Zusammenfassung
Der Zusammenhang zwischen Östrogenmangel und Osteoporose ist seit 1940 dank Fuller Albright belegt. Osteoporose erhöht aber nicht nur das Frakturrisiko und konsekutiv die Zahl der Frakturen, sondern kann auch eine Frakturheilungsstörung bedingen. Es stellt sich die Frage, inwiefern ein Östrogenmangel neben der Fragilität die Knochenheilung negativ beeinflusst. Die Durchsicht der aktuellen Literatur ergibt den Anhalt, dass ein Östrogenmangel die Frakturheilung in den verschiedenen Heilungsstadien negativ beeinflusst. Ferner besteht Evidenz, dass die Östrogengabe diese negativen Effekte antagonisiert. Inwiefern diese experimentellen Daten auf den Patienten übertragen werden können, bleibt Aufgabe zukünftiger klinischer Untersuchungen.
Abstract
Since the observations of Fuller Albright in 1940, it is well documented that estrogen deficiency is one of the major causes of osteoporosis. Osteoporosis increases not only the risk of fracture and consecutively the number of fractures but can also induce a disorder of fracture healing. This raises the question whether estrogen deficiency negatively influences bone healing in addition to fragility. The currently available literature on this topic provides indications that estrogen deficiency negatively influences fracture healing in the various stages of healing. Furthermore, there is evidence that the administration of estrogen antagonizes these negative effects. Future clinical investigations are needed to find out whether the experimental data can be transferred to the patients.
Literatur
Almeida M, Laurent MR, Dubois V et al (2016) Estrogens and androgens in skeletal physiology and Pathophysiology. Physiol Rev 97(1):135–187
Beil FT et al (2010) Effects of estrogen on fracture healing in mice. J Trauma Acute Care Surg 5(69):1259–1265
Cauley JA, Robbins J, Chen Z et al (2003) Effects of estrogen plus Progestin on risk of fracture and Bone mineral density: the women’s health initiative randomized trial. JAMA 290(13):1729–1738. https://doi.org/10.1001/jama.290.13.1729
Cauley JA, Wampler NS, Barnhart JM et al (2008) Incidence of fractures compared to cardiovascular disease and breast cancer: the Women’s Health Initiative Observational Study. Osteoporos Int 19:1717
Cheng C, Shoback D (2019) Mechanisms underlying normal fracture healing and risk factors for delayed healing. Curr Osteoporos Rep. https://doi.org/10.1007/s11914-019-00501-5
Diamond-Stanic MK, Romero-Aleshire MJ, Hoyer PB, Greer K, Hoying JB, Brooks HL (2011) Midkine, a heparin-binding protein, is increased in the diabetic mouse kidney postmenopause. Am J Physiol Renal Physiol 300:F139–F146. https://doi.org/10.1152/ajprenal.00249.2010
Féron JM, Mauprivez R (2016) Fracture repair: general aspects and influence of osteoporosis and anti-osteoporosis treatment. Injury 47(Suppl 1):S10–S14
Fischer V, Kalbitz M, Muller-Graf F et al (2018) Influence of menopause on inflammatory Cytokines during murine and human Bone fracture healing. Int J Mol Sci 19:E2070. https://doi.org/10.3390/ijms19072070
Frost HM (1987) Bone “mass” and the “mechanostat”: a proposal. Anat Rec 219:1–9
Haffner-Luntzer M, Fischer V, Prystaz K, Liedert A, Ignatius A (2017) The inflammatory phase of fracture healing is influenced by oestrogen status in mice. Eur J Med Res 22:23. https://doi.org/10.1186/s40001-017-0264-y
Haffner-Luntzer M, Kemmler J, Heidler V, Prystaz K, Schinke T, Amling M, Kovtun A, Rapp AE, Ignatius A, Liedert A (2016) Inhibition of Midkine augments Osteoporotic fracture healing. PLoS ONE 11:e159278. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0159278
Haffner-Luntzer M, Liedert A, Ignatius A (2016) Mechanobiology of bone remodeling and fracture healing in the aged organism. Innov Surg Sci 2(1):57–63
Hausman M, Schaffler M, Majeska R (2001) Prevention of fracture healing in rats by an inhibitor of angiogenesis. Bone 29:560–564
Häussler B, Gothe H, Mangiapane S, Glaeske G, Pientka L, Felsenberg D (2006) Versorgung von Osteoporose-Patienten in Deutschland Ergebnisse der BoneEVA-Studie. Dtsch Arztebl 103(39):A2542–A2548
Khan AZ, Rames RD, Miller AN (2018) Clinical management of osteoporotic fractures. Curr Osteoporos Rep 16(3):299–311
Khosla S, Oursler MJ, Monroe DG (2012) Estrogen and the skeleton. Trends Endocrinol Metab 23(11):576–581
Khosla S et al (1998) Relationship of serum sex steroid levels and bone turnover markers with bone mineral density in men and women: a key role for bioavailable estrogen. J Clin Endocrinol Metab 7(83):2266–2274
Lippuner K, Johansson H, Kanis JA, Rizzoli R (2009) Remaining lifetime and absolute 10-year probabilities of osteoporotic fracture in Swiss men and women. Osteoporos Int 20(7):1131–1140. https://doi.org/10.1007/s00198-008-0779-8
Riggs BL, Khosla S, Melton LJ (2002) Sex steroids and the construction and conservation of the adult skeleton. Endocr Rev 23(3):279–302
Roux C, Briot K (2017) Imminent fracture risk. Osteoporos Int 28:1765. https://doi.org/10.1007/s00198-017-3976-5
Spiro AS et al (2013) The SERM raloxifene improves diaphyseal fracture healing in mice. J Bone Miner Metab 31(6):629–636
Sterck JG, Klein-Nulend J, Lips P, Burger EH (1998) Response of normal and osteoporotic human bone cells to mechanical stress in vitro. Am J Physiol 274:E1113–E1120
Stuermer EK, Sehmisch S, Rack T, Wenda E, Seidlova-Wuttke D, Tezval M et al (2010) Estrogen and raloxifene improve metaphyseal fracture healing in the early phase of osteoporosis. A new fracture-healing model at the tibia in rat. Langenbeck’s Arch Surg 395:163–172
Tahami M et al (2016) Potential role of local estrogen in enhancement of fracture healing: preclinical study in rabbits. Arch Bone Jt Surg 4(4):323
Thomasius F, Baum E, Bernecker P et al (2018) DVO Leitlinie 2017 zur Prophylaxe, Diagnostik und Therapie der Osteoporose bei postmenopausalen Frauen und Männern. Osteologie 27(03):154–160
Torgerson DJ, Bell-Syer SEM (2001) Hormone replacement therapy and prevention of nonvertebral fractures: a meta-analysis of randomized trials. JAMA 285(22):2891–2897
Wehrle E, Liedert A, Heilmann A et al (2015) The impact of low-magnitude high-frequency vibration on fracture healing is pro-foundly influenced by the oestrogen status in mice. Dis Models Mech 8:93–104
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
F. Thomasius gibt an, in den vergangenen 2 Jahren Honorare für Beratung, Studien oder Vorträge von den Firmen Amgen, Gedeon Richter, Lilly, Hexal, Kyowa Kirin, Hologic, Novartis, Synexus und UCB erhalten zu haben. P. Hadji gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Additional information
Redaktion
E. Hesse, München
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Thomasius, F., Hadji, P. Einfluss einer Hormon- oder Hormonersatztherapie auf die Knochenheilung. Unfallchirurg 122, 512–517 (2019). https://doi.org/10.1007/s00113-019-0677-x
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-019-0677-x