Abstract
Aim
Overview on the use of androgen deprivation therapy (ADT) added to salvage radiation therapy (SRT) for prostate cancer patients with biochemical recurrence after prostatectomy.
Methods
The German Society of Radiation Oncology (DEGRO) expert panel summarized available evidence published between January 2009 and May 2017, and assessed the validity of the information on outcome parameters including overall survival (OS) and treatment-related toxicity.
Results
Two randomized controlled trials and nine relevant retrospective analyses were identified. The RTOG 9601 trial showed an OS improvement for the combination of 2 years of bicalutamide and SRT compared to SRT alone after a median follow-up of 13 years. This improvement appeared to be restricted to those patients with a prostate specific antigen (PSA) level before SRT of ≥0.7 ng/mL. The GETUG AFU-16 trial showed that after a median follow-up of 5 years, the addition of 6 months of goserelin to SRT improved progression-free survival (PFS; based on biochemical recurrence) as compared to SRT alone. ADT in both trials was not associated with increased major late toxicities. Results of retrospective series were inconsistent with a suggestion that the addition of ADT improved biochemical PFS especially in patients with high-risk factors such as Gleason Score ≥8 and in the group with initially negative surgical margins.
Conclusions
ADT combined with SRT appears to improve OS in patients with a PSA level before SRT of ≥0.7 ng/mL. In patients without persistent PSA after prostatectomy and PSA levels of <0.7 ng/mL, ADT should not routinely be used, but may be considered in patients with additional risk factors such as Gleason Score ≥8 and negative surgical margins.
Zusammenfassung
Ziel
Die vorliegende Übersichtsarbeit beschreibt den Nutzen einer Androgendeprivation (ADT) in Kombination mit einer Salvage-Strahlentherapie (SRT) bei Patienten mit Prostatakarzinom und biochemischem Rezidiv nach radikaler Prostatektomie.
Methoden
Das Expertengremium der Deutschen Gesellschaft für Radioonkologie (DEGRO) für das Prostatakarzinom hat die verfügbare Literatur von Januar 2009 bis Mai 2017 zusammengefasst und die vorliegenden Daten bezüglich Gesamtüberleben (OS) und Behandlungsnebenwirkungen beurteilt.
Ergebnisse
Insgesamt konnten 2 randomisierte Studien und 9 relevante retrospektive Analysen identifiziert werden. Die RTOG-9601-Studie zeigte eine Verbesserung des OS für die Kombination aus 2 Jahren Bicalutamid und SRT verglichen mit alleiniger SRT nach einer medianen Nachbeobachtungszeit von 13 Jahren. Allerdings war diese Verbesserung nur bei Patienten mit einem PSA-Wert vor SRT von ≥0,7 ng/ml nachweisbar. Die GETUG-AFU-16-Studie zeigte nach einer medianen Nachbeobachtungszeit von 5 Jahren, dass die Gabe von 6 Monaten Goserelin zur SRT das progressionsfreie Überleben (PFS), basierend auf der biochemischen Kontrolle, signifikant verbesserte. Die ADT schien in beiden Studien nicht mit vermehrten schweren Spätnebenwirkungen einherzugehen. Die Resultate der retrospektiven Fallserien sind inkonsistent und legen nahe, dass die zusätzliche Gabe einer ADT die biochemische Kontrolle verbessert, insbesondere bei Patienten mit Risikofaktoren wie Gleason-Score ≥8 und negativem Resektionsrand.
Schlussfolgerung
Eine ADT kombiniert mit SRT verlängert das OS bei Patienten mit einem PSA-Wert vor SRT von ≥0,7 ng/ml. Bei Patienten ohne persistierendem PSA nach radikaler Prostatektomie und PSA-Werten vor SRT von <0,7 ng/ml sollte eine ADT nicht routinemäßig angewendet werden. Sie kann bei Risikofaktoren wie Gleason-Score ≥8 und negativem Resektionsrand eingesetzt werden.
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P. Ghadjar, D.M. Aebersold, C. Albrecht, D. Böhmer, M. Flentje, U. Ganswindt, S. Höcht,T. Hölscher, F. Sedlmayer, F. Wenz, D. Zips, and T. Wiegel declare that they have no competing interests.
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Ghadjar, P., Aebersold, D.M., Albrecht, C. et al. Use of androgen deprivation and salvage radiation therapy for patients with prostate cancer and biochemical recurrence after prostatectomy. Strahlenther Onkol 194, 619–626 (2018). https://doi.org/10.1007/s00066-018-1269-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-018-1269-3
Keywords
- Prostate cancer
- Radical prostatectomy
- Salvage radiation therapy
- Androgen deprivation therapy
- Hormone therapy