Zusammenfassung
Die photodynamische Therapie (PDT) gewinnt im klinischen Alltag bei der Behandlung von Hautkrebs und seinen Vorläufern zunehmend an Bedeutung. Die Studien zu dieser Methodik konzentrieren sich v. a. auf die Demonstration der Effektivität dieser Methode. Damit eine Methode sich durchsetzt, wird im Sinne der Nutzenbewertung die Analyse der Nebenwirkungen unter Alltagsbedingungen gefordert. In der vorliegenden Studie wurden von 2001–2006 im klinischen Alltag 2013 Patienten mittels PDT behandelt. Mithilfe eines speziell konzipierten Protokolls wurden insbesondere die Nebenwirkungen im Verlauf erfasst und analysiert. Die häufigste Nebenwirkung (92%) waren Schmerzen während und nach der Bestrahlung, gefolgt von Erythem/Ödem (89%) und Schuppung mit Juckreiz (80%). Seltener traten Verkrustungen (9%), Pustulationen (6%), großflächige Erosionen (1,2%), Hypo- und Hyperpigmentierungen (1%) und Infektionen (0,3%) auf. Insbesondere großflächige Pustulationen und Erosionen verunsicherten die Patienten sehr stark. Eine ausführliche detaillierte Aufklärung bezüglich der Nebenwirkungen sollte vor jeder PDT erfolgen, zumal bei geeigneter Betreuung die Nebenwirkungen in der Regel sehr gut beherrschbar sind, folgenlos abheilen und das Behandlungsergebnis nicht beeinträchtigen.
Abstract
Photodynamic therapy (PDT) is gaining increasing significance in the treatment of skin cancers and precancerous lesions. Most of the studies dealing with this procedure focus on efficacy. Whereas treatment results are a decisive parameter, before any therapy is accepted the evaluation should also consider side effects in daily practice. We treated 2031 patients with PDT between 2001 and 2006, and evaluated the side effects during and after treatment with a specially designed protocol. The most prominent side effect was pain, which occurred in 92% of patients, followed by erythema/edema (89%) and scaling in conjunction with itching (80%). Less common unwanted effects included crusting (9%), pustules (6%), large erosions (1.2%), pigmentary changes (1%) and infections (0.4%). Especially widespread erosions and pustules caused significant anxiety for the patients. Patients should be informed in detail about the side effects of PDT prior to treatment, since most of the unwanted effects are easily managed, heal without scarring and do not influence the therapeutic response.
Literatur
Babilas P, Karrer S, Sidoroff A et al. (2005) Photodynamic therapy in dermatology an update. Photodermatol Photoimmunol Photomed 21: 142–149
Braathen LR, Szeimies RM, Basset Seguin N et al. (2007) Guidelines on the use of photodynamic therapy for nonmelanoma skin cancer: an international consensus. J Am Acad Dermatol 56: 125–143
Cox NH, Eedy DJ, Morton CA (1999) Guidelines for management of Bowen’s disease. British Association of Dermatologists. Br J Dermatol 141: 633–641
Drake LA, Ceilley RI, Conelison RL et al. (1995) Guidlines of care for actinic keratoses. J Am Acad Dermatol 32: 95–98
Fritsch C, Homey B, Stahl W et al. (1998) Preferential relative porphyrin enrichment in solar keratoses upon topical application of delta-aminolevulinic acid methylester. Photochem Photobiol 68: 218–221
Glaeske G (1999) Evidence-based medicine from the point of view of health insurance companies a frame for qualified freedom of therapy and an improved economy? Z Arztl Fortbild Qualitätssich 93: 421–426
Jeffes EWB (2002) Levulan®: the first approved topical photosensitizer for the treatment of actinic keratoses. Arch Dermatol 139: 1313–1320
Kennedy JC, Pottier RH, Pross DC (1990) Photodynamic therapy with endogenous protoporphyrin IX: basic principles and present clinical experience. J Photochem Photobiol B 6: 143–148
Lehmann P (2003) Kutane Photosensibilisierung und Photoprotektion. In: Szeimies RM, Jocham D, Landthaler M (Hrsg) Klinische Fluoreszenzdiagnostik und Photodynamische Therapie. Blackwell, Berlin, S 372–382
Lehmann P (2005) Fluoreszenzdiagnostik und Photodynamische Therapie. Akt Dermatol 31: 187–188
Lehmann P (2007) Methyl aminolaevulinate-photodynamic therapy: a review of clinical trials in the treatment of actinic keratoses and nonmelanoma skin cancer. Br J Dermatol 156: 793–801
Morton C, Horn M, Lehman J et al. (2005) A 24-month update of a placebo controlled European study comparing MAL-PDT with cryotherapy and 5-fluorouracil in patients with Bowen’s disease. J Eur Acad Dermatol Venereol [Suppl 2] 19: 237–238
Mortazawi D, Lehmann P (2005) Fluoreszenzdiagnostik mit δ-Aminolävulinsäure-induzierten Porphyrinen (FDAP) in der Dermatologie. Akt Dermatol 31: 206–210
Pariser DM, Lowe NJ, Stewart DM et al. (2003) Photodynamic therapy with topical methyl aminolevulinate (Metvix®) is effective and safe in the treatment of actinic keratoses: results of a prospective randomized trial. J Am Acad Dermatol 48: 227–232
Petering H, Lehmann P (2005) Pharmakologische Aspekte von Methyl-amino-oxo-pentanoat (MAOP) im Vergleich zu 5Δ-Aminolaevulinsäure (ALA) bei der topischen Photodynamischen Therapie. Akt Dermatol 31: 202–205
Soler AM, Warloe T, Berner A, Giercksky KE (2001) A follow-up study of recurrence and cosmesis in completely responding superficial and nodular basal cell carcinomas treated with methyl 5-aminolaevulinate-based photodynamic therapy alone and with prior curettage. Br J Dermatol 145: 467–471
Szeimies RM, Karrer S, Radakovic-Fijan S et al. (2002) Photodynamic therapy using topical emthyl 5-aminolevulinate compared with cryotherapy for actinic keratosis: a prospective, randomized study. J Am Acad Dermatol 47: 258–262
Szeimies RM, Morton Ca, Sidoroff A, Braathen LR (2005) Photodynamic therapy for nonmelanoma skin cancer. Acta Derm Venereol 85: 483–490
Tarstedt M, Rosdahl I, Berne B et al. (2005) A randomized multicenter study to compare two treatment regimes of topical methyl aminolevulinate (Metvix)-PDT in actinic keratosis of the face and scalp. Acta Derm Venereol 85: 424–428
Wennberg AM (2005) Pain, pain relief and other practical issues in photodynamic therapy. Australas J Dermatol 46: S4–5
Wiegell SR, Stender IM, Na R, Wulf HC (2003) Pain associated with photodynamic therapy using 5-aminolevulinic acid or 5-aminolevulinic acid methylester on tape-stripped normal skin. Arch Dermatol 139: 1173–1177
Rote Liste (2006) Galderma, Metvix® 160 mg/g, Fachinformation
Interessenkonflikt
Keine Angaben.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Lehmann, P. Nebenwirkungen der topischen photodynamischen Therapie. Hautarzt 58, 597–603 (2007). https://doi.org/10.1007/s00105-007-1363-4
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00105-007-1363-4