Zusammenfassung
Hintergrund
Die Bedeutung depressiver Erkrankungen bei der Behandlung von Rheumapatienten ist nicht von der Hand zu weisen. Aus Arbeiten in der englischsprachigen Literatur ist bekannt, dass der Anteil depressiver Erkrankungen zwischen 10 und 45 % bei Patienten mit rheumatoider Arthritis (RA) liegt. Doch auch bei anderen Erkrankungen des rheumatologischen Formenkreises zeigen sich im direkten Vergleich mit den entsprechenden Prävalenzraten in der Normalbevölkerung deutlich erhöhte Zahlen.
Ziel der Arbeit
Der vorliegende Artikel befasst sich mit Möglichkeiten und Herausforderungen bei der Erfassung von Depressivität als möglichem Anhaltspunkt einer depressiven Erkrankung im rheumatologischen Behandlungskontext.
Material und Methoden
Es wurde die aktuelle Literatur gesichtet und ausgewertet.
Ergebnisse
Aufbauend auf dem thematischen Hintergrund wird der gegenwärtige Stand der Wissenschaft sowie eine Auswahl international bekannter Messinstrumente vorgestellt, deren Einsatz auch in der Rheumatologie sinnvoll ist. Ergänzt wird dieser Überblick durch praktische Aspekte, die es insbesondere beim Einsatz von Fragebogen zu beachten gilt und Möglichkeiten für das weitere Vorgehen bei auffälligen Testresultaten.
Diskussion und Schlussfolgerung
Für Rheumapatienten ist der potenzielle Nutzen eines entsprechenden Screenings mit Messinstrumenten als hoch einzustufen. Die vorgestellten Messinstrumente sind für den individuellen Zweck und die jeweilige rheumatologische Einrichtung passend auszuwählen. Bei der Anwendung ist nicht nur auf das Gesamtergebnis, sondern auch auf Einzelangaben zu achten. Bei auffälligen Testwerten ist das weitere Vorgehen gemeinsam mit dem Patienten und unter Abwägung der für die Situation adäquaten Handlungsalternativen abzustimmen. Im Falle akuter Suizidalität sind Akzeptanz, Fürsorge und Unterstützung von zentraler Bedeutung, während die vorsorgliche Vorstellung in einer Fachklinik umgehend in die Wege zu leiten ist.
Abstract
Background
The importance of depressive diseases in the treatment of rheumatism patients cannot be denied. It is well-known from publications in the English speaking literature that the proportion of depressive diseases lies between 10% and 45% in patients with rheumatoid arthritis (RA). However, clearly increased numbers can also be seen in a direct comparison with corresponding prevalence rates in the normal population for other diseases included in the category of rheumatism.
Objective
This manuscript focusses on the possibilities and challenges in measuring states of depressive mood that might serve as an indicator of depressive diseases in the context of treatment of rheumatism.
Material and methods
A search of the current literature was carried out and the results were evaluated.
Results
Starting from appropriate background knowledge, the current state of science is discussed while subsequently taking a closer look at a choice of internationally recognized assessment tools which are feasible for use in rheumatology. Finally, this overview is accompanied by hints for hands-on practice and suggestions on how to respond to conspicuous test results indicative of a depressive mood.
Discussion and conclusion
The potential benefits of appropriate screening with measurement instruments are considered to be high for rheumatism patients. The measurement tools presented must be suitably selected for the individual purpose and for each rheumatology institution. In view of test application consideration must be given not only to the total score but also to the individual responses to test items. In cases of conspicuous test results the further approach must be agreed together with the patient and by choosing adequate treatment options for the situation. In cases of acute suicidal tendencies acceptance, care and support are of key importance, while the precautionary presentation in a specialist clinic must be initiated.
