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Hepatitisinfektion in der Schwangerschaft und bei der Geburt

Hepatitis infection in pregnancy and childbirth

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Zusammenfassung

Die häufigste Ursache eines Ikterus in graviditate ist eine Virushepatitis, die häufig mit einer passageren Funktionsstörung der Leber einhergeht. Während akute virale Hepatitiden in der Schwangerschaft häufig asymptomatisch verlaufen, ohne Beeinträchtigung des Feten, sind einige der Hepatitisviren für eine erhöhte neonatale Morbidität verantwortlich, insbesondere, wenn die Infektion um den errechneten Termin oder unter der Geburt stattgefunden hat. Nichtsdestotrotz konnte in den letzten Jahren die Zahl der akuten neonatalen Infektionen deutlich gesenkt werden (Hepatitis-B-Simultanimpfung). Im Gegensatz dazu steht eine entsprechende Immunprophylaxe gegen Hepatitis C bislang nicht zu Verfügung. Das vertikale Übertragungsrisiko ist eher gering. Die perinatale Transmission der Hepatitis E ist als gering einzustufen, allerdings sind schwere maternale Krankheitsverläufe beschrieben. Die klinische Bedeutung einer Hepatitis-G-Infektion ist unklar. Entzündliche Leberveränderungen durch andere Viren, toxische Substanzen oder Autoimmunhepatitiden sind vergleichsweise selten.

Abstract

The most common cause of jaundice in pregnancy is viral hepatitis, potentially accompanied by temporary dysfunction of the liver. Whereas acute viral hepatitis in pregnancy frequently describes an asymptomatic course, thereby only rarely affecting the fetus, some of the known hepatitis viruses might cause severe morbidity in the neonatal period particularly when the infection is noted near term or sub partu. However, efforts have been made in order to reduce the number of acute neonatal infections (hepatitis B immune globulin and vaccine). Conversely, no immunoprophylaxis for hepatitis C is available yet, although the vertical transmission rate is low. Perinatal transmission of hepatitis E is unusual, but maternal disease is often severe. The clinical relevance of the commonly found hepatitis G virus remains unknown. Liver inflammation caused by other viruses, toxic agents or autoimmune hepatitis are rare conditions in pregnancy.

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Literatur

  1. Alba-Alejandre I, Kainer F, Friese K, Mylonas I (2009) Hbs-Antigen-Nachweis in der Schwangerschaft. Geburtshilfe Frauenheilkd 69:537–540

    Article  Google Scholar 

  2. Alexander JM, Ramus R, Jackson G et al (1999) Risk of hepatitis B transmission after amniocentesis in chronic hepatitis B carriers. Infect Dis Obstet Gynecol 7:283–286

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG) (2007) Viral Hepatitis in Pregnancy. ACOG Pract Bull 86

  4. Bundesamt für Gesundheit (2011) Empfehlungen zur Prävention der Mutter-Kind-Übertragung von Hepatitis B. Schweiz Med Forum 7:735-741

    Google Scholar 

  5. Baker DA (2005) New screening tests: HSV, CMV, HBV, parvovirus, and HIV. OBG Manage 17:46–53

    Google Scholar 

  6. Bernal W, Auzinger G, Dhawan A et al (2010) Acute liver failure. Lancet 376:190–201

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Brockerhoff P (2010) Virale Infektionen in der Schwangerschaft. CME Prakt Fortbild Gynakol Geburtsmed Gynakol Endokrinol 6:130–138

    Google Scholar 

  8. Bundesamt für Gesundheit (2011) Übertragbare Krankheiten. Bulletin 10/11:196–204

    Google Scholar 

  9. Ceci O, Margiotta M, Marello F et al (2001) Vertical transmission of hepatitis C virus in a cohort of 2,447 HIV-seronegative pregnant women: a 24-month prospective study. J Pediatr Gastroenterol Nutr 33:570–575

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Chen G, Lin W, Shen F et al (2006) Past HBV viral load as predictor of mortality and morbidity from HCC and chronic liver disease in a prospective study. Am J Gastroenterol 101:1797–1803

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Chen KT (2002) Hepatitis C: the silent epidemic. OBG Manage 14:27–45

    Google Scholar 

  12. Chibber RM, Usmani MA, Al-Sibai MH (2004) Should HEV infected mothers breast feed? Arch Gynecol Obstet 270:15-20

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Cornberg M, Protzer U, Dollinger MM et al (2007) Prophylaxe, Diagnostik und Therapie der Hepatitis-B-Virus(HBV-)Infektion. „Upgrade“ der Leitlinie, AWMF-Register-Nr. 021/011. Z Gastroenterol 45:1–50

    Google Scholar 

  14. Cornberg M, Manns MP (2011) Prävention der Virushepatitis A bis E. Internist 52:250–264

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Dal Molin G, D’Agaro P, Ansaldi F et al (2002) Mother-to-infant transmission of hepatitis C virus: rate of infection and assessment of viral load and IgM anti-HCV as risk factors. J Med Virol 67:137–142

    Article  Google Scholar 

  16. Davies G, Wilson RD, Désilets V et al (2003) Amniocentesis and women with hepatitis B, hepatitis C, or human immunodeficiency virus. J Obstet Gynaecol Can 25:145–148

    PubMed  Google Scholar 

  17. European Paediatric Hepatitis C Virus Network (2001) Effects of mode of delivery and infant feeding on the risk of mother-to-child transmission of hepatitis C virus. European Paediatric Hepatitis C Virus Network. BJOG 108:371A–377A

    Google Scholar 

  18. Empfehlung des Bundesinstitutes für Risikobewertung (2003) Ergänzung zu den Empfehlungen der Nationalen Stillkommission zu Hepatitis C und Stillen vom März 2001. Bundesgesundheitsbl 46:790

    Article  Google Scholar 

  19. Ferenci P (2009) Hepatitis B und Schwangerschaft. J Gastroenterol Hepatol Erkr 7:26–29

    Google Scholar 

  20. Ferrero S, Lungaro P, Bruzzone BM et al (2003) Prospective study of mother-to-infant transmission of hepatitis C virus: a 10-year survey (1990–2000). Acta Obstet Gynecol Scand 82:229–234

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. http://www.bfr.bund.de/cm/343/hepatitis_c_und_stillen_zweite_ergaenzung.pdf

  22. http://www.bmg.gv.at/cms/home/attachments/0/4/4/CH1083/CMS1038915287272/meldepflichtige_ krankheiten_stand_18022011.pdf

  23. http://bundesrecht.juris.de/bundesrecht/ifsg/gesamt.pdf

  24. http://www.dggg.de/fileadmin/public_docs/Leitlinien/g_03_06_06_01_hepatitis_c_stillen.pdf

  25. http://www.g-ba.de/downloads/62–492-525/RL_Mutter-2011–02-17.pdf

  26. http://www.who.int/csr/disease/hepatitis/HepatitisB_whocdscsrlyo2002_2.pdf

  27. Imran C, Hansen LM (1998) Hepatitis in pregnancy. J Postgrad Med Inst 12:1–6

    Google Scholar 

  28. Jaiswal SP, Jain AK, Naik G et al (2001) Viral hepatitis during pregnancy. Int J Gynaecol Obstet 72:103–108

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Jilani N, Das BC, Husain SA et al (2007) Hepatitis E virus infection and fulminant hepatic failure during pregnancy. J Gastroenterol Hepatol 22:676–682

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Keeffe EB, Dietrich DT, Han SHB et al (2008) A treatment algorithm for the management of chronic hepatitis B virus infection in the United States: 2008 Update. Clin Gastroenterol Hepatol 6:1315–1341

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  31. Ko TM, Tseng LH, Chang MH et al. (1994) Amniocentesis in mothers who are hepatitis B virus carriers does not expose the infant to an increased risk of hepatitis B virus infection. Arch Gynecol Obstet 255:25 -30

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  32. Krause G (2007) Meldepflicht für Infektionskrankheiten. Dtsch Arztebl 104:A 2811–A 2820

    Google Scholar 

  33. Kumar RM, Shahul S (1998) Role of breast-feeding in transmission of hepatitis C virus to infants of HCV-infected mothers. J Hepatol 29:191–197

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  34. Lammert F (2010) Schwangerschaftsunabhängige Lebererkrankungen. In: Rath W, Gembruch U, Schmidt S (Hrsg) Geburtshilfe und Perinatalmedizin. Thieme, Stuttgart New York, S 449–452

  35. Leung Ki, Pache I, Moradpour D (2009) Hepatitis D. Schweiz Med Forum 9:184–187

    Google Scholar 

  36. López M, Coll O (2010) Chronic viral infections and invasive procedures: risk of vertical transmission and current recommendations. Fetal Diagn Ther 28:1–8

    Article  PubMed  Google Scholar 

  37. McDermott CD, Moravac CC, Yudin MH (2010) The effectiveness of screening for hepatitis C in pregnancy. J Obstet Gynaecol Can 32:1035–1041

    PubMed  Google Scholar 

  38. Mylonas I, Gingelmaier A, Friese K (2006) Systemische Infektionen in der Geburtshilfe. Gynakologe 39:223–232

    Article  Google Scholar 

  39. Nationale Stillkommission (2008) Hepatitis C und Stillen, Ergänzende Empfehlung der Nationalen Stillkommission vom 30.05.2008

