Skip to main content
Log in

Revolutionen und Bohème. 1917–1918

  • Published:
Studies in East European Thought Aims and scope Submit manuscript

Abstract

This article analyzes the similarity of the revolutions of 1917–1918 with earlier revolutions in Russia and Germany. Several common characteristics are noted: “theatricality”, the connection of politics with Bohemianism, and politics’ concealed connection with art. The revolution presents a theatre stage on which representatives of the Boheme play their dreams (and nightmares) out in politics. Furthermore, the article investigates methodological pluralism, which constitutes the philosophical foundation of Bohemianism. Finally, the author distinguishes two types of Bohemian politicians: the first type, a “fantasist, dreamer, poet,” is represented by Kurt Eisner, whereas the other type, that of a “multi-souled artist” is represented by Fyodor Stepun.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Notes

  1. Solovyov spricht im russischen Original von „peresozdat‘“, das im gegebenen Kontext als „neu zu erschaffen“ zu übersetzen ist.

  2. In den Zitaten stütze ich mich auf die deutsche Version der Memoiren (Stepun 1948), da dies zweckmäßiger erscheint, wenn auf weitere deutschsprachige Quellen hinzuweisen ist, etwa auf die Korrespondenz mit Paul Tillich, auf Ähnlichkeiten in den Gedanken und Worten von Tillich und Stepun, und neue Nuancen herausgearbeitet werden.

  3. Hügel A. Rezension. Neue Zeitung, München. – Zit. nach dem Umschlagtext zum zweiten Teil der Memoiren F. Stepuns (Stepun 1948).

  4. Universitas, Stuttgart. – Zit. nach dem Umschlagtext zum zweiten Teil der Memoiren F. Stepuns (Stepun 1948).

References

  • Belyj, A. (1989). Na rubezhe dvukh stoletij. Vospominanija. V 3-x kn. Book 1, edited by V. Vacuro, N. Gej, G. Elizavetina et al., with an introduction, preparation of text and notes by A. Lavrov. Moscow: Khudozhestvennaja literatura.

  • Belyj, A. (1994). Revoljucija i kul’tura. In A. Belyj, Simvolizm kak miroponimanie, compiled, with an introduction and notes by L. A. Sugaj (pp. 296–308). Moscow: Respublika.

  • Bibikhin, V. V. (2006). Aleksej Fedorovich Losev. Sergej Sergeevich Averintsev. Moscow: Institut filosofii, teologii i istorii sv. Fomy.

    Google Scholar 

  • Bulgakov, S. N. (1903). Ot marksizma k idealizmu. Sbornik statej (1896–1903). St. Petersburg: Tip. Tovarishchestva „Obschestvennaja pol’za“.

    Google Scholar 

  • Bunin, I. A. (2004). Okajannye dni. In I. A. Bunin, M. Gor’kij, Okajannye dni. Nesvoevremennye mysli, with a foreword and notes by O. N. Mikhajlov (pp. 50–172). Moscow: Ajris-Press.

  • Christophersen, A. (2011). Einleitung, Paul Tillich im Dialog mit dem Kultur- und Religionsphilosophen Fedor Stepun. Eine Korrespondenz im Zeichen von Bolschewismus und Nationalsozialismus, ed. and with an introduction by A. Christophersen. Journal for the History of Modern Theology/Zeitschrift für Neuere Theologiegeschichte, 18(1), 102–124.

    Google Scholar 

  • Gessen, S. I. (1910). Mistika i metafizika. In Logos. Mezhdunarodnyj ezhegodnik po filosofii kul’tury, russkoe izdanie, book 1 (pp. 118–156). Moscow: Musaget.

  • Gessen, S. Ja. (1926). Dekabristy pered sudom istorii (18251925), with an introduction by B. L. Modzalevskij. Leningrad-Moscow: Petrograd.

  • Klemperer, V. (1995). Ich will Zeugnis ablegen bis zum letzten. Tagebücher 19331945, ed. by W. Nowojski. Berlin: Aufbau Verlag.

  • Klemperer, V. (2015). Man möchte immer weinen und lachen in einem. Revolutionstagebuch 1919, with a foreword by Ch. Clark and a historical essay by W. Wette. Berlin: Aufbau Verlag.

  • Kolk, R. (1995). Das schöne Leben. Stefan George und sein Kreis in Heidelberg. In H. Treiber & K. Sauerland (Eds.), Heidelberg im Schnittpunkt intellektueller Kreise: zur Topographie der „geistigen Geselligkeit“ eines Weltdorfes (1850–1950) (pp. 310–327). Opladen: Westdeutscher Verlag.

    Chapter  Google Scholar 

  • Kroner, R. (1909). Kritizismus und erkenntnistheoretische Resignation. In T. Elsenhans (Ed.), Bericht über den III. Internationalen Kongress für Philosophie zu Heidelberg. 1. bis 5. September 1908 (pp. 823–828). Heidelberg: Carl Winter’s Universitätsbuchhandlung.

    Google Scholar 

  • Melikh, Ju. B. (2014). O mifakh Serebrjanogo veka i Gejdel’berga. In Ju. B. Melikh, Irratsional’noe rasshirenie filosofii Kanta v Rossii (pp. 24–39). Moscow: Aletejja.

  • Novgorodcev, P. I. (Ed.). (1902). Problemy idealizma. Sbornik statej. Moscow: Izdanie Moskovskogo psikhologicheskogo obshchestva.

    Google Scholar 

  • Poltoratsky, N. (2017). Filosof-artist. In F. A. Stepun, Bol’shevizm i khristianskaja ekzistentsija. Izbrannye sochinenija, compiled by V. K. Kantor (pp. 680–684). Moscow-St. Petersburg: Tsentr gumanitarnykh initsiativ. – (Series „Pis’mena vremeni“).

  • Solowjew, W. (1978). Kritik der abstrakten Prinzipien, transl. by Helga Jaspers. In W. Szylkarski, W. Lettenbauer, L. Müller, with the participation of N. Lossky, W. Setschkareff, J. Strauch, E. Wedel (Eds.), Deutsche Gesamtausgabe der Werke von Wladimir Solowjew, vol. 1, ed. by W. Lettenbauer (pp. 13–535). München: Erich Wewel Verlag.

  • Steppun, F. (1910). Tragedija tvorchestva (Fridrikh Shlegel’). In Logos. Mezhdunarodnyj ezhegodnik po filosofii kul’tury, russkoe izdanie, book 1 (pp. 171–196). Moscow: Musaget.

  • Steppun, F. (1913). Zhizn’ i tvorchestvo. In: Logos. Mezhdunarodnyj ezhegodnik po filosofii kul’tury, russkoe izdanie, books 3–4 (pp. 71–126). Moscow: Musaget.

  • Stepun, F. (1926). Iz pisem praporshchika artillerista. Prague: Plamja.

    Google Scholar 

  • Stepun, F. (1934). Das Antlitz Russlands und das Gesicht der Revolution. Bern-Leipzig: Gotthelf-Verlag. – (Series „Reihe religiöser Russen“, vol. 1).

  • Stepun, F. (1948). Vergangenes und Unvergängliches. Aus meinem Leben. Zweiter Teil. 1914–1917. München–Kempten: Josef Kösel Verlag.

    Google Scholar 

  • Stepun, F. (1956). Byvshee i nesbyvsheesja (Vol. 1–2). New York: Izdatel’stvo imeni Chekhova.

    Google Scholar 

  • Stepun, F. A. (2009). Priroda akterskoj dushi (O meshchanstve, misticizme i artistizme). In F. A. Stepun, Zhizn’ i tvorchestvo. Izbrannye sochinenija, compiled, with an introduction and notes by V. K. Kantor (pp. 186–212). Moscow: Astrel.

  • Stepun, F. (2011). Brief von Fedor Stepun an Paul Tillich. München, 29. September 1948, Paul Tillich im Dialog mit dem Kultur- und Religionsphilosophen Fedor Stepun. Eine Korrespondenz im Zeichen von Bolschewismus und Nationalsozialismus, ed. and with an introduction by A. Christophersen. Journal for the History of Modern Theology/Zeitschrift für Neuere Theologiegeschichte, 18(1), 155–160.

    Google Scholar 

  • Tjutchev, F. I. (2003). Im Meeresrauschen klingt ein Lied. Ausgewählte Gedichte, ed. and transl. by L. Müller. Dresden: Thelem Verlag.

  • (1909). Vekhi Sbornik statej o russkoj intelligencii. Moscow: Tip. V. M. Sablina.

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Julia Mehlich.

Additional information

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Mehlich, J. Revolutionen und Bohème. 1917–1918. Stud East Eur Thought 71, 11–26 (2019). https://doi.org/10.1007/s11212-019-09321-w

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11212-019-09321-w

Keywords

Navigation