Literatur
Beck AT, Steer RA, Brown GK (1996) Beck depression inventory – Second Edition. The Psychological Corporation, San Antonio
Boardman AP, Healy D (2001) Modelling suicide risk in affective disorders. Eur Psychiatry 16:400–405
Callahan LF, Kaplan MR, Pincus T (1991) The Beck Depression Inventory, Center for Epidemiological Studies Depression Scale (CES-D), and general well-being schedule depression subscale in rheumatoid arthritis. Criterion contamination of responses. Arthritis Care Res 4:3–11
Chandarana PC, Eals M, Steingart AB et al (1987) The detection of psychiatric morbidity and associated factors in patients with rheumatoid arthritis. Can J Psychiatry 32:356–361
Englbrecht M, Alten R, Aringer M et al (2013) Evaluating depression questionnaires in German rheumatoid arthritis patients – preliminary results from a validation study. In: annual meeting of the American College of Rheumatology (ACR). San Diego, USA. Poster-ID: #2297
Englbrecht M, Wendler J, Alten R (2012) Depression as a systemic feature of rheumatoid arthritis. Z Rheumatol 71:859–863
Flüchter P (2011) Abklärung von Suizidalität. Lege Artis 1:258–263
Gossec L, De Wit M, Kiltz U et al (2014) A patient-derived and patient-reported outcome measure for assessing psoriatic arthritis: elaboration and preliminary validation of the Psoriatic Arthritis Impact of Disease (PsAID) questionnaire, a 13-country EULAR initiative. Ann Rheum Dis 73:1012–1019
Gossec L, Paternotte S, Aanerud GJ et al (2011) Finalisation and validation of the rheumatoid arthritis impact of disease score, a patient-derived composite measure of impact of rheumatoid arthritis: a EULAR initiative. Ann Rheum Dis 70:935–942
Harris CA, D’eon JL (2008) Psychometric properties of the Beck Depression Inventory – second edition (BDI-II) in individuals with chronic pain. Pain 137:609–622
Heun R, Burkart M, Maier W, Bech P (1999) Internal and external validity of the WHO well-being scale in the elderly general population. Acta Psychiatr Scand 99:171–178
Hill J, Bird HA, Lawton CW, Wright V (1990) The arthritis impact measurement scales: an anglicized version to assess the outcome of British patients with rheumatoid arthritis. Br J Rheumatol 29:193–196
Hyphantis T, Kotsis K, Tsifetaki N et al (2013) The relationship between depressive symptoms, illness perceptions and quality of life in ankylosing spondylitis in comparison to rheumatoid arthritis. Clin Rheumatol 32(5):635–644
Kotsis K, Voulgari PV, Tsifetaki N et al (2012) Anxiety and depressive symptoms and illness perceptions in psoriatic arthritis and associations with physical health-related quality of life. Arthritis Care Res (Hoboken) 64:1593–1601
Krug HE, Woods SR, Mahowald ML (1997) The importance of identifying depression in patients with rheumatoid arthritis: evaluation of the beck depression inventory. J Clin Rheumatol 3:248–257
Montgomery SA, Asberg M (1979) A new depression scale designed to be sensitive to change. Br J Psychiatry 134:382–389
Palagini L, Mosca M, Tani C et al (2013) Depression and systemic lupus erythematosus: a systematic review. Lupus 22:409–416
Pincus T, Callahan LF (1993) Depression scales in rheumatoid arthritis: criterion contamination in interpretation of patient responses. Patient Educ Couns 20:133–143
Spitzer RL, Kroenke K, Williams JB (1999) Validation and utility of a self-report version of PRIME-MD: the PHQ primary care study. Primary care evaluation of mental disorders. Patient health questionnaire. JAMA 282:1737–1744
Suarez-Mendoza AA, Cardiel MH, Caballero-Uribe CV et al (1997) Measurement of depression in Mexican patients with rheumatoid arthritis: validity of the Beck Depression Inventory. Arthritis Care Res 10:194–199
Ware JE Jr, Sherbourne CD (1992) The MOS 36-item short-form health survey (SF-36). I. Conceptual framework and item selection. Med Care 30:473–483
Zigmond AS, Snaith RP (1983) The hospital anxiety and depression scale. Acta Psychiatr Scand 67:361–370
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. M. Englbrecht, J. Wendler, R. Alten geben an, das kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
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Englbrecht, M., Wendler, J. & Alten, R. Depressivität und Rheuma. Z. Rheumatol. 73, 714–720 (2014). https://doi.org/10.1007/s00393-014-1414-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-014-1414-z