  40. Nicoluzzi J, Mennecier D, Sogni P et al (2001) Hepatitis E-associated subacute liver failure: a rare indication for liver transplantation. Am J Gastroenterol 96:2278–2279

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  41. Okamoto H, Takahashi M, Nishizawa T (2003) Features of hepatitis E virus infection in Japan. Intern Med 42:1065–1071

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  42. Patra S, Kumar A, Trivedi SS et al (2007) Maternal and fetal outcomes in pregnant women with acute hepatitis E virus infection. Ann Intern Med 147:28–33

    PubMed  Google Scholar 

  43. Perz JF, Armstrong GL, Farrington LA (2006) The contributions of hepatitis B virus and hepatitis C virus infections to cirrhosis and primary liver cancer worldwide. J Hepatol 45:529–538

    Article  PubMed  Google Scholar 

  44. Polywka S, Schröter M, Feucht HH et al (1999) Low risk of vertical transmission of hepatitis C virus by breast milk. Clin Infect Dis 29:1327–1329

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  45. Robert-Koch-Institut (2006) Veröffentlichung der Meldedaten gemäß IfSG. Epid Bull 13:99-106

    Google Scholar 

  46. Robert-Koch-Institut (2008a) Zur Situation der Hepatitis A in Deutschland im Jahr 2007. Epidemiol Bull 44:379–384

    Google Scholar 

  47. Robert-Koch-Institut (2008b) Hepatitis E – Epidemiologie und Risikofaktoren in Deutschland. Epidemiol Bull 49:435–446

    Google Scholar 

  48. Robert-Koch-Institut (2010) Zur Situation bei wichtigen Infektionskrankheiten in Deutschland. Virushepatitis B, C und D im Jahr 2009. Epidemiol Bull 20:177–190

    Google Scholar 

  49. Sarrazin C, Berg T, Ross RS et al (2010) Update der S3-Leitlinie Prophylaxe, Diagnostik und Therapie der Hepatitis-C-Virus (HCV-)Infektion. „Upgrade“ der Leitlinie, AWMF-Register-Nr. 021/012. Z Gastroenterol 48:289–351

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  50. Schrag SJ, Arnold KE, Mohle-Boetani JC et al (2003) Prenatal screening for infectious diseases and opportunities for prevention. Obstet Gynecol 102:753–760

    Article  PubMed  Google Scholar 

  51. Stapleton JT, Williams CF, Xiang J (2004) GB virus type C: a beneficial infection? J Clin Microbiol 42:3915–3919

    Article  PubMed  Google Scholar 

  52. Thierfelder W, Hellenbrand W, Meisel H et al (2001) Prevalence of markers for hepatitis A, B and C in the German population. Results of the German National Health Interview and Examination Survey 1998. Eur J Epidemiol 17:429–435

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  53. Tran TT (2009) Management of hepatitis B in pregnancy: weighing the options. Cleve Clin J Med 76(Suppl 3):S25–S29

    Article  PubMed  Google Scholar 

  54. Victor JC, Monto AS, Surdina TY (2007) Hepatitis A vaccine versus immune globulin for postexposure prophylaxis. N Engl J Med 357:1685–1694

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  55. Wejstål R, Månson AS, Widell A et al (1999) Perinatal transmission of hepatitis G virus (GB virus type C) and hepatitis C virus infections – a comparison. Clin Infect Dis 28:816–821

    Article  PubMed  Google Scholar 

  56. Weigel M (2004) Assistierte Reproduktion bei chronischer Hepatitis B-, Hepatitis C- und HIV-Infektion. J Fertil Reprod 14:13–22

    Google Scholar 

  57. Williams CF, Klinzman D, Yamashita TE et al (2004) Persistent GB virus C infection and survival in HIV-infected men. N Engl J Med 350:981–990

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  58. Wiwanitkit (2005) Individuals with HGV-RNA are at High Risk of B Cell Non-Hodgkin’s Lymphoma Development. Asian Pac J Cancer Prev 6:215–216

    PubMed  Google Scholar 

  59. Yeung LT, King SM, Roberts EA (2001) Mother-to-infant transmission of hepatitis C virus. Hepatology 34:223–229

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  60. Zonnefeld M van, Nunen AB van, Niesters HGM et al. (2003) Lamivudine treatment during pregnancy to prevent perinatal transmission of hepatitis B virus infection. J Viral Hepat 10:294-297

    Article  Google Scholar 

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Weichert, J., Schröer, A., Beyer, D. et al. Hepatitisinfektion in der Schwangerschaft und bei der Geburt. Gynäkologe 44, 615–622 (2011). https://doi.org/10.1007/s00129-011-2772-0

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