Zusammenfassung
Hintergrund
Die Zuggurtungsosteosynthese bei Patellafrakturen ist mit einer hohen Anzahl an implantatbezogenen Komplikationen (22–53 %) vergesellschaftet. Die Folge sind Revisionseingriffe in 10–55 % der Fälle mit häufig unbefriedigenden funktionellen Ergebnissen. Die winkelstabile Patellaplatte stellt eine Alternative mit den Vorteilen eines winkelstabilen Implantats dar. Ziel dieser Studie war es, erstmalig klinisch prospektive Ergebnisse sowie etwaige Komplikationen der Patellaplattenosteosynthese zu evaluieren.
Material und Methode
Im Rahmen einer prospektiven Fallbeobachtungsstudie wurden zwischen April 2013 und Mai 2015 alle Patienten, die aufgrund einer Patellafraktur mittels winkelstabiler Plattenosteosynthese versorgt wurden, nach sechs Wochen und sechs Monaten klinisch nachuntersucht.
Ergebnisse
17 Patienten, 6 Frauen und 11 Männer, mit einem Durchschnittsalter von 58 (19–87) Jahren wurden in die Studie eingeschlossen. Der Bewegungsumfang des betroffenen Kniegelenks lag nach sechs Wochen bei 120° und steigerte sich nach sechs Monaten auf 138°, entsprechend 84 % bzw. 97 % im Vergleich zur gesunden Gegenseite. Der Tegner-Aktivitätsscore steigerte sich von 2,5 auf 3,5 (Ausgangswert: 4), der Lysholm-Score von 78 auf 92 Punkte (Ausgangswert: 97 Punkte) und der Kujala-Score von 72 auf 88 Punkte (Ausgangswert: 96 Punkte). Zwei der 17 Patienten erlitten eine Komplikation: eine reaktive Bursitis praepatellaris sowie einen Repositionsverlust.
Diskussion
Die winkelstabile Patellaplattenosteosynthese stelle eine gute Alternative in der Versorgung von Patellafrakturen mit gutem funktionellem Ergebnis bei niedriger Komplikationsrate dar.
Abstract
Background
Tension band wiring after patellar fractures is related to a high number of implant-related complications (22–53 %). Revision surgery is necessary in 10–55 % of patients mostly with unsatisfactory results. The patella plate is an alternative treatment with the advantages of locked plating. The purpose of this study was to evaluate the first clinical prospective results and complications of this new implant.
Materials and methods
Between April 2013 and May 2015 all patients that were treated with locked plating for patella fractures were included in this prospective study. Patients were followed-up clinically after six weeks and six months.
Results
Included in this study were 17 patients, 6 women and 11 men, with a mean age of 58 years (19–87). The knee range of motion was 120° after 6 weeks and improved to 138° after 6 months, corresponding to 84 % and 97 % of the range of motion of the healthy opposite knee. The Tegner activity scale increased from 2,5 to 3,5 (initial value: 4), the Lysholm score increased from 78 to 92 points (initial value: 97) and the Kujala score increased from 72 to 88 points (initial value: 96). Two complications occurred: one patient had a reactive bursitis prepatellaris and one patient sustained a loss of reduction.
Conclusion
Locked plating of patella fractures is a reliable alternative treatment with good functional outcomes and low complication rates.
Literatur
van Staa TP, Dennison EM, Leufkens HG, Cooper C (2001) Epidemiology of fractures in England and Wales. Bone 29:517–522
Yang N‑P, Chan C‑L, Yu I‑L et al (2010) Estimated prevalence of orthopaedic fractures in Taiwan – a cross-sectional study based on nationwide insurance data. Injury 41:1266–1272
Dietz SO, Hessmann MH, Gercek E, Rommens PM (2009) Patella fracture. Oper Orthop Traumatol 21:206–220
Lotke PA, Ecker ML (1981) Transverse fractures of the patella. Clin Orthop Relat Res 158:180–184
Wild M, Windolf J, Flohé S (2010) Fractures of the patella. Unfallchirurg 113:401–411
Müller M, Allgöwer M, Schneider R, Willenegger H (1991) Manual of internal fixation: techniques recommended by the AO-ASIF. Springer, Heidelberg
Labitzke R (1997) Proper and improper tension band fixation exemplified by patellar fracture. Chirurg 68:638–642
Smith ST, Cramer KE, Karges DE et al (1997) Early complications in the operative treatment of patella fractures. J Orthop Trauma 11:183–187
Chiang CC, Chen WM, Jeff Lin CF et al (2011) Comparison of a minimally invasive technique with open tension band wiring for displaced transverse patellar fractures. J Chin Med Assoc 74:316–321
Hung LK, Chan KM, Chow YN, Leung PC (1985) Fractured patella: operative treatment using the tension band principle. Injury 16:343–347
Wild M, Khayal T, Miersch D et al (2008) Dynamic cerclage wiring of patellar fractures. Complications and midterm functional results. Unfallchirurg 111:892–897
Mehdi M, Husson JL, Polard JL et al (1999) Treatment results of fractures of the patella using pre-patellar tension wiring. Analysis of a series of 203 cases. Acta Orthop Belg 65:188–196
Luna-Pizarro D, Amato D, Arellano F et al (2006) Comparison of a technique using a new percutaneous osteosynthesis device with conventional open surgery for displaced patella fractures in a randomized controlled trial. J Orthop Trauma 20:529–535
Mao N, Liu D, Ni H et al (2013) Comparison of the cable pin system with conventional open surgery for transverse patella fractures. Clin Orthop Relat Res 471:2361–2366
Levack B, Flannagan JP, Hobbs S (1985) Results of surgical treatment of patellar fractures. J Bone Joint Surg Br 67:416–419
Wurm S, Augat P, Bühren V (2015) Biomechanical assessment of locked plating for the fixation of patella fractures. J Orthop Trauma 29:e305–e308
Schüttrumpf JP, Behzadi C, Balcarek P et al (2013) Radiologically hyperdense zones of the patella seem to be partial osteonecroses subsequent to fracture treatment. J Knee Surg 26:319–326
Lazaro LE, Wellman DS, Klinger CE et al (2013) Quantitative and qualitative assessment of bone perfusion and arterial contributions in a patellar fracture model using gadolinium-enhanced magnetic resonance imaging: a cadaveric study. J Bone Joint Surg Am 95:e1401–e1407
Scapinelli R (1967) Blood supply of the human patella. Its relation to ischaemic necrosis after fracture. J Bone Joint Surg Br 49:563–570
Speck M, Regazzoni P (1994) Classification of patellar fractures. Z Unfallchir Versicherungsmed 87:27–30
Schindler OS, Scott WN (2011) Basic kinematics and biomechanics of the patello-femoral joint. Part 1: the native patella. Acta Orthop Belg 77:421–431
Kettelkamp DB (1973) Clinical implications of knee biomechanics. Arch Surg 107:406–410
Bostrom MP, Asnis SE, Ernberg JJ et al (1994) Fatigue testing of cerclage stainless steel wire fixation. J Orthop Trauma 8:422–428
Carpenter JE, Kasman RA, Patel N et al (1997) Biomechanical evaluation of current patella fracture fixation techniques. J Orthop Trauma 11:351–356
Leitlinienkommission der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie (2014) S1-Leitlinie: Patellafraktur. AWMF online 1–28.
Thelen S, Betsch M, Schneppendahl J et al (2013) Fixation of multifragmentary patella fractures using a bilateral fixed-angle plate. Orthopedics 36:e1437–e1443
Thelen S, Schneppendahl J, Baumgärtner R et al (2013) Cyclic long-term loading of a bilateral fixed-angle plate in comparison with tension band wiring with K‑wires or cannulated screws in transverse patella fractures. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 21:311–317
Thelen S, Schneppendahl J, Jopen E et al (2012) Biomechanical cadaver testing of a fixed-angle plate in comparison to tension wiring and screw fixation in transverse patella fractures. Injury 43:1290–1295
Wild M, Thelen S, Jungbluth P et al (2011) Fixed-angle plates in patella fractures – a pilot cadaver study. Eur J Med Res 16:41–46
Liu F, Wang S, Zhu Y, Wu H (2014) Patella rings for treatment of patellar fracture. Eur J Orthop Surg Traumatol 24:105–109
Tian QX, Hai Y, Du XR et al (2015) Comparison of tension-band wiring with the cable pin system in patella fractures: a randomized prospective study. J Orthop Trauma 29:459–463
Lin T, Liu J, Xiao B et al (2015) Comparison of the outcomes of cannulated screws vs. modified tension band wiring fixation techniques in the management of mildly displaced patellar fractures. Bmc Musculoskelet Disord 16:282
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
H. Lill: Firma Arthrex®. A. Ellwein, G. Jensen, A. Gruner und J.C. Katthagen geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.
Additional information
Redaktion
W. Mutschler, München
H. Polzer, München
B. Ockert, München
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Ellwein, A., Lill, H., Jensen, G. et al. Die Plattenosteosynthese der Patellafraktur – Technik und erste Ergebnisse einer prospektiven Studie. Unfallchirurg 120, 753–760 (2017). https://doi.org/10.1007/s00113-016-0213-1
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-016-0213-1