Skip to main content
Log in

Patientenabgeleitete Mikrotumoren

Eine Möglichkeit der Vorhersage des medikamentösen Therapieansprechens – ein Fallbericht

Patient-derived microtumors

Potential for therapeutic response prediction—a case study

  • Leitthema
  • Published:
Die Urologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die personalisierte Tumortherapie rückt immer mehr in den Fokus onkologischer Behandlungsstrategien. Schnelle und effektive Plattformen zur Vorhersage des individuellen Ansprechens eines Patienten auf eine medikamentöse Tumortherapie sind jedoch weitestgehend nicht verfügbar. Für dreidimensionale (3D-)Zellkulturmodelle wurden bereits verschiedene vielversprechende Ansätze beschrieben, bei denen sich Eigenschaften und Strukturen der Modelle dem des Originaltumors in hohem Maße gleichen.

Fragestellung

Wir zeigen anhand eines Fallberichts exemplarisch die möglichen Potenziale und Ergebnisse eines neuartigen Testsystems unter der Verwendung von patientenabgeleiteten Mikrotumoren (PDMs) und autologen tumorinfiltrierenden Lymphozyten (TILs) auf.

Material und Methode

Aus dem Tumorfrischgewebe einer klarzelligen Nierenzellkarzinommetastase wurden PDMs und TILs isoliert. Es wurden histologische und immunphänotypische Charakterisierungen der PDMs und TILs durchgeführt. Des Weiteren wurde funktionelle In-vitro-Substanztestungen mit typischen Medikamenten/-kombinationen durchgeführt. Die Ergebnisse wurden mit dem In-vivo-Therapieansprechen des Patienten verglichen.

Ergebnisse

Im durchgeführten Zytotoxizitätsassay der Nierenzellkarzinommetastasen-PDMs und TILs zeigt sich ein signifikantes Therapieansprechen (p = 0,0004) auf die Therapie mit einem PD-1-Inhibitor („programmed death 1“) und Lenvatinib im Vergleich zur Kontrolle. Die erhobenen Ergebnisse in der Zellkultur korrelierten positiv mit den In-vivo-Daten, welche ebenfalls ein Ansprechen beim Patienten zeigten. Es besteht die Möglichkeit, dass patientenabgeleitete Modellsysteme ein Therapieansprechen vorhersagen könnten und daraus in Zukunft gegebenenfalls auch eine optimierte Therapieentscheidung abgeleitet werden könnte.

Abstract

Background

In view of continued development of new oncological approaches, there is a high demand for personalized tumor therapy. However, fast and effective functional platforms for the prediction of individual patient response to drug therapy are largely unavailable. Various promising approaches have already been described for three-dimensional cell culture models, which represent cellular complexity and almost identical structures of the original tumor tissue.

Objectives

Based on a case report, we show the capability and results of a novel test system using patient-derived microtumors (PDMs) and autologous tumor-infiltrating lymphocytes (TILs) for the prediction of response to cancer therapy.

Methods

We established PDMs and TILs from primary tumor tissue of a renal cell carcinoma metastasis. Using immunohistochemistry and multiplex florescence-activated cell sorting (FACS ) analyses, the PDMs and TILs were characterized regarding to histology and immunophenotype. Tumor-specific cytotoxicity of standard of care and investigational compounds were assessed. The results were compared to the patient’s individual in vivo response to therapy.

Conclusion

The cytotoxicity assay of PDMs and TILs showed a significant therapeutic response (p = 0.0004) to therapy with a programmed cell death protein 1 (PD-1) inhibitor and lenvatinib compared to the control. The in vitro results correlated positively with the in vivo data. In the future, patient-derived models could predict response to cancer therapy and may help to optimize treatment decision-making.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. European Association of Urology (2022) Oncology guidelines

    Google Scholar 

  2. Motzer R et al (2021) Lenvatinib plus pembrolizumab or everolimus for advanced renal cell carcinoma. N Engl J Med 384(14):1289–1300

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Kondo J et al (2011) Retaining cell-cell contact enables preparation and culture of spheroids composed of pure primary cancer cells from colorectal cancer. Proc Natl Acad Sci U S A 108(15):6235–6240

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Gillet JP, Varma S, Gottesman MM (2013) The clinical relevance of cancer cell lines. J Natl Cancer Inst 105(7):452–458

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Kitaeva KV et al (2020) Cell culture based in vitro test systems for anticancer drug screening. Front Bioeng Biotechnol 8:322

    Article  Google Scholar 

  6. Gilazieva Z et al (2020) Promising applications of tumor spheroids and organoids for personalized medicine. Cancers (Basel) 12(10):2727

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Chulpanova DS et al (2020) Mouse tumor models for advanced cancer immunotherapy. Int J Mol Sci 21(11):4118

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Gunti S et al (2021) Organoid and spheroid tumor models: techniques and applications. Cancers (Basel) 13(4):874

    Article  CAS  Google Scholar 

  9. Simian M, Bissell MJ (2017) Organoids: a historical perspective of thinking in three dimensions. J Cell Biol 216(1):31–40

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Lancaster MA, Knoblich JA (2014) Organogenesis in a dish: modeling development and disease using organoid technologies. Science 345(6194):1247125

    Article  Google Scholar 

  11. Przystal JM et al (2021) Targeting CSF1R alone or in combination with PD1 in experimental glioma. Cancers (Basel) 13(10):2400

    Article  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Eva Erne.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

E. Erne gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Sie wurden im Rahmen der Forschungstätigkeit durch ein Ferdinand Eisenberger-Forschungsstipendium der DGU, Fördernummer NeE1/FE-18, gefördert. Kongressgebühren: Pfizer; Vorträge: Janssen, Pfizer. Mitglied der DGU und EAU. A. Stenzl gibt an: Beraterhonorare für Ipsen Pharma, Roche, Janssen; Advisory Board-Tätigkeiten für Ipsen Pharma, Roche, Janssen, Synergo, Ferring, Astellas, AstraZeneca; Forschungsförderung von Amgen Inc., Ipsen Pharma, Karl Storz AG. Mitglied EAU und DGU. C. Schmees und N. Anderle geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission unter der Nummer 763/2018BO2, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki in der aktuellen Fassung durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

Additional information

Die Autoren Christian Schmees und Arnulf Stenzl haben zu gleichen Teilen zum Manuskript beigetragen.

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Erne, E., Anderle, N., Schmees, C. et al. Patientenabgeleitete Mikrotumoren. Urologie 61, 739–744 (2022). https://doi.org/10.1007/s00120-022-01851-2

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-022-01851-2

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation