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Aprotinin in der Kardiochirurgie

Mehr Risiko als Nutzen?

Aprotinin in cardiac surgery

More risks than usefulness?

  • Klinische Pharmakologie
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Zusammenfassung

Die antifibrinolytische Therapie mit dem Serinproteaseinhibitor Aprotinin oder den Lysinanaloga ε-Aminokapronsäure oder Tranexamsäure ist eine Therapiemaßnahme, um den perioperativen Blutverlust kardiochirurgischer Patienten zu reduzieren. In einer internationalen, prospektiven, nichtrandomisierten Phase-4-Beobachtungsstudie untersuchten Mangano et al. die Wirksamkeit und das Nebenwirkungsprofil von Aprotinin, ε-Aminokapronsäure und Tranexamsäure im Vergleich zu keiner perioperativen antifibrinolytischen Therapie bei insgesamt 4374 Patienten, die sich kardiochirurgischen Eingriffen mit extrakorporaler Zirkulation unterzogen. Die Ergebnisse dieser Beobachtungsstudie stellen aus Sicht von Mangano et al. die Sicherheit und Effektivität von Aprotinin zur Reduktion des perioperativen Blutverlustes bei herzchirurgischen Patienten infrage. Auch die Autoren dieses Beitrages kommen trotz kritischer Betrachtung der Studie und der Studienergebnisse von Mangano et al. zu dem Schluss, dass es derzeit angesichts der Verfügbarkeit preiswerterer, äquipotenter antifibrinolytischer Alternativen in Deutschland sinnvoll erscheint, Tranexamsäure dem Einsatz von Aprotinin, wenn möglich, vorzuziehen.

Abstact

Antifibrinolytic therapy with the serine protease inhibitor Aprotinin or the lysine analogues ε-aminocapronic acid or tranexamic acid is a therapeutic measure to reduce perioperative blood loss during cardiac surgery. In an international, prospective, non-randomised phase 4 observation study, Mangano et al. investigated the effectiveness and side-effects of Aprotinin, ε-aminocapronic acid and tranexamic acid in comparison to no antifibrinolytic therapy in a total of 4,374 patients who underwent cardiac surgery with extracorporeal circulation. In the opinion of Mangano et al. the results of this study question the safety and effectiveness of Aprotinin for reduction of perioperative blood loss by cardiac surgery patients. Despite a critical review of the study and results reported by Mangano et al., the authors of the present paper come to the conclusion that, in view of the availability of more reasonably priced alternatives in Germany, it appears to be sensible to give preference to tranexamic acid instead of aprotinin.

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Notes

  1. Die mathematische Abweichung bei der Berechnung der NNT vom theoretischen Wert 50 (bei 2% absoluter Risikoreduktion) beruht auf Rundungsdifferenzen, da die konkrete Anzahl der Todesfälle aufgrund der für die Publikation gewählten Form der Datenpräsentation nur geschätzt werden konnte.

Literatur

  1. Guyatt GH, Sackett DL, Cook DJ (1993) User’s guide to the medical literature. III. How to use an article about therapy or prevention. A. Are the results of the study valid? Evidence-based Medicine Working Group. JAMA 270: 2598–2601

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Guyatt GH, Sackett DL, Cook DJ (1993) User’s guide to the medical literature. III. How to use an article about therapy or prevention. B. What are the results and will they help me in caring for my patients? Evidence-based Medicine Working Group. JAMA 271: 59–63

    Article  Google Scholar 

  3. Henry DA, Moxey AJ, Carless PA et al. (2001) Anti-fibrinolytic use for minimising perioperative allogenic blood transfusion (Cochrane review). Cochrane Database Syst Rev: CD001886

    Google Scholar 

  4. Horrow JC, Riper DF van, Strong MD et al. (1995) The dose-response relationship of tranexamic acid. Anesthesiology 82: 383–392

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Mangano DT, Tudor IC, Dietzel C, for the Multicenter Study of Perioperative Ischemia Research Group and the Ischemia Research and Education Foundation (2006) The risk associated with aprotinin in cardiac surgery. N Engl J Med 354(4): 353–365

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Royston D, Bidstrup BP, Taylor KM, Sapsford RN (1987) Effect of aprotinin on need for blood transfusion after repeat open-heart surgery. Lancet 5(2): 1289–1291

    Article  Google Scholar 

  7. Shah BR, Laupacis A, Hux JE, Austin PC (2005). Propensity score methods gave similar results to traditional regression modeling in observational studies: a systematic review. J Clin Epidemiol 58(6): 550–559

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to D. H. Bremerich.

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Bremerich, D.H., Strametz, R., Kirchner, R. et al. Aprotinin in der Kardiochirurgie. Anaesthesist 55, 989–996 (2006). https://doi.org/10.1007/s00101-006-1053-0

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-006-1053-0

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