Zusammenfassung
Die gastrointestinalen Lymphome gehören zu der Gruppe der extranodalen Lymphome und bestehen selbst aus vielen heterogenen Subtypen. Häufigster Vertreter ist das Magenlymphom, während intestinale Lymphome eher selten sind. In den letzten Jahren konnten durch verbesserte Diagnostik und Therapie – untersucht in verschiedenen prospektiven Studien – gesicherte Standards etabliert werden. So ist z. B. die primäre Operation nicht mehr die Therapie der Wahl, sondern sollte nur noch bei Notfällen wie Perforation und konventionell nicht beherrschbaren Blutungen durchgeführt werden. Stadium- und histologieabhängige Therapie mit konservativer Organ erhaltender Behandlung zeigte im Vergleich zur Operation vergleichbar gutes rezidivfreies Überleben und Gesamtüberleben. Beim primären Lymphom des Darms bedarf es jedoch weiterer Studien, um gesicherte Empfehlungen zur Behandlung aussprechen zu können.
Abstract
Primary gastrointestinal lymphoma (PGL) belongs to the group of extranodal lymphomas and represents a heterogeneous group of NHL subtypes. The stomach is the most commonly affected site, while intestinal lymphomas are rare. Due to the improvements in diagnostic and therapeutic approaches established in various prospective studies, it has become possible to define novel therapeutic standards. Surgery can be omitted from the treatment of PGL and should only be carried out when perforation, hemorrhage, or obstruction occur, which cannot be managed by conservative treatment. Stage and histology dependent conservative organ-preserving approaches are not inferior to the surgical approach in time to treatment failure and overall survival. In the case of intestinal lymphomas, further studies are needed to define therapeutic recommendations.
Literatur
Aviles A, Nambo MJ, Neri N et al. (2004) The role of surgery in primary gastric lymphoma. Results of a controlled clinical trial. Ann Surg 240: 44–50
Aviles A, Nambo MJ, Neri N et al. (2005) Mucosa-associated lymphoid tissue (MALT) lymphoma of the stomach. Results of a controlled clinical trial. Med Oncol 22: 57–62
Brands F, Mönig SP, Raab M (1997) Treatment and prognosis of gastric lymphoma. Eur J Surg 163: 803–813
Chan JKC, Ng CS, Isaacson PG (1990) Relationship between high-grade lymphoma and low-grade B-cell mucosa-associated lymphoid tissue lymphoma (MALToma) of the stomach. Am J Pathol 136: 1153–1164
d’Amore F, Brincker H, Gronbaek K et al. (1994) Non-Hodgkin’s lymphoma of the gastrointestinal tract: A population-based analysis of incidence, geographic distribution, clinicopathologic presentation features, and prognosis. Danish Lymphoma Study Group. J Clin Oncol 12: 1673–1684
De Jong D, Aleman BM, Taal BG et al. (1999) Controversies and consensus in the diagnosis, work-up and treatment of gastric lymphoma: an international survey. Ann Oncol 10: 275–280
Fischbach W (2000) Gastrointestinale Lymphome. Ätiologie, Pathogenese und Therapie. Internist 41: 831–840
Fischbach W, Dragosics B, Kolve-Gobeler ME et al. (2000) Primary gastric B-cell-lymphoma: Results of a prospective multicenter study. Gastroenterology 119: 1191–1202
Hussell T, Isaacson PG, Crabtree JE et al. (1993) The response of cells from low-grade B-cell gastric lymphomas of mucosa-associated lymphoid tissue to Helicobacter pylori. Lancet 342: 571–574
Isaacson P und Wright DH (1978) Intestinal lymphoma associated with malabsorption. Lancet 1: 67–70
Isaacson P und Wright DH (1983) Malignant lymphoma of mucosa-associated lymphoid tissue. A distinctive type of B-cell lymphoma.Cancer 52: 1410–1416
