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Frühkindliche Karies und assoziierte Risikofaktoren bei Kleinkindern im Land Brandenburg

Early childhood caries and associated risk factors among infants in the German federal state of Brandenburg

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Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz Aims and scope

Zusammenfassung

Ziel der vorliegenden Studie war die Erfassung des Kariesbefalls in einer repräsentativen Stichprobe von 13 bis 36 Monate alten Kindern im Land Brandenburg in Beziehung zum Gesundheitsverhalten und Sozialstatus der Eltern; 661 Kinder aus 10 Kreisen wurden nach WHO-Standard (1997) durch kalibrierte Zahnärzte des Öffentlichen Gesundheitsdienstes untersucht. Gesundheitsverhalten und Sozialstatus der Eltern wurden fragebogenbasiert erfasst. Die Kariesprävalenz betrug 7,4% auf Schmelzkaries-(d1-4)- und 5,3% auf Dentinkaries-(d3-4)-Niveau. Der Kariesbefall belief sich auf 0,3 d1-4mft/0,2 d3-4mft. Zwei Prozent der Kinder vereinten 52% des Kariesbefalls auf sich. Nur 19,9% der Zähne waren saniert und 10% mit einer Füllung versorgt. Fünfundzwanzig bis 36 Monate alte Kinder, Kinder mit niedrigem Sozialstatus oder nächtlicher Flaschengabe hatten ein signifikant höheres Kariesrisiko (OR 3,84, p = 0,005; OR 7,34, p < 0,0001; OR 2,4, p = 0,022) als jüngere Kinder, Kinder mit hohem Sozialstatus und ohne Flaschengabe. Zur Kompensation der sozial bedingten gesundheitlichen Benachteiligung sind frühzeitige intersektorale Präventionsprogramme in Kindertagesstätten zu favorisieren. Der niedrige Sanierungsgrad muss mit den zahnärztlichen Körperschaften kommuniziert werden, um die Zugängigkeit von Kleinkindern in die Zahnarztpraxis zu verbessern.

Abstract

The objective of this study was to determine the caries experience in a representative sample of infants aged 13–36 months in the federal state of Brandenburg in relation to their parents’ health behavior and social status. Calibrated public health service dentists examined 661 children in ten districts according to WHO standards (1997). Data on the parents’ health behavior and their social status were acquired via questionnaire. The prevalence of caries was 7.4% on enamel-level (d1-4) and 5.3% on dentin-level (d3-4). The caries experience was 0.3 d1-4mft/0.2 d3-4mft. Fifty-two percent of the total caries burden was concentrated on 2% of the children. The restorative index was 19.9% and the care index 10%, respectively. Children of 25–36 months of age and with a lower social status and those who were bottle-fed at night revealed a significantly higher caries risk (OR 3.84, p = 0.005; OR 7.34, p < 0.0001; OR 2.4, p = 0.022) compared to younger children, children with a higher social status, or those without nocturnal bottle use. Intersectoral prevention programs in day-care centers are the favored preventive approach to compensate the socially determined health inequality. The low care index needs to be communicated with the dental association to improve the accessibility of infants in dental practice.

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Literatur

  1. American Academy of Pediatric Dentistry (AAPD) (2008) Definition of Early Childhood Caries (ECC). http://www.aapd.org/media/policies_guidelines/d_ecc.pdf

  2. Azevedo TD, Bezerra AC, Toledo OA (2005) Feeding habits and severe early childhood caries in Brazilian preschool children. Pediatr Dent 27:28–33

    PubMed  Google Scholar 

  3. De Grauwe A, Aps JK, Martens LC (2004) Early Childhood Caries (ECC): What’s in a name? Eur J Paediatr Dent 5:62–70

    Google Scholar 

  4. Declerck D, Leroy R, Martens L et al (2008) Factors associated with prevalence and severity of caries experience in preschool children. Community Dent Oral Epidemiol 36:168–178

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Ferro R, Besostri A, Meneghetti B, Beghetto M (2004) Comparison of data on Early Childhood Caries (ECC) with previous data for Baby Bottle Tooth Decay (BBTD) in an Italian kindergarten population. Eur J Paediatr Dent 5:71–75

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Rosenblatt A, Zarzar P (2002) The prevalence of early childhood caries in 12- to 36-month-old children in Recife, Brazil. ASDC J Dent Child 69:319–324

    PubMed  Google Scholar 

  7. Kumarihamy SL, Subasinghe LD, Jayasekara P et al (2011) The prevalence of early childhood caries in 1–2 yrs olds in a semi-urban area of Sri Lanka. BMC Res Notes 4:336

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Dye BA, Tan S, Smith V et al (2007) Trends in oral health status: United States, 1988–1994 and 1999–2004. Vital Health Stat 11:1–92

    Google Scholar 

  9. Splieth CH, Treuner A, Berndt C (2009) Orale Gesundheit im Kleinkindalter. Prävention Gesundheitsförderung 4:119–124

    Article  Google Scholar 

  10. Feldens CA, Giugliani ER, Vigo A, Vitolo MR (2010) Early feeding practices and severe early childhood caries in four-year-old children from southern Brazil: a birth cohort study. Caries Res 44:445–452

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Micheelis W, Schiffner U, Hoffmann T et al (2007) Ausgewählte Ergebnisse der Deutschen Mundgesundheitsstudie (DMS IV). Dtsch Zahnärztl Z 62:218–240

    Google Scholar 

  12. Finlayson TL, Siefert K, Ismail AI, Sohn W (2007) Psychosocial factors and early childhood caries among low-income African-American children in Detroit. Community Dent Oral Epidemiol 35:439–448

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Psoter WJ, Pendrys DG, Morse DE et al (2006) Associations of ethnicity/race and socioeconomic status with early childhood caries patterns. J Public Health Dent 66:23–29

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Qin M, Li J, Zhang S, Ma W (2008) Risk factors for severe early childhood caries in children younger than 4 years old in Beijing, China. Pediatr Dent 30:122–128

    PubMed  Google Scholar 

  15. Hallett KB, O’Rourke PK (2003) Social and behavioural determinants of early childhood caries. Aust Dent J 48:27–33

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Warren JJ, Weber-Gasparoni K, Marshall TA et al (2008) Factors associated with dental caries experience in 1-year-old children. J Public Health Dent 68:70–75

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Mohebbi SZ, Virtanen JI, Vahid-Golpayegani M, Vehkalahti MM (2008) Feeding habits as determinants of early childhood caries in a population where prolonged breastfeeding is the norm. Community Dent Oral Epidemiol 36:363–369

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Casamassimo PS, Thikkurissy S, Edelstein BL, Maiorini E (2009) Beyond the dmft: the human and economic cost of early childhood caries. J Am Dent Assoc 140:650–657

    PubMed  Google Scholar 

  19. Abanto J, Carvalho TS, Mendes FM et al (2011) Impact of oral diseases and disorders on oral health-related quality of life of preschool children. Community Dent Oral Epidemiol 39:105–114

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Weintraub JA, Ramos-Gomez F, Jue B et al (2006) Fluoride varnish efficacy in preventing early childhood caries. J Dent Res 85:172–176

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. European Academy of Paediatric Dentistry (EAPD) (2008) Guidelines on prevention of Early Childhood Caries: an EAPD Policy Document. http://www.eapd.gr/dat/1722F50D/file.pdf

  22. Leroy R, Bogaerts K, Martens L, Declerck D (2012) Risk factors for caries incidence in a cohort of Flemish preschool children. Clin Oral Investig 16:805–812

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Ammari JB, Baqain ZH, Ashley PF (2007) Effects of programs for prevention of early childhood caries. A systematic review. Med Princ Pract 16:437–442

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. American Academy of Pediatric Dentistry (AAPD) (2006) Proceedings of the symposium on the prevention of oral disease in children and adolescents 2005. Pediatr Dent 28:95–192

    Google Scholar 

  25. American Academy of Pediatric Dentistry (AAPD) (2011) Policy on Early Childhood Caries (ECC): classifications, consequences, and preventive strategies. http://www.aapd.org/media/Policies_Guidelines/P_ECCClassifications.pdf

  26. Böhm A, Ellsäßer G, Lüdecke K (2007) Der Brandenburger Sozialindex: Ein Werkzeug für die Gesundheits- und Sozialberichterstattung auf Landes- und kommunaler Ebene bei der Analyse von Einschülerdaten. Gesundheitswesen 69:555–559

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. World Health Organization (1997) Oral health surveys: Basic methods, 4. Aufl. World Health Organisation, Geneva

