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Accuracy and reproducibility of measurements on plaster models and digital models created using an intraoral scanner

Genauigkeit und Reproduzierarkeit von Messungen an Gipsmodellen und digitalen Modellen

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Journal of Orofacial Orthopedics / Fortschritte der Kieferorthopädie Aims and scope Submit manuscript

Abstract

Aim

The purpose of the present study was to evaluate the accuracy and reproducibility of measurements made on digital models created using an intraoral color scanner compared to measurements on dental plaster models.

Methods

This study included impressions of 28 volunteers. Alginate impressions were used to make plaster models, and each volunteers’ dentition was scanned with a TRIOS Color intraoral scanner. Two examiners performed measurements on the plaster models using a digital caliper and measured the digital models using Ortho Analyzer software. The examiners measured 52 distances, including tooth diameter and height, overjet, overbite, intercanine and intermolar distances, and the sagittal relationship. The paired t test was used to assess intra-examiner performance and measurement accuracy of the two examiners for both plaster and digital models. The level of clinically relevant differences between the measurements according to the threshold used was evaluated and a formula was applied to calculate the chance of finding clinically relevant errors on measurements on plaster and digital models.

Results

For several parameters, statistically significant differences were found between the measurements on the two different models. However, most of these discrepancies were not considered clinically significant. The measurement of the crown height of upper central incisors had the highest measurement error for both examiners. Based on the interexaminer performance, reproducibility of the measurements was poor for some of the parameters.

Conclusions

Overall, our findings showed that most of the measurements on digital models created using the TRIOS Color scanner and measured with Ortho Analyzer software had a clinically acceptable accuracy compared to the same measurements made with a caliper on plaster models, but the measuring method can affect the reproducibility of the measurements.

Zusammenfassung

Zielsetzung

Genauigkeit und Reproduzierbarkeit von Messungen auf digitalen Modellen, die nach intraoralen Farbscans hergestellt wurden, sollten verglichen werden mit der Genauigkeit und der Reproduzierbarkeit von auf Gipsmodellen vorgenommenen Messungen.

Methoden

An der vorliegenden Studie nahmen 28 freiwillige Probanden teil. Zur Anfertigung von Gipsmodellen dienten Alginatabdrücke. Die Bezahnung jedes Probanden wurde mit dem TRIOS Color Intraoralscanner gescannt. Alle Modelle wurden von 2 Untersuchern vermessen: die Gipsmodelle mit einer digitalen Schieblehre, die digitalen Modelle mit der Software Ortho Analyzer. Vermessen wurden 52 Strecken, darunter Zahndurchmesser und –höhe, Overjet, Overbite, intercanine Distanz, der Intermolarenabstand sowie die sagittale Beziehung. Um die Intra-Untersucher-Performance und die Messgenauigkeit für die Untersucher und die beiden Modelle zu bestimmen, diente der gepaarte t-Test. Das Ausmaß klinisch relevanter Unterschiede zwischen den Messungen, je nach Schwellenwert, wurde evaluiert. Klinisch relevanter Messfehler an beiden Modellarten wurden berechnet.

Ergebnisse

Für etliche Parameter zeigten sich statistisch signifikante Differenzen zwischen den Messungen auf den 2 unterschiedlichen Modelltypen, von denen die meisten allerdings als klinisch nicht signifikante Diskrepanzen angesehen wurden. Der größte Messfehler beider Untersucher zeigte sich bei der Messung der Kronenhöhe der oberen zentralen Inzisiven. Auf Grundlage der Inter-Untersucher-Performance erwies sich Reproduzierbarkeit der Messungen für einige Parameter als unzureichend.

Schlussfolgerungen

Die Daten zeigen, dass die Genauigkeit der meisten Messungen mit der Software Ortho Analyzer auf digitalen Modellen, die unter Verwendung des Systems TRIOS Color Scanner erstellt wurden, im Vergleich mit der Genauigkeit der Schieblehremessungen an Gipsmodellen klinisch akzeptabel ist. Allerdings kann die verwendete Messmethode die Reproduzierbarkeit der Messungen beeinflussen.

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Acknowledgements

We would like to thank the Coordination of Improvement for Higher Education Personnel (CAPES) for the scholarship supporting the first author’s PhD during the development of this study, and the companies Barra Laudo and Compass for enabling the intraoral scanning of the volunteers of this study. We also would like to thank the Department of Orthodontics and Craniofacial Biology of Radboud University Nijmegen Medical Centre (Nijmegen, The Netherlands) for the support and especially Ewald Bronkhorst for the statistical analysis.

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Correspondence to Leonardo Tavares Camardella.

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L.T. Camardella, H. Breuning, and O. de Vasconcellos Vilella declare that they have no competing interests.

All procedures performed in studies involving human participants were in accordance with the ethical standards of the institutional and/or national research committee and with the 1964 Helsinki declaration and its later amendments or comparable ethical standards. Informed consent was obtained from all individual participants included in the study.

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Leonardo Tavares Camardella: Pos Phd Student.

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Camardella, L.T., Breuning, H. & de Vasconcellos Vilella, O. Accuracy and reproducibility of measurements on plaster models and digital models created using an intraoral scanner. J Orofac Orthop 78, 211–220 (2017). https://doi.org/10.1007/s00056-016-0070-0

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-016-0070-0

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