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Die winkelstabile Marknagelung bei Frakturen am proximalen Humerus mit dem PHN (Proximaler Humerusnagel)

Angle-Stable Intramedullary Nailing of Proximal Humerus Fractures with the PHN (Proximal Humeral Nail)

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Operative Orthopädie und Traumatologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Operationsziel

Stabile Fixierung von Zwei- und Dreifragmentfrakturen des proximalen Humerus durch minimalinvasive Operationstechnik und rasche Ausheilung bei Wiederherstellung der ursprünglichen Anatomie. Erreichen einer frühzeitigen funktionellen Nachbehandlung mit dem Ziel der Wiederherstellung der ursprünglichen Beweglichkeit und der früheren Alltagsfunktion.

Indikationen

Instabile Zwei- und Dreifragmentfrakturen am proximalen Humerus (AO-Klassifikation: 11-A2, 11-A3, 11-B1, 11-B2, 11-B3).

Subkapitale Humeruspseudarthrosen.

Pathologische Frakturen.

Kontraindikationen

Kindliche Frakturen am proximalen Humerus. Frakturen am proximalen Humerus nach der AO-Klassifikation: 11-C2 und 11-C3.

Floride lokale Infektion, z.B. nach Voroperationen.

Operationstechnik

Geschlossene Reposition. Anteriore Inzision im Akromionbereich, Spaltung des Musculus deltoideus und der Rotatorenmanschette. Eröffnung des Markraums mit dem Pfriem.

Einbringen des Nagels. Einbringen der Spiralklinge in kanülierter Technik über Stichinzision.

Distale Verriegelung über Zielbügel. Winkelstabile Verblockung von Nagel und Spiralklinge mit der Verschlussschraube.

Weiterbehandlung

Postoperative Ruhigstellung im Gilchrist-Verband bis zur Drainageentfernung; am 2. postoperativen Tag Beginn mit physiotherapeutischer Übungsbehandlung je nach Frakturtyp, Stabilität der Osteosynthese, Knochenqualität, Alter des Patienten, lokalen Begleitverletzungen, Schwellungssituation und Patientenmitarbeit. Abnahme des Gilchrist-Verbands zur Physiotherapie ab dem 2. Tag. Passive und assistive Bewegungsübungen im schmerzfreien Bereich je nach biomechanischen und biologischen Gegebenheiten.

Ergebnisse

151 proximale Humerusfrakturen wurden mittels proximaler Humerusmarknagelung behandelt. 108 Patienten (71,5%) konnten 1 Jahr postoperativ nachverfolgt werden. Bedeutende Komplikationen waren Perforationen der Humerusgelenkfläche durch Bolzen oder Spiralklinge (n = 8), Schmerzen durch das Implantat (n = 10), Fragmentdislokationen (n = 2), Pseudarthrosen (n = 2), Humeruskopfnekrosen (n = 3) und ein oberflächlicher Wundinfekt. Der Constant- Murley-Score zeigte 1 Jahr nach Operation einen Mittelwert der verletzten Seite von 75,3 und der nichtverletzten Seite von 89,9. Der DASH-Score (Disability of the Arm, Shoulder and Hand) lag präoperativ bei 5,9 und 1 Jahr postoperativ bei 9,3. Die schlechtesten Ergebnisse fanden sich sowohl im Constant-Murley-Score als auch im DASH-Score bei den Typ-C-Frakturen.

Abstract

Objective

Stable fixation of two- and three-part fractures of the proximal humerus through minimally invasive operative technique and rapid bone healing as well as restoration of original anatomy. Early functional training with the goal of restoration of former mobility and daily activities.

Indications

Unstabile two- and three-part fractures of the proximal humerus (AO classification: 11-A2, 11-A3, 11-B1, 11-B2, 11-B3).

Subcapital nonunion of the humerus.

Pathologic fractures.

Contraindications

Pediatric fractures of the proximal humerus.

Fractures of the proximal humerus types 11-C2 und 11-C3 according to the AO classification.

Active local infection, e.g., after former operation.

Surgical Technique

Closed reduction. Anterior acromial incision, splitting of the deltoid muscle and the rotator cuff. Opening of the medullary canal with the awl.

Nail introduction. Spiral blade introduction in cannulated technique through stab incision.

Distal interlocking through aiming device, angle-stable blocking of nail and blade through end cap.

Postoperative Management

Postoperative fixation in Gilchrist sling until 2nd postoperative day; then physiotherapy respecting fracture type and stability, local swelling, patient’s age and compliance, and concomitant injuries.

Results

151 proximal humeral fractures were treated with a proximal humeral nail (PHN). 108 patients could be followed up 1 year postoperatively. Significant complications were perforation of the articular surface through bolts or blades (n = 8), implant-related pain (n = 10), fragment dislocation (n = 2), nonunion (n = 2), humeral head necrosis (n = 3), and superficial infection (n = 1). 1 year after the operation, the Constant-Murley Score showed a median value of 75.3 in the injured shoulder and of 89.9 in the uninjured shoulder. The DASH (Disability of the Arm, Shoulder and Hand) Score was 5.9 preoperatively and 9.3 at 1 year postoperatively. The worst results regarding the Constant-Murley Score as well as the DASH Score were found in C-type fractures.

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Literatur

  1. Blum J, Engelmann R, Küchle R, et al. Intramedullary nailing of humeral head and humeral shaft fractures. Eur J Trauma Emerg Surg 2007;33:149–58.

