Zusammenfassung
Das Liquorunterdrucksyndrom wird am häufigsten als Folge einer Lumbalpunktion beschrieben. Eine seltenere Entität ist der Kopfschmerz bei spontanem (oder idiopathischem) Liquorleck und noch seltener steht dies im Zusammenhang mit einer Bindegewebserkrankung. Erst 1995 wurde ein Fall mit einem spontanen Liquorunterdrucksyndrom bei einer Patientin mit genetisch gesichertem Marfan-Syndrom publiziert. Wir berichten über zwei Patientinnen, die in unseren Kliniken aufgrund posturaler Kopfschmerzen aufgenommen wurden und in der Magnetresonanztomographie multilokuläre Liquorleckagen aufwiesen. Bei beiden war die genetisch gesicherte Diagnose eines Marfan-Syndroms bekannt. Die initiale symptomatische Behandlung der Kopfschmerzen erbrachte keine wesentliche Linderung der zur Aufnahme führenden Symptomatik. Die Behandlung mit epiduralem Blutpatching war in beiden Fällen erfolgreich. Wir stellen anschließend die wichtigsten epidemiologischen, diagnostischen und pathophysiologischen Aspekte dar und präsentieren die therapeutischen Ansätze.
Abstract
Spontaneous intracranial hypotension is the most common complication in patients undergoing a lumbar puncture. A much rarer entity is headaches attributed to spontaneous (or idiopathic) low cerebrospinal fluid (CSF) pressure but the combination with a connective tissue disorder is even rarer. The first case of a patient with spontaneous intracranial hypotension and genetically established Marfan syndrome was published in 1995. This article describes the cases of two female patients who presented with postural headache. Magnetic resonance imaging revealed multiple leakages of CSF and both patients had a genetically confirmed diagnosis of Marfan syndrome. The initial symptomatic treatment did not result in a significant relief of the headaches. Epidural blood patching was performed and the intervention was successful in both patients. Finally, the most important epidemiological, diagnostic and pathophysiological aspects are demonstrated and the therapeutic procedures are presented.
Literatur
Arslan-Kirchner M, Von Kodolitsch Y, Schmidtke J (2008) The importance of genetic testing in the clinical management of patients with Marfan syndrome and related disorders. Dtsch Arztebl Int 105:483–491
Bachmann-Mennenga B, Philipps J, Haukamp F et al (2004) Spontaneous intracranial hypotension. A rare syndrome with good treatment options. Anaesthesist 53:45–52
Bassani L, Graffeo CS, Behrooz N et al (2014) Noninvasive diagnosis and management of spontaneous intracranial hypotension in patients with marfan syndrome: Case Report and Review of the Literature. Surg Neurol Int 5:8
Daeubler BF, Carrel T, Kujawski T et al (2006) Alterations of the thoracic spine in Marfan’s syndrome. AJR Am J Roentgenol 186(1251):1246
Debette S, Germain DP (2014) Neurologic manifestations of inherited disorders of connective tissue. Handb Clin Neurol 119:565–576
Diaz JH (2001) Epidemiology and outcome of postural headache management in spontaneous intracranial hypotension. Reg Anesth Pain Med 26:582–587
Fattori R, Nienaber CA, Descovich B et al (1999) Importance of dural ectasia in phenotypic assessment of Marfan’s syndrome. Lancet 354:910–913
Gordon N (2009) Spontaneous intracranial hypotension. Dev Med Child Neurol 51:932–935
Jones KB, Myers L, Judge DP et al (2005) Toward an understanding of dural ectasia: a light microscopy study in a murine model of Marfan syndrome. Spine 30(3):291–293
Pabaney AH, Mirza FA, Syed NA et al (2010) Spontaneous dural tear leading to intracranial hypotension and tonsillar herniation in Marfan syndrome: a case report. BMC Neurol 10:54
Pyeritz RE, Fishman EK, Bernhardt BA et al (1988) Dural ectasia is a common feature of the Marfan syndrome. Am J Hum Genet 43:726–732
Richter S, Riedl M, Mikocki J et al (2006) Spontanes Liquorunterdrucksyndrom – Übersicht und Fallpräsentation anhand von fünf Patienten. J Neurol Neurochir Psychiatr 7:7–10
Schievink WI (2003) Misdiagnosis of spontaneous intracranial hypotension. Arch Neurol 60:1713–1718
Schievink WI (2006) Spontaneous spinal cerebrospinal fluid leaks and intracranial hypotension. JAMA 295:2286–2296
Schievink WI, Gordon OK, Tourje J (2004) Connective tissue disorders with spontaneous spinal cerebrospinal fluid leaks and intracranial hypotension: a prospective study. Neurosurgery 54:65–71
Schievink WI, Maya MM, Tourje J (2004) False localizing sign of C1–2 cerebrospinal fluid leak in spontaneous intracranial hypotension. J Neurosurg 100:639–644
Sheikhzadeh S, Sondermann C, Rybczynski M et al (2014) Comprehensive analysis of dural ectasia in 150 patients with a causative FBN1 mutation. Clin Genet 86:238–245
Strupp M, Katsarava Z (2009) Post-lumbar puncture syndrome and spontaneous low CSF pressure syndrome. Nervenarzt 80:1509–1519
Szeinfeld M, Ihmeidan IH, Moser MM et al (1986) Epidural blood patch: evaluation of the volume and spread of blood injected into the epidural space. Anesthesiology 64:820–822
Villeirs GM, Van Tongerloo AJ, Verstraete KL et al (1999) Widening of the spinal canal and dural ectasia in Marfan’s syndrome: assessment by CT. Neuroradiology 41:850–854
Danksagung
Wir bedanken uns bei Herrn Prof. Dr. C. Kubisch (Direktor des Institus für Humangenetik an der UK Hamburg-Eppendorf) und Frau Dr. med. I. Rost und Herrn Dr. med. H.-G. Klein (Zentrum für Humangenetik und Laboratoriumsdiagnostik Martinsried) für die Bereitstellung der genetischen Befunde unserer Patientinnen.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
A. Apetroae und T. Strenzke geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. A. Ferbert erhielt Vertragshonorare von Boehringer, Bayer und BMS Pfizer. P.D. Schellinger erhielt Honorare von Advisory Boards, Reiseunterstützung von Boehringer Ingelheim, Coaxia Inc., Photothera, Cerevast, Sanofi Aventis, Ferrer, Covidien, GSK, Bayer, Haemonetics, BMS Pfizer, Daiichi Sankyo und Biogen.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Apetroae, A., Strenzke, T., Ferbert, A. et al. Spontanes Liquorunterdrucksyndrom und Marfan-Syndrom. Nervenarzt 87, 846–852 (2016). https://doi.org/10.1007/s00115-016-0126-9
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00115-016-0126-9