Zusammenfassung
Das diabetische Fußsyndrom (DFS) ist eine der bedeutsamsten Komplikationen des Diabetes mellitus und führt bei unsachgemäßer Diagnostik und Therapie häufig zu hohen Amputationsraten der betroffenen Extremität. Die kardiovaskuläre Mortalität und Morbidität der betroffenen Patienten ist unverändert hoch. Die Pathogenese ist komplex und beinhaltet häufig neuropathische und infektiöse Veränderungen. Eine periphere arterielle Durchblutungsstörung verschlechtert die Prognose entscheidend. Zur Reduktion der Amputationsrate ist die frühzeitige und spezialisierte Behandlung von peripheren Durchblutungsstörungen von herausragender Bedeutung. Die Therapie beinhaltet Druckentlastung, Wundsäuberung, stadiengerechte lokale Wundbehandlung, die sachgerechte Bekämpfung von bakteriellen Infektionen und die Verbesserung der Durchblutung. Präventiv sind neben der Stoffwechseleinstellung die Schulung von Diabetikern und deren Angehörigen und die angepasste Schuhversorgung hilfreich.
Abstract
The diabetic foot syndrome (DFS) is one of the most significant complications of diabetes mellitus and frequently leads to amputation of the affected extremity. Cardiovascular mortality and morbidity of affected patients are still high and healed ulcers often recur. The pathogenesis of DFS is complex, clinical presentation is variable and management requires early expert assessment. Interventions should be directed towards infection, peripheral ischemia and pressure relief caused by peripheral neuropathy and limited joint mobility. Treatment includes wound clean-up, stage-oriented local wound management and the appropriate treatment of bacterial infection. Useful preventive measures are blood glucose control training of diabetics, regular foot care and the provision of appropriate footwear.
Literatur
American Diabetes Association (2003) Peripheral arterial disease in people with diabetes. Diabetes Care 26:3333–3341
BASIL trial participants (2005) Bypass versus angioplasty in severe ischaemia of the leg (BASIL): multicentre, randomised controlled trial. Lancet 366:1925–1934
Boulton AJM, Kirsner RS, Vileiktye L (2004) Neuropathic diabetic foot ulcers. NEJM 351:48–55
Boulton AJM, Vileikyte L, Ragnarson-Tennvall G, Apelquist J (2005) The global burden of diabetic foot disease. Lancet 366:1719–1724
Cavanagh PR, Lipsky BA, Bradbury AW (2005) Treatment for diabetic foot ulcers. Lancet 366:1725–1735
Diehm C, Schuster A, Allenberg JR (2004) High prevalence of peripheral arterial disease and comorbidity in 6880 primary care patients: cross-sectional study. Atherosclerosis 172:95–105
Eneroth M, Apelquist J, Stenstrom A (1997) Clinical characteristics and outcome in 223 diabetic patients with deep foot infections. Foot Ankle Int 18:716–722
ESC / EASD (2007) The task force on diabetes and cardiovascular diseases: Guidelines on diabetes, pre-diabetes and cardiovascular diseases. Eur Heart J 9(Suppl):3–74
Faglia E, Dalla Paola L, Clerici G et al (2005) Peripheral angioplasty as the first-choice revascularization procedure in diabetic patients with critical limb ischemia: prospective study of 993 consecutive patients hospitalized and followed between 1999 and 2003. Eur J Vasc Endovasc Surg 29(6):620–627
Game FL, Jeffcoate WJ (2008) Primarily non-surgical management of osteomyelitis of the foot in diabetes. Diabetologia 51:962–967
Graziani L, A Silvestro, L Monge et al (2008) Transluminal angioplasty of peroneal artery branches in diabetics: initial technical experience. Cardiovasc Intervent Radiol 31:49–55
Heller G, Günster C, Schellschmidt H (2004) Wie häufig sind Diabetes-bedingte Amputationen unterer Extremitäten in Deutschland? DMW 129:429–433
Heller G, Günster C, Swart E (2005) Über die Häufigkeit von Amputationen unterer Extremitäten in Deutschland. DMW 130:1689–1690
Hochlenert D, Engels G, Altenhofen L (2006) Intergrierte Versorgung. Ergebnisse des Netzwerk Diabetischer Fuß Köln und Umgebung. Dtsch Ärzteblatt 103:1680–1683
Holstein P, Ellitsgaard N, Olsen BB, Ellitsgaard V (2000) Decreasing incidence of major amputations in people with diabetes. Diabetologia 43:844–847
International Diabetes Federation (2005) Put feet first. Prevent amputations. IDF, 2005
Jeffcoate WJ, Harding KG (2003) Diabetic foot ulcers. Lancet 361:1545–1551
Kallio M, Forsblom C, Groop PH et al (2003) Development of new peripheral arterial occlusive disease in patients with type 2 diabetes during a mean follow-up of 11 years. Diabetes Care 26(4):1241–1245
Larsson J, Agardh CD, Apelquist J, Stenstrom A (1998) Long-term prognosis after healed amputation in patients with diabetes. Clin Orthop 350:149–158
Lawall H, Diehm C (o J) S 3 – Leitlinie zur Diagnostik und Therapie der peripheren arteriellen Verschlusskrankheit (PAVK). http://www.awmf-leitlinien.de
Lorenzen HP, Schunkert H (2004) Das diabetische Fuß-Syndrom – Diagnostik. DMW 129:748–750
Morbach S, Müller E, Reike H et al (2004) Evidenzbasierte Leitlinien: Diagnostik, Therapie, Verlaufskontrolle und Prävention des diabetischen Fuß-Syndroms. Diabetes Stoffwechsel 13:9–30
Nationale Versorgungsleitlinie Typ – 2-Diabetes (2008) Präventions- und Behandlungsstrategien für Fußkomplikationen. http://www.diabetes.versorgungsleitlinien.de
O’Hare A M (2006) Renal insufficiency and use of revascularization among a national cohort of men with advanced lower extremity peripheral arterial disease. J Am Soc Nephrol 1:297–304
Prompers L et al (2007) High prevalence of ischaemia, infection and serious comorbidity in patients with diabetic foot disease in Europe. Baseline results from the Eurodiale study. Diabetologia 50:18–25
Prompers L et al (2008) Resource utilisation and costs associated with the treatment of diabetic foot ulcers. Prospective data from the Eurodiale Study. Diabetologia 51:1826–1834
Redberg RF, Greenland P, Fuster V (2002) Prevention Conference VI. Diabetes and cardiovascular disease: Risk assessment for persons with diabetes. Circulation 105:144–152
Schömig M, Ritz E, Standl E, Allenberg J (2000) The diabetic foot in the dialyzed patient. J Am Soc Nephrol 11:1153–1159
Senneville E, Lombart A, Beltrand E et al (2008) Outcome of diabetic foot osteomyelitis treated nonsurgically: A retrospective cohort study. Diabetes Care 31:637–642
Zuluaga FA, Wilson Galvis, Juan G Saldarriaga et al (2006) Etiologic diagnosis of chronic osteomyelitis: A prospective study. Arch Intern Med 166:95–100
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Der korrespondierende Autor weist auf folgende Beziehungen hin: Referentenhonorare für Verträge: Bayer Vital GmbH, UCB Schwarz Pharma Deutschland, Sanofi-Aventis
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Lawall, H., Diehm, C. Das diabetische Fußsyndrom aus angiologisch-diabetologischer Sicht. Orthopäde 38, 1149–1159 (2009). https://doi.org/10.1007/s00132-009-1501-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-009-1501-z