive bladder syndrome: results from a placebo-controlled interventional study. Urology 71:449–454

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Ginsberg DA, Oefelein MG, Ellsworth PI (2011) Once-daily administration of trospium chloride extended release provides 24-hr coverage of nocturnal and diurnal symptoms of overactive bladder: an integrated analysis of two phase III trials. Neurourol Urodynam 30:563–567

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Guay DRP (2003) Clinical pharmacokinetics of drugs used to treat urge incontinence. Clin Pharmacokinet 42:1243–1285

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Holt S, Schmiedl S, Thürmann PA (2010) Potenziell inadäquate Medikation für ältere Menschen: Die PRISCUS-Liste. Dtsch Arztebl Int 107(31–32):543–551

  8. Kay G, Crook T, Rekeda L et al (2006) Differential effects of the antimuscarinic agents darifenacin and oxybutynin ER on memory in older subjects. Eur Urol 50:317–326

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Sand PK, Theodore M, Johnson TM et al (2010) Trospium chloride once-daily extended release is efficacious and tolerated in elderly subjects (aged ≥ 75 years) with overactive bladder syndrome. BJU Int 107:612–620

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Schumacher S (2006) Epidemiologie und Pathophysiologie der überaktiven Blase. Urologe 45:822–825

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Silver N, Sandage B, Sabounjian L et al (2010) Pharmacokinetics of once-daily trospium chloride 60 mg extended release and twice-daily trospium chloride 20 mg in healthy adults. J Clin Pharmacol 50(2):143–150

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Staskin DR, Rosenberg MT, Sand PK et al (2009) Trospium chloride once-daily extended release is effective and well tolerated for the treatment of overactive bladder syndrome; an integrated analysis of two randomised, phase III trials. Int J Clin Pract 63:1715–1723

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Staskin D, Sand P, Zinner N et al (2007) Once daily trospium chloride is effective and well tolerated for the treatment of overactive bladder; results from a multicenter phase III trial. J Urol 178:978–983

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Staskin D, Kay G, Tannenbaum C et al (2010) Trospium chloride has no effect on memory testing and is assay undetectable in the central nervous system of older patients with overactive bladder. Int J Clin Pract 64(9):1294–1300

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Todorova A, Vonderheid-Guth B, Dimpfel W (2001) Effects of tolterodine, trospium chloride, and oxybutinynin on the central nervous system. J Clin Pharmacol 41:636–644

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Zinner NR, Dmochowski RR, Staskin DR et al (2011) Once-daily trospium chloride 60 mg extended-release provides effective, long-term relief of overactive bladder syndrome symptoms. Neurourol Urodyn 30(7):1214–1219

    PubMed  CAS  Google Scholar 

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Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor weist auf folgende Beziehungen hin: Dr. H-J. Notz ist als Referent für die Firmen Lilly, Pohl-Boskamp und Rottapharm-Madaus tätig. Dr. B. Hautumm: kein Interessenkonflikt. Dr. D. Werdier ist Geschäftsführer eines unabhängigen Institutes, das von Rottapharm-Madaus mit der Durchführung und Auswertung der Studie beauftragt wurde. Dr. R. Groves und Dr. K.P. Odenthal sind Mitarbeiter der Firma Rottapharm-Madaus.

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Notz, HJ., Hautumm, B., Werdier, D. et al. Trospiumchlorid als Einmalgabe bei überaktiver Blase. Urologe 52, 65–70 (2013). https://doi.org/10.1007/s00120-012-2989-0

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