Isaacson PG, Müller-Hermelink H-K, Piris MA et al. (2001) Extranodal marginal zone B-cell lymphoma of mucosa-associated lymphoid tissue (MALT lymphoma). In: Jaffe ES, Harris NL, Stein, H et al. (eds) World Health Organization classifications of tumours. Pathology and genetics of tumours of haematopoietic and lymphoid tissues. IARC Press, Lyon, pp 157–160
Junginger T, Hossfeld DK, Müller RP (1996) Konsensus der CAO, AIO und ARO zur Diagnostik und Therapie des primären Magenlymphoms. Onkologie 19: 360–363
Junginger T, Hossfeld DK, Müller RP (1997) Diagnostik und Therapie des primären Magenlymphoms. Konsensus der Chirurgischen Arbeitsgemeinschaft Onkologie (CAO), der Arbeitsgemeinschaft Internistische Onkologie (AIO) und der Arbeitsgemeinschaft Radiologische Onkologie (ARO). Dtsch Med Wochenschr 122: 1569–1572
Koch P und Liersch R (2005) Gastrointestinale Lymphome. In: Hiddemann W, Dreyling M, Stein H (Hrsg) Lymphome. Neue Erkenntnisse und Therapiestrategien. Thieme, Stuttgart, S 156–168
Koch P, Berdel WE, Willich N et al. (2000) Grading in Marginal-zone lymphomas. J Clin Oncol 18: 2788–2788
Koch P, del Valle F, Berdel WE et al. (2001) Primary gastrointestinal non-Hodgkin’s lymphoma I: Anatomical and histological distribution, clinical features, and survival data of 371 patients registered in the German Multicenter Study (GIT NHL 01/92). J Clin Oncol 19: 3861–3873
Koch P, del Valle F, Berdel WE et al. (2001) Primary gastrointestinal non-Hodgkin’s lymphoma II: Combined surgical and conservative or conservative management only in localized gastric lymphoma. Results of the prospective German multicenter study (GIT NHL 01/92). J Clin Oncol 19: 3874–3883
Koch P, Probst A, Berdel WE et al. (2005) Treatment results in localized primary gastric lymphoma: Data of patients registered within the German multicenter study (GIT NHL 02/96). J Clin Oncol 28: 7050–7059
Lewin KJ, Ranchod M, Dorfman RF (1978) Lymphomas of the gastrointestinal tract: A study of 117 cases presenting with gastrointestinal disease. Cancer 42: 693–707
Liersch R, Berdel W, Willich N et al. (2005) Reduction of treatment in localized indolent primary gastric lymphoma (PGL): Results of two prospective studies GIT NHL 01/92+02/96. Ann Oncol 16: vf93–v93
Musshoff K (1977) Klinische Stadieneinteilung der Nicht-Hodgkin-Lymphome. Strahlentherapie 153: 218–221
Otter R, Bieger R, Kluin PM et al. (1989) Primary gastrointestinal non-Hodgkin’s lymphoma in a population- based registry. Br J Cancer 60: 745–750
Parsonnet J, Hansen S, Rodriguez L et al. (1994) Helicobacter pylori infection and gastric lymphoma. N Engl J Med 330: 1267–1271
Radaszkiewicz T, Dragosics B, Bauer P (1992) Gastrointestinal malignant lymphomas of the mucosa-associated lymphoid tissue: factors relevant to prognosis. Gastroenterology 102: 1628–1638
Reinartz G, Willich N, Koch P (2002) Strahlentherapie bei primären gastrointestinalen Lymphomen.Chir Gastroenterol 18: 53–59
Seligmann M(1975) Alpha heavy chain disease. Blut 31: 1–4
Thiede C, Wündisch T, Alpen B et al. (2001) Long-term persistence of monoclonal B cells after cure of Helicobacter pylori infection and complete histologic remission in gastric mucosa-associated lymphoid tissue B-cell lymphoma. J Clin Oncol 19: 1600–1609
Wotherspoon AC, Doglioni C, Diss TC et al. (1993) Regression of primary low-grade B-cell gastric lymphoma of mucosa-associated lymphoid tissue type after eradication of Helicobacter pylori. Lancet 342: 575–577
Interessenkonflikt
Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Koch, P., Liersch, R., Reinartz, G. et al. Gastrointestinale Lymphome. Onkologe 12, 628–633 (2006). https://doi.org/10.1007/s00761-006-1061-3
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00761-006-1061-3