Skip to main content
Log in

Konservative und operative Therapie von Mittelhandfrakturen

Conservative and surgical treatment of metacarpal fractures

  • Übersichten
  • Published:
Trauma und Berufskrankheit

Zusammenfassung

Im Vordergrund der Behandlung von Mittelhandfrakturen steht die funktionelle Wiederherstellung der Handfunktion. Die Wahl der zur Verfügung stehenden Therapiemaßnahmen ist neben der radiologischen Ausgangssituation abhängig vom klinischen Erscheinungsbild. In der Regel werden stabile und primär nicht dislozierte Frakturen, bei denen keine Rotationsfehler, eine Achsenabweichung oder eine Verkürzung vorliegen, einer frühfunktionellen Übungsbehandlung zugeführt. Instabile, dislozierte Frakturen oder Frakturen bei Vorliegen einer Gelenkbeteiligung werden in den meisten Fällen reponiert und osteosynthetisch stabilisiert. Eine Sonderstellung nehmen Frakturen des 1. Mittelhandknochens ein. Die in der Regel instabilen Basisfrakturen werden operativ behandelt. Dies gilt auch für Mittelhandfrakturen, bei denen begleitende Weichteilverletzungen vorliegen.

Abstract

The focus of the treatment of metacarpal fractures is the functional restoration of the hand function. The choice of available treatment measures depends on the clinical presentation in addition to the radiological initial situation. As a rule stable and primarily non-displaced fractures in which no rotational errors, axis deviation or shortening are present, are treated by early functional exercise. Unstable, displaced fractures or in the presence of joint involvement are in most cases repositioned and osteosynthetically stabilized. Fractures of the first metacarpal bone represent a special situation. The mostly unstable base fractures are surgically treated. This is also the case for metacarpal fractures in which accompanying soft tissue injuries are present.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Bannasch H, Heermann AK, Iblher N et al (2010) Ten years stable internal fixation of metacarpal and phalangeal hand fractures-risk factor and outcome analysis show no increase of complications in the treatment of open compared with closed fractures. J Trauma 68:624–628

    PubMed  Google Scholar 

  2. Debnath UK, Nassab RS, Oni JA et al (2004) A prospective study of the treatment of fractures of the little finger metacarpal shaft with a short hand cast. J Hand Surg Br 29:214–217

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Ford DJ, Ali MS, Steel WM (1989) Fractures of the fifth metacarpal neck: is reduction or immobilisation necessary? J Hand Surg Br 14:165–167

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Freeland AE, Lindley SG (2006) Malunions of the finger metacarpals and phalanges. Hand Clin 22:341–355

    Article  Google Scholar 

  5. Greeven AP, Alta TD, Scholtens RE et al (2012) Closed reduction intermetacarpal Kirschner wire fixation in the treatment of unstable fractures of the base of the first metacarpal. Injury 43:246–251

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Lehmann T, Hildenbrand J, Rayan GM (2010) Fractures and ligament injuries of the thumb and metacarpals. In: Trumble T (Hrsg) Principles of Handsurgery and Therapy. Saunders/Elsevier, Philadelphia, S 35–59

    Google Scholar 

  7. Mcelfresh EC, Dobyns JH (1983) Intra-articular metacarpal head fractures. J Hand Surg Am 8:383–393

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Mumtaz MU, Farooq MA, Rasool AA et al (2010) Unstable metacarpal and phalangeal fractures: treatment by internal fixation using AO mini-fragment plates and screws. Ulus Travma Acil Cerrahi Derg 16:334–338

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Ozer K, Gillani S, Williams A et al (2008) Comparison of intramedullary nailing versus plate-screw fixation of extra-articular metacarpal fractures. J Hand Surg Am 33:1724–1731

    Article  Google Scholar 

  10. Poolman RW, Goslings JC, Lee JB et al (2005) Conservative treatment for closed fifth (small finger) metacarpal neck fractures. Cochrane Database Syst Rev. doi:10.1002/14651858.CD003210.pub3

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Schadel-Hopfner M, Wild M, Windolf J et al (2007) Antegrade intramedullary splinting or percutaneous retrograde crossed pinning for displaced neck fractures of the fifth metacarpal? Arch Orthop Trauma Surg 127:435–440

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Soong M, Got C, Katarincic J (2010) Ring and little finger metacarpal fractures: mechanisms, locations, and radiographic parameters. J Hand Surg Am 35:1256–1259

    Article  Google Scholar 

  13. Stern PJ (2005) Fractures of the metacarpal and phalanges. In: Green DP, Hotchkiss RN, Pederson WC, Wolfe SW (Hrsg) Operative Hand Surgery. Churchill Livingstone, New York, S 277–342

    Google Scholar 

  14. Strub B, Schindele S, Sonderegger J et al (2010) Intramedullary splinting or conservative treatment for displaced fractures of the little finger metacarpal neck? A prospective study. J Hand Surg Eur Vol 35:725–729

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Windolf J, Siebert H, Werber KD et al (2008) Treatment of phalangeal fractures: recommendations of the Hand Surgery Group of the German Trauma Society. Unfallchirurg 111:331–338 (quiz 339)

    Article  CAS  Google Scholar 

  16. Winter M, Balaguer T, Bessiere C et al (2007) Surgical treatment of the boxer’s fracture: transverse pinning versus intramedullary pinning. J Hand Surg Eur Vol 32:709–713

    Article  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Ethics declarations

Interessenkonflikt

F. Siemers gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine vom Autor durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

The supplement containing this article is not sponsored by industry.

Additional information

Bei der vorliegenden Publikation handelt es sich um einen Nachdruck anlässlich der abschließenden Ausgabe der Zeitschrift Trauma und Berufskrankheit. Der vorliegende Beitrag wurde erstmals publiziert in Trauma Berufskrankh 2016 · [Suppl 4]: 18:S366–S371, https://doi.org/10.1007/s10039-016-0141-x, online publiziert: 21. April 2016, © Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2016

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Siemers, F. Konservative und operative Therapie von Mittelhandfrakturen. Trauma Berufskrankh 21 (Suppl 1), 134–139 (2021). https://doi.org/10.1007/s10039-020-00451-7

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-020-00451-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation