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External-beam radiation therapy combined with limb-sparing surgery in elderly patients (>70 years) with primary soft tissue sarcomas of the extremities

A retrospective analysis

Perkutane Radiotherapie kombiniert mit extremitätenerhaltender Operation bei älteren Patienten (>70 Jahre) mit primären Weichteilsarkomen der Extremitäten

Eine retrospektive Analyse

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Abstract

Purpose

To report our experience with EBRT combined with limb-sparing surgery in elderly patients (>70 years) with primary extremity soft tissue sarcomas (STS).

Methods

Retrospectively analyzed were 35 patients (m:f 18:17, median 78 years) who all presented in primary situation without nodal/distant metastases (Charlson score 0/1 in 18 patients; ≥2 in 17 patients). Median tumor size was 10 cm, mainly located in lower limb (83%). Stage at presentation (UICC7th) was Ib:3%, 2a:20%, 2b:20%, and 3:57%. Most lesions were high grade (97%), predominantly leiomyosarcoma (26%) and undifferentiated pleomorphic/malignant fibrous histiocytoma (23%). Limb-sparing surgery was preceded (median 50 Gy) or followed (median 66 Gy) by EBRT.

Results

Median follow-up was 37 months (range 1–128 months). Margins were free in 26 patients (74%) and microscopically positive in 9 (26%). Actuarial 3‑ and 5‑year local control rates were 88 and 81% (4 local recurrences). Corresponding rates for distant control, disease-specific survival, and overall survival were 57/52%, 76/60%, and 72/41%. The 30-day mortality was 0%. Severe postoperative complications were scored in 8 patients (23%). Severe acute radiation-related toxicity was observed in 2 patients (6%). Patients with Charlson score ≥2 had a significantly increased risk for severe postoperative complications and acute radiation-related side effects. Severe late toxicities were found in 7 patients (20%), including fractures in 3 (8.6%). Final limb preservation rate was 97%.

Conclusion

Combination of EBRT and limb-sparing surgery is feasible in elderly patients with acceptable toxicities and encouraging but slightly inferior outcome compared to younger patients. Comorbidity correlated with postoperative complications and acute toxicities. Late fracture risk seems slightly increased.

Zusammenfassung

Zielsetzung

Erfahrungsbericht zur perkutanen Radiotherapie (EBRT) kombiniert mit extremitätenerhaltender Operation bei Patienten >70 Jahre mit Weichteilsarkom der Extremität.

Methoden

Retrospektiv analysiert wurden 35 Patienten (m:w 18:17; median 78 Jahre), die alle in Primärsituation ohne nodale/distante Metastasen waren (Charlson-Score 0/1 bei 18 und ≥2 bei 17 Patienten). Im Median war der Tumor 10 cm groß und betraf meist die untere Extremität (83 %). Klinische Stadien (UICC7) waren Ib:3 %, 2a:20 %, 2b:20 %, 3:57 %. Läsionen waren meist höhergradig (97 %), bevorzugt Leiomyosarkome (26 %) oder undifferenziert-pleomorphes/malignes fibröses Histiozytom (23 %). EBRT erfolgte vor (mediane Dosis 50 Gy) oder nach (mediane Dosis 66 Gy) extremitätenerhaltender Operation.

Ergebnisse

Die mediane Nachbeobachtungszeit betrug 37 Monate (Spanne 1–128 Monate). Freie Ränder hatten 26 (74 %) und mikroskopisch positive 9 Patienten (26 %). Es traten 4 Lokalrezidive auf. Aktuarische 3‑ und 5‑Jahres-Lokalkontrollraten lagen bei 88 % und 81 %. Entsprechende Raten für distante Kontrolle, krankheitsspezifisches und Gesamtüberleben waren 57/52 %, 76/60 % und 72/41 %. Die 30-Tage-Mortalität ergab 0 %. Höhergradige postoperative Komplikationen hatten 8 (23 %), höhergradige radiogene Akutnebenwirkungen 2 Patienten (6 %). Charlson-Score ≥2 war mit signifikant höherem Risiko für höhergradige postoperative Komplikationen und radiogene Akutnebenwirkungen assoziiert. Höhergradige Spätnebenwirkungen hatten 7 Patienten (20 %), inkl. 3 Frakturen (8,6 %). Finaler Extremitätenerhalt war bei 97 % möglich.

Schlussfolgerung

EBRT kombiniert mit extremitätenerhaltender Resektion ist bei älteren Patienten mit akzeptablen Nebenwirkungen durchführbar, mit vielversprechenden, aber im Vergleich zu jüngeren Patienten etwas unterlegenen Ergebnissen. Komorbiditäten korrelieren mit postoperativen Komplikationen und Akutnebenwirkungen. Das Frakturrisiko scheint leicht erhöht.

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Correspondence to Claudia Andrä M.D..

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C. Andrä, A. Klein, H.R. Dürr, J. Rauch, L.H. Lindner, T. Knoesel, M. Angele, A. Baur-Melnyk, C. Belka and F. Roeder declare that they have no competing interests.

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Andrä, C., Klein, A., Dürr, H.R. et al. External-beam radiation therapy combined with limb-sparing surgery in elderly patients (>70 years) with primary soft tissue sarcomas of the extremities. Strahlenther Onkol 193, 604–611 (2017). https://doi.org/10.1007/s00066-017-1109-x

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