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Frauen mit Epilepsie: Wie erfolgt die Beratung bei Kinderwunsch und in der Schwangerschaft? – Eine Fallserie aus einer spezialisierten Epilepsieambulanz

Women with epilepsy before and during pregnancy: a case series of outpatient counseling in a tertiary epilepsy center

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die Auswertung großer Schwangerschaftsregister hat die Empfehlungen für Frauen mit Epilepsie und Kinderwunsch in den letzten Jahren verbessert. So werden eine Monotherapie mit einem fehlbildungsarmen Medikament (Lamotrigin oder Levetiracetam) unter Vermeidung von Valproinsäure sowie eine präkonzeptionelle Folsäureprophylaxe empfohlen. Die Praktikabilität dieser Empfehlungen ist umstritten.

Methodik

Retrospektive Fallserie von 160 Frauen mit Epilepsie über einen Zeitraum von 5 Jahren, die vor und bei Schwangerschaften in unserer Ambulanz beraten wurden.

Ergebnisse

Nur 18,9 % der Frauen stellten sich noch mit Valproinsäure vor. Auch ohne Valproinsäure kam es unter fachärztlicher Kontrolle selten zu Komplikationen oder Notfalleinweisungen. Lamotrigin erwies sich in unserer Fallserie in der Schwangerschaft als weniger gut wirksam und schlechter steuerbar als andere Medikamente. Levetiracetam ist ebenfalls wenig teratogen, kontrollierte Anfälle in der Schwangerschaft aber besser als Lamotrigin. Nur 12 % der Frauen mit Kinderwunsch nahmen Folsäure ein.

Diskussion

Diese Fallserie stammt aus einem tertiären Zentrum; die zugewiesenen Frauen wurden überwiegend von epileptologisch kompetenten Fachärzten für Neurologie betreut. In dieser Gruppe konnte auf Valproat in den meisten Fällen verzichtet werden. Lamotrigin ist vermutlich wegen des Spiegelabfalls in der Schwangerschaft weniger effektiv. Eine gute Alternative scheint Levetiracetam zu sein, das gut gegen fokale und generalisierte Anfälle wirkt. Folsäure wird möglicherweise später eingenommen als empfohlen.

Abstract

Background

Data of large pregnancy registries have improved the recommendations for women with epilepsy before pregnancy. Monotherapy containing antiepileptic drugs with a low malformation rate (lamotrigine or levetiracetam) is recommended as well as preconceptional folic acid supplementation, while valproic acid should be avoided. The practicability of these recommendations remains controversial.

Methods

Retrospective case series of 160 women with epilepsy over a period of 5 years who were advised in our outpatient department before and during pregnancy.

Results

Only 18.9% of women presented with valproic acid. Even without valproic acid, complications or emergency admissions rarely occurred under specialist supervision. In our case series, lamotrigine proved to be less effective and less controllable than other drugs during pregnancy. Levetiracetam also has a low malformation rate, but showed a better effect on seizure outcome during pregnancy than lamotrigine. Only 12% of women who wanted to have children took folic acid.

Conclusion

This case series comes from a tertiary center; the referred women were mainly accompanied by neurologists with special expertise in epileptology. In this group valproate could be avoided in most cases. Lamotrigine is probably less effective due to the drop in blood levels during pregnancy. Levetiracetam seems to be a good alternative, working well against focal and generalized seizures. Folic acid may be taken later than recommended.

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Literatur

  1. Baker GA, Bromley RL, Briggs M et al (2015) IQ at 6 years after in utero exposure to antiepileptic drugs: a controlled cohort study. Neurology 84:382–390

    Article  CAS  Google Scholar 

  2. Battino D, Tomson T, Bonizzoni E et al (2013) Seizure control and treatment changes in pregnancy: observations from the EURAP epilepsy pregnancy registry. Epilepsia 54:1621–1627

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Bjork M, Riedel B, Spigset O et al (2018) Association of folic acid supplementation during pregnancy with the risk of autistic traits in children exposed to antiepileptic drugs in utero. JAMA Neurol 75:160–168

    Article  Google Scholar 

  4. Bosak M, Slowik A, Turaj W (2019) Why do some women with epilepsy use valproic acid despite current guidelines? A single-center cohort study. Epilepsy Behav 98:1–5

    Article  Google Scholar 

  5. Campbell E, Kennedy F, Russell A et al (2014) Malformation risks of antiepileptic drug monotherapies in pregnancy: updated results from the UK and Ireland epilepsy and pregnancy registers. J Neurol Neurosurg Psychiatry 85:1029–1034

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Cerulli Irelli E, Morano A, Cocchi E et al (2020) Doing without valproate in women of childbearing potential with idiopathic generalized epilepsy: implications on seizure outcome. Epilepsia 61:107–114

    Article  Google Scholar 

  7. Czeizel AE, Dudas I (1992) Prevention of the first occurrence of neural-tube defects by periconceptional vitamin supplementation. N Engl J Med 327:1832–1835

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Dierking C, Porschen T, Walter U et al (2018) Pregnancy-related knowledge of women with epilepsy—an internet-based survey in German-speaking countries. Epilepsy Behav 79:17–22

    Article  Google Scholar 

  9. Elger C, Bast T, Schmidt D (2015) Vorsicht bei Valproat für Frauen. Akt Neurol 42:8–10

    Article  Google Scholar 

  10. Elger C, Berkenfeld R, Bast T et al (2017) S1-Leitlinie Erster epileptischer Anfall und Epilepsien im Erwachsenenalter. Deutsche Gesellschaft für Neurologie,

    Google Scholar 

  11. Fotopoulou C, Kretz R, Bauer S et al (2009) Prospectively assessed changes in lamotrigine-concentration in women with epilepsy during pregnancy, lactation and the neonatal period. Epilepsy Res 85:60–64

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Gao Y, Sheng C, Xie RH et al (2016) New perspective on impact of folic acid supplementation during pregnancy on neurodevelopment/autism in the offspring children—a systematic review. PLoS ONE 11:e165626

    Article  Google Scholar 

  13. Hernandez-Diaz S, Smith CR, Shen A et al (2012) Comparative safety of antiepileptic drugs during pregnancy. Neurology 78:1692–1699

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Herrmann W, Obeid R (2011) The mandatory fortification of staple foods with folic acid: a current controversy in Germany. Dtsch Arztebl Int 108:249–254

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  15. Herzog AG, Mandle HB, Cahill KE et al (2017) Predictors of unintended pregnancy in women with epilepsy. Neurology 88:728–733

    Article  Google Scholar 

  16. Kim H, Faught E, Thurman DJ et al (2019) Antiepileptic drug treatment patterns in women of childbearing age with epilepsy. JAMA Neurol 76:783–790

    Article  Google Scholar 

  17. Marson AG, Al-Kharusi AM, Alwaidh M et al (2007) The SANAD study of effectiveness of valproate, lamotrigine, or topiramate for generalised and unclassifiable epilepsy: an unblinded randomised controlled trial. Lancet 369:1016–1026

    Article  CAS  Google Scholar 

  18. Martiniak Y, Heuer T, Hoffmann I (2015) Intake of dietary folate and folic acid in Germany based on different scenarios for food fortification with folic acid. Eur J Nutr 54:1045–1054

    Article  CAS  Google Scholar 

  19. Meador KJ, Baker GA, Browning N et al (2013) Fetal antiepileptic drug exposure and cognitive outcomes at age 6 years (NEAD study): a prospective observational study. Lancet Neurol 12:244–252

    Article  CAS  Google Scholar 

  20. Meador KJ, Pennell PB, May RC et al (2020) Effects of periconceptional folate on cognition in children of women with epilepsy: NEAD study. Neurology 94:e729–e740

    Article  Google Scholar 

  21. Tomson T, Battino D, Bonizzoni E et al (2018) Comparative risk of major congenital malformations with eight different antiepileptic drugs: a prospective cohort study of the EURAP registry. Lancet Neurol 17:530–538

    Article  CAS  Google Scholar 

  22. Tomson T, Battino D, Bonizzoni E et al (2019) Declining malformation rates with changed antiepileptic drug prescribing: an observational study. Neurology 93:e831–e840

    Article  Google Scholar 

  23. Tomson T, Battino D, Bonizzoni E et al (2016) Withdrawal of valproic acid treatment during pregnancy and seizure outcome: observations from EURAP. Epilepsia 57:e173–177

    Article  CAS  Google Scholar 

  24. Tomson T, Battino D, Bonizzoni E et al (2011) Dose-dependent risk of malformations with antiepileptic drugs: an analysis of data from the EURAP epilepsy and pregnancy registry. Lancet Neurol 10:609–617

    Article  CAS  Google Scholar 

  25. Tomson T, Battino D, Bromley R et al (2019) Management of epilepsy in pregnancy: a report from the international league against epilepsy task force on women and pregnancy. Epileptic Disord 21:497–517

    PubMed  Google Scholar 

  26. Tomson T, Xue H, Battino D (2015) Major congenital malformations in children of women with epilepsy. Seizure 28:46–50

    Article  Google Scholar 

  27. Veroniki AA, Cogo E, Rios P et al (2017) Comparative safety of anti-epileptic drugs during pregnancy: a systematic review and network meta-analysis of congenital malformations and prenatal outcomes. BMC Med 15:95

    Article  Google Scholar 

  28. Wilson RD, GENETICS COMMITTEE; MOTHERISK (2007) Pre-conceptional vitamin/folic acid supplementation 2007: the use of folic acid in combination with a multivitamin supplement for the prevention of neural tube defects and other congenital anomalies. J Obstet Gynaecol Can 29:1003–1013

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to Birgitt Müffelmann.

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Interessenkonflikt

B. Müffelmann, A. Hagemann und N. Knaak geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. C.G. Bien erhält Forschungsunterstützung von der Deutschen Forschungsgemeinschaft (Bonn – BI1254/9-1) und der Gerd-Altenhof-Stiftung im Deutschen Stiftungszentrum (Essen – T0465/28102/2016/sm).

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Müffelmann, B., Hagemann, A., Knaak, N. et al. Frauen mit Epilepsie: Wie erfolgt die Beratung bei Kinderwunsch und in der Schwangerschaft? – Eine Fallserie aus einer spezialisierten Epilepsieambulanz. Nervenarzt 93, 566–574 (2022). https://doi.org/10.1007/s00115-021-01198-7

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