    Article  Google Scholar 

  2. Blum J, Hansen M, Sternstein W, et al. Humeral nailing: a biomechanical comparison of Stryker T2 and Synthes UHN. Osteo Trauma Care 2006;14:34–8.

    Article  Google Scholar 

  3. Blum J, Hessmann MH, Rommens PM. Behandlung proximaler metaphysärer Humerusfrakturen mit Verriegelungsmarknagelung und Spiralklinge - erste Erfahrungen mit einem neuen Implantat. Akt Traumatol 2003;33:7–13.

    Article  Google Scholar 

  4. Blum J, Janzing H, Gahr R, et al. Clinical performance of a new medullary humeral nail: antegrade versus retrograde insertion. J Orthop Trauma 2001;15:342–9.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Blum J, Rommens PM. Humeral shaft: surgical approaches. In: Duparc J, ed. Surgical techniques in orthopaedics and traumatology. Edit. Scient. Médic. Paris: Elsevier, 2000:10–4.

    Google Scholar 

  6. Blum J, Rommens PM. Proximale Verriegelung von Humerusmarknägeln und Verletzungsrisiko des N. axillaris. Unfallchirurg 2002;105:9–13.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Blum J, Rommens PM, Janzing H, et al. Retrograde Nagelung von Humerusschaftfrakturen mit dem UHN - eine internationale multizentrische Studie. Unfallchirurg 1998;101:342–52.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Constant C, Murley AHG. A clinical method of functional assessment of the shoulder. Clin Orthop 1987;214:160–4.

    PubMed  Google Scholar 

  9. Esser RD. Open reduction and internal fixation of three- and four-part fractures of the proximal humerus. Clin Orthop 1994;299:244–51.

    PubMed  Google Scholar 

  10. Flatow EL, Cuomo F, Madlay MG, et al. Open reduction and internal fixation of two-part displaced fractures of the greater tuberosity of the proximal part of the humerus. J Bone Joint Surg Am 1991;73:1213–8.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Germann G, Wind G, Harth A. The DASH (Disability of Arm-Shoulder-Hand) Questionnaire - a new instrument for evaluating upper extremity treatment outcome. Handchir Mikrochir Plast Chir 1999;31:149–52.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Hessmann MH, Blum J, Hofmann A, et al. Internal fixation of proximal humeral fractures: current concepts. Eur J Trauma 2003;29:253–61.

    Article  Google Scholar 

  13. Hessmann MH, Hansen M, Krummenauer F, et al. Locked plate fixation and intramedullary nailing for proximal humerus fractures: a biomechanical evaluation. J Trauma 2005;58:1194–201.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Hessmann MH, Rommens PM. Osteosynthesetechniken bei proximalen Humerusfrakturen. Chirurg 2001;72:1235–45.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Hintermann B, Trouillier HH, Schäfer D. Rigid internal fixation of fractures of the proximal humerus in older patients. J Bone Joint Surg Br 2000;82:1107–12.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Horaki HS, Nilson BE. Epidemiology of fractures of the upper end of the humerus. Clin Orthop 1975;112:250–3.

    Google Scholar 

  17. Jih-Vang K, Yamamoto R. Surgical treatment of complex fractures of the proximal humerus. Clin Orthop 1996;327:225–37.

    Article  Google Scholar 

  18. Kocialowski A, Wallace WA. Closed percutaneous K-wire stabilisa tion of displaced fractures of the surgical neck of the humerus. Injury 1990;21:209–12.

    Article  Google Scholar 

  19. Lill H, Josten C. Konservative oder operative Behandlung der Humeruskopffraktur beim alten Menschen? Chirurg 2001;72:1224–34.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Lind T, Kroner K, Jensen J. The epidemiology of fractures of the proximal humerus. Arch Orthop Trauma Surg 1989;108:285–7.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Mittlmeier TW, Stedtfeld HW, Ewert A, et al. Stabilization of proximal humeral fractures with an angular and sliding stable antegrade locking nail (Targon PH). J Bone Joint Surg Am 2003;85:Suppl 4:136–46.

    PubMed  Google Scholar 

  22. Resch H, Hübner C, Schweiger R. Minimally invasive reduction and osteosynthesis of articular fractures of the humeral head. Injury 2001;32:Suppl 1:S-A25–32.

    Google Scholar 

  23. Resch H, Povacz P, Fröhlich R, et al. Percutaneous fixation of three- and four-part fractures of the proximal humerus. J Bone Joint Surg Br 1997;79:295–300.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Rommens PM, Blum J. Retrograde nailing of fresh and pathologic humeral shaft fractures with a new unreamed humeral nail (UHN). Tech Orthop 1998;13:51–60.

    Article  Google Scholar 

  25. Rommens PM, Blum J, Runkel M. Retrograde nailing of humeral shaft fractures. Clin Orthop 1998;350:26–39.

    PubMed  Google Scholar 

  26. Rommens PM, Verbruggen J, Broos PL. Retrograde locked nailing of humeral shaft fractures. A review of 39 patients. J Bone Joint Surg Br 1995;77:84–9.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Rose SH, Melton U, Morrey BF, et al. Epidemiologic features of proximal humeral fractures. Clin Orthop 1982;168:24–30.

    PubMed  Google Scholar 

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Blum, J., Hansen, M. & Rommens, P.M. Die winkelstabile Marknagelung bei Frakturen am proximalen Humerus mit dem PHN (Proximaler Humerusnagel). Orthop Traumatol 21, 296–311 (2009). https://doi.org/10.1007/s00064-009-1806-4

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