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226. Chirurgie der Hyperthyreose

Surgery of hyperthyroidism

  • B. Wissenschaftliches
  • VII. Wissenschaftliche Ausstelhung
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Summary

Pathophysiology, diagnosis, indication for operation and pretreatment, data of operated patients, surgical treatment, and postoperative care with late results are demonstrated. The differences between Graves' disease and other kinds of hyperthyroidism are pointed out. About\({\raise0.7ex\hbox{$1$} \!\mathord{\left/ {\vphantom {1 3}}\right.\kern-\nulldelimiterspace}\!\lower0.7ex\hbox{$3$}}\) (n = 625) of all patients operated upon for goiter (n= 1891) within the last ten years had hyperthyroidism. Exophthalmia was present in 22.7 %, toxic multinodular goiter in 26.5 %; the rest of the patients had autonomous adenoma. The importance of radioimmunoassays to determine preoperative treatment and postoperative hormone levels for long-term results is stressed.

Zusammenfassung

Pathophysiologie, Diagnostik, Operationsindikation und Vorbehandlung, chirurgisches Krankengut, Operationsverfahren und Nachbehandlung mit funktionellen Spätergebnissen wurden gezeigt. Der ätiologisch bedingte Unterschied in Therapie und Prognose der Hyperthyreose vom Typ des M. Basedow gegenüber den anderen Hyperthyreoseformen war dargestellt. Von 1891 schilddrüsenoperierten Patienten in den letzten 10 Jahren waren fast\({\raise0.7ex\hbox{$1$} \!\mathord{\left/ {\vphantom {1 3}}\right.\kern-\nulldelimiterspace}\!\lower0.7ex\hbox{$3$}}\) (n = 625) hyperthyreot; 22,7% der Hyperthyreosen waren vom Typ des M. Basedow, 26,5 % multinoduläre Strumen, der Rest autonome Adenome.

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Heberer, G., Spelsberg, F., Günther, B. et al. 226. Chirurgie der Hyperthyreose. Langenbecks Arch Chiv 347, 698–699 (1978). https://doi.org/10.1007/BF01579518

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01579518

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