Skip to main content
Log in

Noceboeffekte und Negativsuggestionen in der Anästhesie

Nocebo effects and negative suggestion in anesthesia

  • Leitthema
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Anästhesisten haben nicht nur durch Medikamente, Interventionen und Behandlungen Wirkung auf Patienten und ihre Heilung, sondern wesentlich auch durch ihre Worte und ihre Person. Ein erheblicher Teil der beobachteten Nebenwirkungen ist durch Noceboeffekte und Negativsuggestionen, d. h. durch den Arzt und die medizinische Umgebung bedingt. Jedes Symptom einer Krankheit, jede Nebenwirkung oder Komplikation kann durch ein falsches Sprechen darüber induziert werden. Für Patienten sind medizinische Situationen wie ein Notfall, eine Narkose oder eine Intensivtherapie extrem und z. T. existenziell bedrohlich. Dies bringt sie in einen veränderten Bewusstseinszustand, der sie für Negativsuggestionen besonders empfänglich macht. Suggestionen beeinflussen nicht nur psychische Funktionen wie Angst und Schmerz, sondern auch körperliche. Starke, bildhafte Worte, Doppeldeutigkeiten, Missverständnisse, unbedachte Gespräche, Fachjargon und Risikoaufklärung bilden mannigfaltige Negativsuggestionen. Nicht die medizinische Aufklärung, sondern die Art der Aufklärung gehört auf den Prüfstand. Durch das Wissen um Noceboeffekte und Negativsuggestionen können diese besser erkannt und vermieden werden. Diese Negativeinflüsse wirken im Kontext, d. h. in Abhängigkeit von individueller Vorgeschichte und Ängsten des Patienten sowie von dem entstandenen Vertrauensverhältnis. Der beste Schutz vor Schäden durch Aufklärung und Negativsuggestionen ist die tragfähige therapeutische Beziehung.

Abstract

Anesthetists have an impact on patients and healing processes not only through drugs, interventions and therapy but also significantly by their words and personality. A substantial part of observed side effects is caused by nocebo effects and negative suggestion, i.e. by the doctor and the medical surroundings. Every symptom of an illness, side effect or complication can also be induced by the wrong way of talking about it. Patients perceive medical situations, such as an emergency, anesthesia or intensive care as extreme or even as life-threatening. This can induce a natural trance, an altered state of consciousness characterized by increased suggestibility. Suggestions affect mental functions, such as anxiety and pain as well as physical functions. Strong figurative words, ambiguity, misunderstandings, incidental conversations, medical jargon and risk information are prone to generate negative suggestion. Not the informed consent per se but the way it is presented should be under scrutiny. Knowledge about nocebo effects and negative suggestion can help recognize and avoid these more easily. These negative factors depend on the context, i.e. they are strongly influenced by the individual background history and anxieties of the patient and also by the physician-patient relationship. The best protection against harm from informed consent and negative suggestion is a supportive therapeutic relationship.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Afilalo M, Etropolski MS, Kuperwasser B et al (2010) Efficacy and safety of Tapentadol extended release compared with oxycodone controlled release for the management of moderate to severe chronic pain related to osteoarthritis of the knee: a randomized, double-blind, placebo- and active-controlled phase III study. Clin Drug Investig 30:489–505

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. American Society of Anesthesiologists Task Force on Intraoperative Awareness (2006) Practice advisory for intraoperative awareness and brain function monitoring: a report by the american society of anesthesiologists task force on intraoperative awareness. Anesthesiology 104:847–864

    Article  Google Scholar 

  3. Anda R, Williamson D, Jones D et al (1993) Depressed affect, hopelessness, and the risk of ischemic heart disease in a cohort of U.S. adults. Epidemiology 4:285–294

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Barber TX (1978) Hypnosis, suggestions, and psychosomatic phenomena: a new look from the standpoint of recent experimental studies. Am J Clin Hypn 21(1):13–27

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Benedetti F, Lanotte M, Lopiano L et al (2007) When words are painful: unraveling the mechanisms of the nocebo effect. Neuroscience 147:260–271

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Benedetti F (2008) Mechanisms of placebo and placebo-related effects across diseases and treatments. Annu Rev Pharmacol Toxicol 48:33–60

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Boss LP (1997) Epidemic hysteria: a review of the published literature. Epidemiol Rev 19:233–243

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Cheek DB (1962) Importance of recognizing that surgical patients behave as though hypnotized. Am J Clin Hypn 4:227–236

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Cheek DB (1959) The unconscious perception of meaningful sound under surgical anesthesia as revealed under hypnosis. Am J Clin Hypn 1:101–112

    Article  Google Scholar 

  10. Colloca L, Benedetti F (2009) Placebo analgesia induced by social observational learning. Pain 144:28–34

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Dimsdale JE, Dantzer R (2007) A biological substrate for somatoform disorders: importance of pathophysiology. Psychosom Med 69(9):850–854

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  12. Eaker E, Pinsky J, Castelli WP (1992) Myocardial infarction and coronary death among women: psychosocial predictors from a 20-year follow-up of women in the Framingham Study. Am J Epidemiol 135:854–864

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Ebell H (2013) Achtsamkeit und Selbstheilung: Zum Verständnis von „Handeln und Nichthandeln“ – Von Interventionen und achtsamer Haltung in der ärztlichen therapeutischen Beziehung. Z Kompl Med 5(02):19–23

    Google Scholar 

  14. Enck P, Benedetti F, Schedlowski M (2008) New insights into the placebo and nocebo responses. Neuron 59:195–206

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Faymonville M-E, Bejenke CJ, Hansen E (2010) Hypnotic techniques. In: Cyna A, Andrew MI, Tan SGM, Smith AF (Hrsg) Handbook of communication in anaesthesia and critical care, chap. 20. Oxford University Press, Oxford, S 249–261

  16. Grimes DA, Schulz KF (2011) Nonspecific side effects of oral contraceptives: nocebo or noise? Contraception 83:5–9

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Hahn RA (1997) The nocebo phenomenon: concept, evidence, and implications for public health. Prev Med 26:607–611

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Hansen E (2014) Aufklärungsschäden. Z Gesundheitspolitik 4:49–59

    Google Scholar 

  19. Hansen E (2011) Negativsuggestionen in der Medizin. Z Hypnose Hypnotherapie 6:65–81

    Google Scholar 

  20. Hansen E, Bejenke C (2010) Negative und positive Suggestionen in der Anästhesie – Verbesserte Kommunikation mit ängstlichen Patienten bei Operationen. Anaesthesist 59:199–202, 204-196, 208-199

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Hansen E, Dünzl G (2010) Hypnotische Kommunikation mit Unfallopfern. Notfall Rettungsmed 13:314–321

    Article  Google Scholar 

  22. Häuser W, Hansen E, Enck P (2012) Nocebophänomene in der Medizin: Bedeutung im klinischen Alltag. Dtsch Arztebl 109(26):459–465

    Google Scholar 

  23. Juergens MC, Seekatz B, Moosdorf RG et al (2010) Illness beliefs before cardiac surgery predict disability, quality of life, and depression 3 months later. J Psychosom Res 68:553–560

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Klabbers G, Bosma H, Van Lenthe FJ et al (2009) The relative contributions of hostility and depressive symptoms to the income gradient in hospital-based incidence of ischaemic heart disease: 12-year follow-up findings from the GLOBE study. Soc Sci Med 69:1272–1280

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Kong J, Gollub RL, Polich G et al (2008) A functional magnetic resonance imaging study on the neural mechanisms of hyperalgesic nocebo effect. J Neurosci 28:13354–13362

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  26. Lang EV, Hatsiopoulou O, Koch T et al (2005) Can words hurt? Patient-provider interactions during invasive procedures. Pain 114:303–309

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Levinson BW (1965) States of awareness during general anaesthesia. Preliminary communication. Br J Anaesth 37:544–546

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Lown B (2004) Die verlorene Kunst des Heilens. Schattauer, Stuttgart

  29. Nestoriuc Y, Kriston L, Rief W (2010) Meta-analysis as the core of evidence-based behavioral medicine: tools and pitfalls of a statistical approach. Curr Opin Psychiatry 23:145–150

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Oken BS (2008) Placebo effects: clinical aspects and neurobiology. Brain 131:2812–2823

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  31. Prior M (2011) MiniMax-Interventionen, 9. Aufl. Carl Auer, Heidelberg

  32. Rief W, Nestoriuc Y, Von Lilienfeld-Toal A et al (2009) Differences in adverse effect reporting in placebo groups in SSRI and tricyclic antidepressant trials: a systematic review and meta-analysis. Drug Saf 2:1041–1056

    Article  Google Scholar 

  33. Rossi E (2007) 20 min Pause. Junfermann, Paderborn

  34. Savulescu J, Foddy B, Rogers J (2006) What should we say? J Med Ethics 32:7–12

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  35. Stovner LJ, Oftedal G, Straume A et al (2008) Nocebo as headache trigger: evidence from a sham-controlled provocation study with RF fields. Acta Neurol Scand 188:67–71

    Article  CAS  Google Scholar 

  36. Tracey I (2010) Getting the pain you expect: mechanisms of placebo, nocebo and reappraisal effects in humans. Nat Med 16:1277–1283

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  37. Tremel-Lenz L (2004) Über Nacht. Wie mein Leben als Parkinson-Kranke durch den „Hirnschrittmacher“ wieder lebenswert wurde. Oppenberg, Duisburg

  38. Varelmann D, Pancaro C, Cappiello EC et al (2010) Nocebo-induced hyperalgesia during local anesthetic injection. Anesth Analg 110:868–870

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. N. Zech, M. Seemann, E. Hansen geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Alle Patienten, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben. Im Falle von nicht mündigen Patienten liegt die Einwilligung eines Erziehungsberechtigten oder des gesetzlich bestellten Betreuers vor. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to E. Hansen.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Zech, N., Seemann, M. & Hansen, E. Noceboeffekte und Negativsuggestionen in der Anästhesie. Anaesthesist 63, 816–824 (2014). https://doi.org/10.1007/s00101-014-2386-8

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-014-2386-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation