Abstract
Dying in hospital has long been considered as inevitable but talking about it should be avoided, if possible. For some time now, new ideals of dying demand higher social expectations and requirements for the care of dying people (e.g. psycho-social and spiritual care). This trend can also be found in hospitals. On the basis of a running micro-sociological observational study carried out so far in four hospitals and two hospices the social organisation of dying in the hospital is being investigated and results are presented with an example of a case study.
Observed dying trajectories show that the staff refers to two competing metaphors as an interpretative frame for performing its work that we call the ideal of the “short and good” dying and the ideal of the “long and laborious” dying. These idealisation correspond with the practice of “discrete” dying (that have been found in hospitals until the 1970s and that are still dominant in the medical world) and with the practice of “intimating” dying (which are drawn from the demands of the hospice-movement). Within this interpretative frame the staff is able to cope with uncertainties of the dying process. The idealisa-tions help to reformulate cumulative mess trajectories as successful and good work and thus tensions between the sick role and the dying role are minimised.
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Die Arbeit basiert auf dem von der DFG geförderten Forschungsprojekt: „Patientenrolle und Sterberolle in der Palliativversorgung“, Universität Kassel. Herzlich zu danken haben wir den Projektmitarbeiterinnen Wenke Richter-Dreßke und Martina Wicke. Unser aller Dank gilt den Personen, die uns trotz der zusätzlichen Mühen, in immer wieder beeindruckender Offenheit und Zugewandtheit, den Einblick in ihre Arbeit erlaubt haben. Sie haben in Interviews und ganz besonders durch ihre Bereitschaft, uns überWochen an ihrer Arbeit teilnehmen zu lassen, alles erst ermöglicht.
Gerd Göckenjan, Prof. Dr.; seit 1998 Professor für Gesundheitspolitik an der Universität Kassel; 1979 bis 1986 Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung; 1988 bis 1996 Sonderforschungsbereich 186 der Universität Bremen. Zahlreiche Publikationen zu den Themen Alter, Gesundheit und Medizin.
Stefan Dreßke, geb. 1969, Studium der Soziologie in Berlin und London, seit 1999 Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Fachgebiet Gesundheitspolitik am FB 4 der Universität Kassel und ab 2002 Mitarbeit am DFG-Projekt “Patientenrolle und Sterberolle in der Palliativversorgung” (Projektleitung: Prof. Dr. Gerd Göckenjan).
Arbeitsschwerpunkte: Medizinsoziologie, Organisationssoziologie.
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Göckenjan, G., Dreßke, S. Wandlungen des Sterbens im Krankenhaus und die Konflikte zwischen Krankenrolle und Sterberolle. ÖZS 27, 80–96 (2002). https://doi.org/10.1007/s11614-002-0021-4
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DOI: https://doi.org/10.1007/s11614-002-0021-4