Zusammenfassung
Anaphylaxie ist eine potenziell lebensbedrohliche Reaktion. Die Diagnose geschieht in erster Instanz auf klinischer Basis und ist auch ein wesentlicher Baustein der Prävention. Trotz eingeschränkter Sensitivität ist die serielle Bestimmung der Tryptase in der akuten Phase zur Unterstützung der Diagnose zu empfehlen. Zur Reduktion lebensbedrohlicher Rezidive sollte im Anschluss die Anbindung an ein dafür kompetentes Zentrum erfolgen. Neue Entwicklungen in der In-vitro-Diagnose zur Identifizierung der verantwortlichen Auslöser der Anaphylaxie bieten dabei neue Perspektiven zur Optimierung der sekundären Prävention. Die In-vitro-Diagnose spielt somit sowohl in der akuten als auch in der sekundären Phase eine wichtige, wenn auch komplementäre, vor allem aber für den Patienten eine sichere Rolle im Gesamtkonzept des Managements der Anaphylaxie.
Abstract
Anaphylaxis is a potentially life-threatening reaction and should be treated immediately. Diagnosis is made based on history and clinical features. However, measurement of sequential serum tryptase can provide additional clues and should be performed soon as possible. Referral to specialist allergy service is believed to reduce rate of recurrence. New specific in vitro techniques to indentify the triggering agent help optimize secondary preventive measures. Thus in vitro diagnosis plays an important, albeit complementary, role both in the acute and secondary phases facilitating a safe diagnosis and aiding in the overall management of the disease.
Literatur
Rutkowski K, Dua S, Nasser S (2012) Anaphylaxis: current state of knowledge for the modern physician. Postgrad Med J 88:458–464
Jogie-Brahim S, Min HK, Fukuoka Y et al (2004) Expression of alpha-tryptase and beta-tryptase by human basophils. J Allergy Clin Immunol 113:1086–1092
Schwartz LB (2006) Diagnostic value of tryptase in anaphylaxis and mastocytosis. Immunol Allergy Clin North Am 26:451–463
Schartz LB (2012) Laboratory tests to support the clinical diagnosis of anaphylaxis. http://www.uptodate.com
Mertens PM, Laxenaire MC, Alla F (2003) Anaphylactic and anaphylactoid reactions occurring during anaesthesia in France in 1999–2000. Anesthesiology 99:536–545
Schliemann S, Seyfarth F, Hipler UC, Elsner P (2012) Impact of age and heterophilic interference on the basal serum tryptase, a risk indication for anaphylaxis, in 1,092 dermatology patients. Acta Derm Venereol 92:484–489
Dugas-Breit S, Przybilla B, Schöpf P, Ruëff F (2005) Possible circadian variation of serum mast cell tryptase concentration. Allergy 60:689–692
Anaphylaxis. NICE clinical guidance 134. National Institute for Health and Clinical Excellence website. http://www.nice.org.uk/nicemedia/live/13626/57537/57537.pdf (December 2011)
Sala-Cunill A, Cardona V, Labrador-Horillo M et al (2013) Usefulness and limitations of sequential serum tryptase for the diagnosis of anaphylaxis in 102 patients. Int Arch Allergy Immunol 160:192–199
Simons FE (2008) Anaphylaxis. J Allergy Clin Immunol 121:402–420
Vadas P, Perelman B, Liss G (2013) Platelet-activating factor, histamine, and tryptase levels in human anaphylaxis. J Allergy Clin Immunol 131:144–149
Neis MM, Merk HF (2012) Value of component based diagnostics in IgE-mediated hymenoptera sting reactions. Cutan Ocul Toxicol 31:117–123
Sanz ML, Gamboa PM, Garcia-Figuera BE, Ferrer M (2010) In vitro diagnosis of anaphylaxis. Chem Immunol Allergy 95:125–140
Valent P, Horny HP, Triggiani M, Arock M (2011) Clinical and laboratory parameters of mast cell activation as basis for the formulation of diagnostic criteria. Int Arch Allergy Immunol 156:119–127
Ring J, Beyer K, Biedermann T et al (im Druck) Leitlinie (S2): Akuttherapie und Management der Anaphylaxie
Baron JM, Merk HF, Heise R (2003) Arraytechnologien in der Dermatopharmazie und Allergologie. Hautarzt 54:315–320
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Vanstreels, L., Merk, H. Stellenwert der In-vitro-Diagnostik nach Anaphylaxie. Hautarzt 64, 93–96 (2013). https://doi.org/10.1007/s00105-012-2450-8
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00105-012-2450-8