Skip to main content
Log in

Drangsymptomatik nach onkologisch erfolgreicher Prostatakarzinomtherapie

Prospektive Studie zum Einfluss von Therapiemodalität, Morbidität und epidemiologischen Faktoren auf die Lebensqualität

Urgency after successful treatment of prostate cancer

Prospective study on the influence of treatment modality, morbidity, and epidemiological factors on the quality of life

  • Originalien
  • Published:
Der Urologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Ziel dieser prospektiven Studie ist es, die Faktoren zu ermitteln, die bei Patienten nach Therapie eines Prostatakarzinom ohne Verdacht auf ein Tumorrezidiv die Langzeitlebensqualität (HRQoL) beeinflussen.

Patienten und Methoden

Es wurden epidemiologische, onkologischen Daten sowie Fragebögen zur Inkontinenz und Sexualität mit Methoden der deskriptiven und explorativen Statistik ausgewertet.

Ergebnisse

Von 488 Patienten lagen prätherapeutische und Daten nach 36 Monaten vor. Ausgeschlossen wurden 162 Patienten (33,2%), bei denen nach den Richtlinien der EAU oder wegen Unvollständigkeit der Daten ein Rezidiv nicht ausgeschlossen werden konnte. In einer univariaten Analyse waren Belastungsinkontinenz, „lower urinary tract symptoms“ (LUTS), „overactive bladder“ (OAB), Drangsymptomatik, Vorlagengebrauch und sexuelle Aktivität sowie Selbsteinschätzung der prätherapeutischen Lebensqualität, ein höherer Schulabschluss und der Versicherungsstatus auf einem Signifikanzniveau  <0,05 mit posttherapeutischer HRQoL assoziiert. In einer Kovarianzanalyse erwiesen sich nur sexuelle Aktivität (p=0,0046) und Drangsymptomatik (OAB dry, p=0,0411) als unabhängige Einflussvariablen auf die HRQoL nach 36 Monaten.

Schlussfolgerung

Drangsymptomatik ohne Urinverlust nach erfolgreicher Prostatakarzinomtherapie sollte sowohl in Studien als auch in der Klinik stärker beachtet werden.

Abstract

Background

The aim of this prospective study was to investigate factors influencing long-term health-related quality of life (HRQoL) in patients treated for prostate cancer with no signs of tumor relapse.

Patients and methods

We included epidemiological and oncological data as well as standardized questionnaires on incontinence and sexual function. Data were analyzed using standard descriptive and explorative statistics.

Results

We obtained pre-therapeutic data as well as a complete data set after 36 months for 488 patients. A total of 162 patients (33.2%) in whom we could not exclude a tumor relapse according to the guidelines of the EAU or because of incomplete data were excluded from further analysis. In a univariate analysis as expected stress incontinence, lower urinary tract symptoms (LUTS), overactive bladder (OAB), urgency, pad use, sexual activity as well as perceived pre-therapeutic HRQoL, being privately insured, and a better school education were significantly associated with post-therapeutic long-term HRQoL (p<0.05). In a multivariate analysis of covariance only dry OAB (p=0.0411) and sexual activity (p=0.0046) proved to be independent parameters with a significant impact on HRQoL after 36 months.

Conclusion

Symptoms of OAB even without urine loss after successful treatment of prostate cancer need to be addressed in clinical practice as well as in research studies.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Brandeis JM, Litwin MS, Burnison CM, Reiter RE (2000) Quality of life outcomes after brachytherapy for early stage prostate cancer. J Urol 163(3):851–857

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Chassagne P, Landrin I, Neveu C et al (1999) Fecal incontinence in the institutionalized elderly: incidence, risk factors, and prognosis. Am J Med 106(2):185–190

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Donovan JL, Peters TJ, Abrams P et al (2000) Scoring the short form ICSmaleSF questionnaire. International Continence Society. J Urol 164(6):1948–1955

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Downs TM, Sadetsky N, Pasta DJ et al (2003) Health related quality of life patterns in patients treated with interstitial prostate brachytherapy for localized prostate cancer – data from CaPSURE. J Urol 170(5):1822–1827

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Heidenreich A, Aus G, Bolla M et al (2008) EAU guidelines on prostate cancer. Eur Urol 53(1):68–80

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Husmann G, Kaatsch P, Katalanic A et al (2010) Krebs in Deutschland 2005/2006 Häufigkeiten und Trends, 7. Ausgabe. Robert Koch-Institut (Hrsg) und die Gesellschaft der epidemiologischen Krebsregister in Deutschland e. V. (Hrsg), Berlin

  7. Krupski TL, Saigal CS, Litwin MS (2003) Variation in continence and potency by definition. J Urol 170(4 Pt 1):1291–1294

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Litwin MS, Gore JL, Kwan L et al (2007) Quality of life after surgery, external beam irradiation, or brachytherapy for early-stage prostate cancer. Cancer 109(11):2239–2247

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Moore KN (1999) A review of the anatomy of the male continence mechanism and the cause of urinary incontinence after prostatectomy. J Wound Ostomy Continence Nurs 26(2):86–93

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Nelson CJ, Choi JM, Mulhall JP, Roth AJ (2007) Determinants of sexual satisfaction in men with prostate cancer. J Sex Med 4(5):1422–1427

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Nelson R, Norton N, Cautley E, Furner S (1995) Community-based prevalence of anal incontinence. JAMA 274(7):559–561

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Potosky AL, Legler J, Albertsen PC et al (2000) Health outcomes after prostatectomy or radiotherapy for prostate cancer: results from the Prostate Cancer Outcomes Study. J Natl Cancer Inst 92(19):1582–1592

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Sanda MG, Dunn RL, Michalski J et al (2008) Quality of life and satisfaction with outcome among prostate-cancer survivors. N Engl J Med 358(12):1250–1261

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Schaefer C, Weissbach L, Dubben HH (2011) Alter Wein in neuen Schläuchen? Urologe A 50(5):603–604

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Talcott JA, Manola J, Clark JA et al (2003) Time course and predictors of symptoms after primary prostate cancer therapy. J Clin Oncol 21(21):3979–3986

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Andel G van, Bottomley A, Fossa SD et al (2008) An international field study of the EORTC QLQ-PR25: a questionnaire for assessing the health-related quality of life of patients with prostate cancer. Eur J Cancer 44(16):2418–2424

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Wei JT, Dunn RL, Marcovich R et al (2000) Prospective assessment of patient reported urinary continence after radical prostatectomy. J Urol 164(3 Pt 1):744–748

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Diese Studie wurde vom Förderverein zur Kontinenzforschung und Kontinenzaufklärung e.V, Amtsgericht Aachen und durch ein Stipendium des „Deutschen Instituts für Rationale Medizin“ unterstützt.

Interessenkonflikt

Keine Angaben

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to R. Kirschner-Hermanns.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Kirschner-Hermanns, R., Klementz, T., Haselhuhn, A. et al. Drangsymptomatik nach onkologisch erfolgreicher Prostatakarzinomtherapie. Urologe 50, 1412–1419 (2011). https://doi.org/10.1007/s00120-011-2709-1

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-011-2709-1

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation