Zusammenfassung
Die operativ-technischen Möglichkeiten zur chirurgischen Versorgung von Metastasen der Wirbelsäule sind heute vielfältig. Damit besteht die Möglichkeit einer individuellen auf den Patienten abgestimmten operativen Versorgung. Der Erhalt der Lebensqualität ist oberstes Ziel aller Maßnahmen, einschließlich der operativen Therapie. Somit müssen die Ziele Schmerzreduktion, Vermeidung neurologischer Defizite und Stabilität mit dem minimalsten operativen Aufwand und damit der geringsten perioperativen Morbidität erreicht werden, ohne Kompromisse einzugehen. Die dazu zur Verfügung stehenden operativen Möglichkeiten von minimal-invasiven Maßnahmen bis hin zu aufwendigen Rekonstruktionen werden unter diesen Gesichtspunkten angesprochen und diskutiert.
Abstract
The current operative approaches and technical possibilities in the operative treatment of spinal metastases are manifold which enables an individual operative strategy adapted to the patient’s condition. Maintaining quality of life is the primary goal in the treatment of these patients. The therapeutic goals, such as pain control, avoidance of neurological deficits and the achievement of spinal stability have to be attained with as little morbidity as possible. From this perspective the available operative techniques ranging from minimally invasive approaches to complex reconstructive surgery will be addressed and discussed in this article.
Literatur
Akbar M, Eichler M, Hagmann S et al (2012) Rolle und Grenzen der Vertebro/Kyphoplastie im Metastasenmanagement der Wirbelsäule. Orthopäde 41(8):640
Bartels RHMA, Linden Y van der, Graaf WTA van der et al (2008) Spinal extradural metastasis: review of current treatment options. CA Cancer J Clin 58:245–259
Bilsky MH, Laufer I, Burch S (2009) Shifting paradigms in the treatment of metastatic spine disease. Spine 34:S101–S107
Bullmann V, Liljenqvist UR (2010) Operative Behandlung von Wirbelsäulenmetastasen. Orthopädie Unfallchirurgie up2date 5:279–294
Druschel C, Disch AC, Luzzati A et al (2012) Multisegmentale En-bloc-Spondylektomie – Indikation, Staging und chirurgische Technik. Oper Orthop Traumatol 24:272–283
Eleraky M, Papanastassiou I, Vrionis FD (2010) Management of metastatic spine disease. Curr Opin Support Palliat Care 4:182–188
Fehlings MG, Kenny S, David KS et al (2009) Decision making in the surgical treatment of cervical spinal metastases. Spine 34(22 Suppl):108–117
Feiz-Erfan I, Rhines LD, Weinberg JS (2008) The role of surgery in the management of metastatic spinal tumors. Semin Oncol 35:108–117
Fourney DR, Gokaslan ZL (2003) Thoracolumbar spine: surgical treatment of metastatic disease. Curr Opin Orthop 14:144–152
Hu Y, Xia Q, Ji J et al (2010) One-stage combined posterior and anterior approaches for excising thoracolumbar and lumbar tumors. Spine 35:590–595
Ibrahim A, Crockard A, Antonietti P et al (2008) Does spinal surgery improve the quality of life for those with extradural (spinal) osseous metastases? An international multicenter prospective observational study of 233 patients. J Neurosurg Spine 8:271–278
Itshayek E, Yamada J, Bilsky M et al (2010) Timing of surgery and radiotherapy in the management of metastatic spine disease: a systematic review. Int J Oncol 26:533–544
Klimo P, Dailey AT, Fessler G (2004) Posterior surgical approaches and outcomes in metastatic spine-disease. Neurosurg Clin North Am 15:425–435
Laufer I, Sciubba DM, Maders M et al (2011) Surgical management of metastatic spinal tumors. Cancer Control 19:122–128
Mendel E, Bourekas E, Gerszten P et al (2009) Percutaneous techniques in the treatment of spine tumors: what are the diagnostic and therapeutic indications and outcomes? Spine 34:S93–S100
Molina CA, Gokaslan ZL, Sciubba DM (2011) A systematic review of the current role of minimally invasive spine surgery in the management of metastatic spine disease. Int J Surg Oncol (e-pub)
Patchell RA, Tibbs PA, Regine WF et al (2005) Direct decompressive surgical resection in the treatment of spinal cord compression caused by metastatic cancer: a randomized trial. Lancet 366:643–648
Polly DW, Chou D, Sembarno JN et al (2009) An analysis of decision making and treatment in thoracolumbar metastases. Spine 34(22S):118–127
Quraishi NA, Gokaslan ZL, Boriani S (2010) The surgical management of metastatic epidural compression of the spinal cord. J Bone Joint Surg [Br] 92:1054–1060
Ryken TC, Eichholz M, Gerszten PC et al (2003) Evidence-based review of the surgical management of vertebral column metastatic disease. Neurosurg Focus 15:1–10
Schaser KD, Melcher I, Mittlmeier T et al (2007) Chirurgisches Management von Wirbelsäulenmetastasen. Unfallchirurg 110:137–162
Sciuba M, Gokaslan ZL (2006) Diagnosis and management of metastatic spine disease. Surg Oncol 15:141–151
Siegal T, Siegal T (1985) Surgical decompression of anterior and posterior malignant epidural tumors compressing the spinal cord: a prospective study. Neurosurgery 17:424–432
Siemionow K, Liebermann IH (2008) Surgical approaches to metastatic spine disease. Curr Opin Support Palliat Care 2:192–196
Taneichi H, Kaneda K, Takeda N et al (1997) Risk factors and probability of vertebral body collapse in metastases of the thoracic and lumbar spine. Spine 22:239–245
Tokuhashi Y, Matsuzaki H, Oda H et al (2005) A revised scoring system for preoperative evaluation of metastatic spine tumor prognosis. Spine 30:2186–2191
Tomita K, Kobayashi T, Yoshida A et al (2001) Surgical strategy for spinal metastases. Spine 26:298–306
Wenz F, Schneider F, Neumaier C et al (2010) Kypho-IORT – a novel approach of intraoperative radiotherapy during kyphoplasty for vertebral metastases. Radiat Oncol 11:5–11
Wiedenhöfer B, Möhlenbruch M, Hemmer S et al (2012) „Wirbelkörperinstabilität“ im spinalen Metastasenmanagement. Orthopäde 41:623–631
Zairi F, Marinho P, Bouras A et al (2013) Recent concepts in the management of thoracolumbar spine metastasis. J Neurosurg Sci 57:45–54
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. C.E. Heyde, J. Gulow, N. von der Höh, A. Völker, D. Jeszenszky, U. Weber geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Additional information
Der vorliegende Beitrag ist Herrn Prof. Dr. med. G. von Salis-Soglio zu seiner Emeritierung gewidmet.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Heyde, C., Gulow, J., von der Höh, N. et al. Befundadaptierte operative Versorgungsmöglichkeiten bei Wirbelsäulenmetastasen. Orthopäde 42, 734–745 (2013). https://doi.org/10.1007/s00132-013-2068-2
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-013-2068-2
Schlüsselwörter
- Lebensqualität
- Schmerzreduktion
- Interdisziplinäres Behandlungskonzept
- Chirurgische Versorgung
- Stufenkonzept