  28. Brandenburger Ministerium für Umwelt, Gesundheit und Verbraucherschutz (MUGV) (2010) Leitfaden für Zahnärztliche Dienste der Gesundheitsämter im Land Brandenburg. http://www.gesundheitsplattform.brandenburg/Gesundheitsberichte

  29. Klein H, Palmer CE, Knutson JW (1938) Studies on dental caries. Public Health Rep 53:47

    Google Scholar 

  30. Bratthall D (2000) Introducing the significant caries index together with a proposal for a new global oral health goal for 12-year-olds. Int Dent J 50:378–384

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  31. Wyne AH (1999) Early childhood caries: nomenclature and case definition. Community Dent Oral Epidemiol 27:313–315

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  32. Baden A, Schiffner U (2008) Milchzahnkaries bei 3- bis 6-jährigen Kindern im Landkreis Steinburg. Oralprophylaxe Kinderzahnheilkd 30:70–74

    Google Scholar 

  33. Nies SM, Schauß SS, Siahi-Benlarbi R et al (2008) Häufigkeit und Typisierung der Milchzahnkaries bei Kindergartenkindern in Mittelhessen. Oralprophylaxe Kinderzahnheilkd 30:106–111

    Google Scholar 

  34. Pieper K, Jablonski-Momeni A (2008) Prävalenz der Milchzahnkaries in Deutschland. Oralprophylaxe Kinderzahnheilkd 30:6–10

    Google Scholar 

  35. Gussy MG, Waters EG, Walsh O, Kilpatrick NM (2006) Early childhood caries: current evidence for aetiology and prevention. J Paediatr Child Health 42:37–43

    Article  PubMed  Google Scholar 

  36. Leitlinie „Fluoridierungsmaßnahmen“. http://www.dgzmk.de/uploads/tx_szdgzmkdocuments/Fluoridierungsmassnahmen_Langversion.pdf

  37. Twetman S (2008) Prevention of Early Childhood Caries (ECC) – review of literature published 1998–2007. Eur Arch Paediatr Dent 9:12–18

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  38. Marinho VC, Higgins JP, Sheiham A, Logan S (2004) Combinations of topical fluoride (toothpastes, mouthrinses, gels, varnishes) versus single topical fluoride for preventing dental caries in children and adolescents. Cochrane Database Syst Rev:CD002781

    Google Scholar 

  39. Plutzer K, Spencer AJ (2008) Efficacy of an oral health promotion intervention in the prevention of early childhood caries. Community Dent Oral Epidemiol 36:335–346

    Article  PubMed  Google Scholar 

  40. Neumann AS, Lee KJ, Gussy MG et al (2011) Impact of an oral health intervention on pre-school children < 3 years of age in a rural setting in Australia. J Paediatr Child Health 47:367–372

    Article  PubMed  Google Scholar 

  41. § 26 Abs. 1 Satz 2 SGB V, Richtlinien des Bundesausschusses der Zahnärzte und Krankenkassen über die Früherkennungsuntersuchungen auf Zahn-, Mund- und Kieferkrankheiten. www.gkv-spitzenverband.de/upload/Früherkennungs-RiLi_3644.pdf

  42. Lee JY, Bouwens TJ, Savage MF, Vann WF Jr (2006) Examining the cost-effectiveness of early dental visits. Pediatr Dent 28:102–105

    PubMed  Google Scholar 

  43. Haak P (2011) „Kita mit Biss“– Die Aktion wird Programm. https://www.frankfurt-oder.de/DE/buergerservice/DezernateAemter/Soziales/Download%20Zahnaerztlicher%20Dienst/Evaluation%20KitamitBiss%20Schulj.%202010%202011.pdf

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Danksagungen

Die Autoren danken den Mitarbeiter/-innen der beteiligten ZÄD und dem Landesamt für Umwelt, Gesundheit und Verbraucherschutz (LUGV) für die Unterstützung bei der Durchführung dieser Studie. Das Projekt wurde von der Landeszahnärztekammer Brandenburg befürwortet.

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Correspondence to R. Heinrich-Weltzien.

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Deichsel, M., Rojas, G., Lüdecke, K. et al. Frühkindliche Karies und assoziierte Risikofaktoren bei Kleinkindern im Land Brandenburg. Bundesgesundheitsbl. 55, 1504–1511 (2012). https://doi.org/10.1007/s00103-012-1537-9

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