Skip to main content
Log in

Navigationsgestützte Arthroskopie bei kombinierter Verletzung des Schultergürtels

Ein Fallbericht

Navigation-guided arthroscopy for a combined injury of the shoulder girdle

A case report

  • AGA-Studenten
  • Published:
Arthroskopie Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Kombinierte ipsilaterale Verletzungen des medialen und lateralen Schultergürtels sind selten, und es gibt nur wenige Fallberichte, die deren erfolgreiche Behandlung beschreiben. Diese Verletzungen sind komplex und beeinflussen sowohl knöcherne als auch weichgewebige Strukturen. Um ein akzeptables klinisches Ergebnis und anatomische Verhältnisse sicherzustellen, sollten beide Komponenten in der Therapie berücksichtigt werden.

Fall

Vorgestellt wird ein Patient mit einer kombinierten Verletzung des Schultergürtels nach einem Fahrradunfall. Operativ erfolgten eine offene Reposition und interne Fixation der medialen Klavikulafraktur. Additiv wurde eine arthroskopisch-navigierte Rekonstruktion der korakoklavikulären Bänder durchgeführt. Die Nachuntersuchungen ergaben anatomische Verhältnisse und eine gute klinische Mobilität und Stabilität im gesamten Schultergürtel.

Schlussfolgerung

Bei komplizierten Verletzungen des Schultergürtels kann eine gute Mobilität und Stabilität erreicht werden, wenn sowohl die knöchernen als auch die weichgewebigen Komponenten in der chirurgischen Therapie berücksichtigt werden.

Abstract

Background

Combined ipsilateral injuries of the medial and lateral shoulder girdle are rare and reports on successful treatment are limited. These injuries are complex, involving both bony and soft tissue structures (i.e., the clavicle and the acromioclavicular joint). For successful management both structures should be considered to ensure an acceptable clinical outcome and anatomical relations.

Case report

We report a patient with a complex combined injury of the shoulder girdle after a bicycle accident. We performed open reduction and internal fixation of the medial clavicle fracture. In addition, an arthroscopically navigated reconstruction of the coracoclavicular ligaments was carried out. The follow-up examination showed good anatomical relations and a good clinical mobility and stability of the complete shoulder girdle.

Conclusion

In complex injuries of the shoulder girdle, stability and full range of motion of the shoulder can be achieved when both bony and soft tissue structures are taken into consideration in the surgical treatment.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Postacchini F, Gumina S, de Santis P et al (2002) Epidemiology of clavicle fractures. J Shoulder Elbow Surg 11(5):452–456

    Article  Google Scholar 

  2. Robinson CM (1998) Fractures of the clavicle in the adult. J Bone Joint Surg Br 80-B(3):476–484

    Article  Google Scholar 

  3. van der Meijden OA, Gaskill TR, Millett PJ (2012) Treatment of clavicle fractures: current concepts review. J Shoulder Elbow Surg 21(3):423–429

    Article  Google Scholar 

  4. Kihlström C, Möller M, Lönn K et al (2017) Clavicle fractures: epidemiology, classification and treatment of 2422 fractures in the Swedish Fracture Register; an observational study. BMC Musculoskelet Disord 18(1):82

    Article  Google Scholar 

  5. Nowak J, Mallmin H, Larsson S (2000) The aetiology and epidemiology of clavicular fractures. Injury 31(5):353–358

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Ropars M, Thomazeau H, Huten D (2017) Clavicle fractures. Orthop Traumatol Surg Res 103(1S):S53–S59

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Dong D, Yu M, Gu G (2017) Simultaneous bilateral midshaft clavicle fractures with unilateral dislocation of the acromioclavicular joint: a case report. Medicine 96(21):e6975

    Article  Google Scholar 

  8. Psarakis SA, Savvidou OD, Voyaki SM et al (2011) A rare injury of ipsilateral mid-third clavicle fracture with acromioclavicular joint dislocation. Hand (N Y) 6(2):228–232

    Article  Google Scholar 

  9. Solooki S, Azad A (2014) Simultaneous middle third clavicle fracture and type 3 acromioclavicular joint dislocation; a case report. Arch Bone Jt Surg 2(1):69–71

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  10. Yeh PC, Miller SR, Cunningham JG et al (2009) Midshaft clavicle fracture and acromioclavicular dislocation: a case report of a rare injury. J Shoulder Elbow Surg 18(5):e1–e4

    Article  Google Scholar 

  11. McKee MD, Pedersen EM, Jones C et al (2006) Deficits following nonoperative treatment of displaced midshaft clavicular fractures. J Bone Joint Surg Am 88(1):35–40

    PubMed  Google Scholar 

  12. Nowak J, Holgersson M, Larsson S (2005) Sequelae from clavicular fractures are common: a prospective study of 222 patients. Acta Orthop 76(4):496–502

    Article  Google Scholar 

  13. Ahrens PM, Garlick NI, Barber J et al (2017) The clavicle trial: a multicenter randomized controlled trial comparing operative with nonoperative treatment of displaced midshaft clavicle fractures. J Bone Joint Surg Am 99(16):1345–1354

    Article  Google Scholar 

  14. Tang G, Zhang Y, Liu Y et al (2018) Comparison of surgical and conservative treatment of Rockwood type-III acromioclavicular dislocation: a meta-analysis. Medicine 97(4):e9690

    Article  Google Scholar 

  15. Beitzel K, Cote MP, Apostolakos J et al (2013) Current concepts in the treatment of acromioclavicular joint dislocations. Arthroscopy 29(2):387–397

    Article  Google Scholar 

  16. Stübig T, Jähnisch T, Reichelt A et al (2013) Navigated vs arthroscopic-guided drilling for reconstruction of acromioclavicular joint injuries: accuracy and feasibility. Int J Med Robot 9(3):359–364

    Article  Google Scholar 

  17. Kraus M, Dehner C, Riepl C et al (2012) System zur bildbasierten Zielführung in der Schultertraumatologie. Erste klinische Erfahrungen. Unfallchirurg 115(3):214–219

    Article  CAS  Google Scholar 

  18. Theopold J, Marquass B, von Dercks N et al (2015) Arthroscopically guided navigation for repair of acromioclavicular joint dislocations: a safe technique with reduced intraoperative radiation exposure. Patient Saf Surg 9:41

    Article  Google Scholar 

  19. Theopold J, Weihs K, Löffler S et al (2015) Image-free navigated coracoclavicular drilling for the repair of acromioclavicular joint dislocation: a cadaver study. Arch Orthop Trauma Surg 135(8):1077–1082

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Yasmin Youssef.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

Y. Youssef, G. Osterhoff, R. Henkelmann, T. Schöbel, P. Hepp und J.D. Theopold bestätigen, dass keine konkurrierenden Interessen bestehen.

Alle Patienten, die über Bildmaterial innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben.

Additional information

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Supplementary Information

Video, dass die chirurgische Versorgung des der hier beschriebenen Verletzung darstellt. Das Verfahren beinhaltet die arthroskopisch-navigierte Platzierung der Bohrkanäle, um die Präzision der Rekonstruktion zu verbessern und die intraoperative Röntgenbelastung vermindern.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Youssef, Y., Osterhoff, G., Henkelmann, R. et al. Navigationsgestützte Arthroskopie bei kombinierter Verletzung des Schultergürtels. Arthroskopie 34, 395–400 (2021). https://doi.org/10.1007/s00142-021-00487-2

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00142-021-00487-2

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation