Skip to main content
Log in

Schulterluxation

Löst die arthroskopische Therapie alle Probleme?

Shoulder dislocation

Does arthroscopic therapy solve all problems?

  • Übersichten
  • Published:
Trauma und Berufskrankheit

Zusammenfassung

Hohe Rezidivraten nach konservativer Therapie einer traumatischen Schultererstluxation bei bis zu 90%, v. a. der jüngeren Patienten, scheinen inakzeptabel. Eine generelle Operationsindikation bei dieser Verletzung kann wegen der hohen Anteile an spontaner Ausheilung bei älteren Patienten ohne Begleitverletzungen ebenfalls nicht geduldet werden. Für die korrekte individuelle Therapieempfehlung ist eine Analyse der altersabhängigen Reluxationsprognose, der Begleitverletzungen sowie des körperlichen Aktivitätsniveaus notwendig. Bei Patienten >30 Jahre mit Schultererstluxation ohne Begleitverletzungen ist eine konservative Therapie indiziert. Dabei setzte sich in den vergangenen Jahren wegen der besseren Reposition des Kapsel-Labrum-Komplexes und der geringeren Rezidivquoten eine Ruhigstellung in Außenrotation durch. Einen deutlichen Vorteil bezüglich Rezidivluxationen hat die operative Stabilisierung nach traumatischer Schultererstluxation bei sportlich aktiven Patienten <25 Jahren. Arthroskopische Schulterstabilisierungen setzten sich mit vergleichbaren Ergebnissen wie bei offenen Verfahren und den Vorteilen der minimalinvasiven Chirurgie durch.

Abstract

High recurrence rates after non-surgical treatment of traumatic anterior shoulder dislocation, especially in young patients, seem inacceptable. General indications for surgical treatment cannot be tolerated due to a high percentage of spontaneous remission in elderly patients without concomitant lesions. The correct therapy must be evaluated individually on the basis of age-dependent prognosis for recurrence, concomitant lesions and level of physical activity. In patients aged 30 years or older with primary shoulder dislocation without further lesions non-surgical treatment can be recommended. Immobilization in external rotation reduces recurrence rates. Surgical shoulder stabilization is advantageous in physical active patients aged 25 years or younger. Arthroscopic treatment is generally accepted due to similar results to open procedures and the advantages of minimally invasive surgery.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6

Literatur

  1. Agneskirchner JD, Haag M, Lafosse L (2011) Arthroskopischer Korakoidtransfer. Indikation, Technik und erste Ergebnisse. Orthopade 40:41–51

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Ambacher T (2011) Fortschritte in der arthroskopischen Kapsel-Labrum-Rekonstruktion bei ventraler Schulterinstabilität. Orthopade 40:31–40

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Bottoni CR, Wilckens JH, DeBerardino TM et al (2002) A prospective, randomized evaluation of arthroscopic stabilization versus nonoperative treatment in patients with acute, traumatic, first-time shoulder dislocations. Am J Sports Med 30(4):576–580

    PubMed  Google Scholar 

  4. Bottoni CR, Smith EL, Berkowitz MJ et al (2006) Arthroscopic versus open shoulder stabilization for recurrent anterior instability – a prospective randomized clinical trial. Am J Sports Med 34(11):1730–1737

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Caprise PA, Sekiya JK (2006) Open and arthroscopic treatment of multidirectional instability of the shoulder. Arthroscopy 22(10):1126–1131

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Frosch KH, Wittner B, Lill H, Scheibel M (2009) Schultergelenks-Erstluxation. Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie. AWMF, Düsseldorf

  7. Gerber C, Nyffeler RW (2002) Classification of glenohumeral joint instability. Clin Orthop Relat Res 400:65–76

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Goss TP (1988) Anterior glenohumeral instability. Orthopedics 11(1):87–95

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Green MR, Christensen KP (1993) Arthroscopic versus open Bankart procedures: a comparison of early morbidity and complications. Arthroscopy 9:371–374

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Handoll HHG, Al-Maiyah MA (2004) Surgical versus non-surgical treatment for acute anterior shoulder dislocation. Cochrane Database Syst Rev 1:CD004325

    PubMed  Google Scholar 

  11. Hart WJ, Kelly CP (2005) Arthroscopic observation of capsulolabral reduction after shoulder dislocation. J Shoulder Elbow Surg 14(2):134–137

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Hovelius L (1982) Incidence of shoulder dislocation in Sweden. Clin Orthop Relat Res 166:127–131

    PubMed  Google Scholar 

  13. Hovelius L, Saeboe M (2008) Arthropathy after primary anterior shoulder dislocation – 223 shoulders prospectively followed up for twenty-five years. J Shoulder Elbow Surg 18:339–347

    Article  Google Scholar 

  14. Hovelius L, Olofsson A, Sandström B et al (2008) Nonoperative treatment of primary anterior shoulder dislocation in patients forty years of age and younger. J Bone Joint Surg Am 90:945–952

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Itoi E, Hatakeyama Y, Sato T et al (2007) Immobilization in external rotation after shoulder dislocation reduces the risk of recurrence. J Bone Joint Surg Am 89:2124–2131

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Kim SH, Ha KI, Kim SH (2002) Bankart repair in traumatic shoulder instability: open versus arthroscopic technique. Arthroscopy 18(7):755–763

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Marquardt B, Loew M (2009) Schulterluxation, rezidivierend und habituell. Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Orthopädie und Orthopädische Chirurgie und des Berufsverbandes der Ärzte für Orthopädie. AWMF, Düsseldorf

  18. Mather RC, Orlando LA, Henderson RA et al (2011) A predictive model of shoulder instability after first time shoulder dislocation. J Shoulder Elbow Surg 20:259–266

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Owens BD, Harrast JJ, Hurwitz SR et al (2011) Surgical trends in Bankart repair: an analysis of data from the American Board of Orthopaedic Surgery Certification Examination. Am J Sports Med 39(9):1865–1869

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Pauly S, Gerhardt C, Nikulka C, Scheibel C (2009) Die Außenrotationsruhigstellung nach primärtraumatischer Schulterluxation. Orthopade 38:24–30

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Robinson CM, Kelly M, Wakefield AE (2002) Redislocation of the shoulder during the first six weeks after a primary anterior dislocation: risk factors and results of treatment. J Bone Joint Surg Am 84-A(9):1552–1559

  22. Scheibel M, Kraus N (2011) Arthroskopische Pfannenrandrekonstruktion mit autologer Spanplastik. Orthopade 40:52–60

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Scheibel M, Kraus N, Gerhardt C, Haas NP (2009) Anteriore Glenoidranddefekte der Schulter. Orthopade 38:41–53

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Seybold D, Schliemann B, Heyer CM et al (2009) Which labral lesion can be best reduced with external rotation of the shoulder after a first-time traumatic anterior shoulder dislocation. Arch Orthop Trauma Surg 129:299–304

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Simonet WT, Melton LJ II, Cofield RH, Ilstrup DM (1984) Incidence of anterior shoulder dislocation in Olmsted County, Minnesota. Clin Orthop Relat Res 186:186–191

    PubMed  Google Scholar 

  26. Taylor DC, Arciero RA (1997) Pathologic changes associated with shoulder dislocations. Arthroscopic and physical examination findings in first-time, traumatic anterior dislocations. Am J Sports Med 25:306–311

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Voigt C, Schulz AP, Lill H (2009) Arthroscopic treatment of multidirectional glenohumeral instability in young overhead athletes. Open Orthop J 3:107–114

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  28. Werner A (2009) Multidirektionale Schulterinstabilität – konservative und operative Therapiestrategien. Orthopade 38:64–69

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Yamamoto N, Sano H, Itoi E (2010) Conservative treatment of first-time shoulder dislocation with the arm in external rotation. J Shoulder Elbow Surg 19:98–103

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to H. Lill.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Katthagen, J., Jensen, G., Voigt, C. et al. Schulterluxation . Trauma Berufskrankh 14 (Suppl 1), 33–39 (2012). https://doi.org/10.1007/s10039-011-1791-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-011-1791-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation