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The German Competence Network on Atrial Fibrillation (AFNET)

Das Kompetenznetz Vorhofflimmern (AFNET)

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Abstract

The German Competence Network on Atrial Fibrillation (AFNET) is an interdisciplinary national research network funded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF) since 2003. The AFNET aims at improving treatment of atrial fibrillation (AF), the most frequent sustained arrhythmia of the heart. The AFNET has established a nationwide patient registry on manifestation, diagnostics, and therapy of AF in Germany. The data analyzed to date demonstrate that patients with AF are likely to have multiple comorbidities (hypertension, valvular heart disease, coronary artery disease, diabetes mellitus) and an advanced age. Regarding oral anticoagulation, guideline adherence is very high. Basic research has identified specific changes in atrial tissue during AF-induced remodeling providing the rationale for novel therapeutic interventions. Clinical trials are being carried out to optimize pharmacological and nonpharmacological treatments. The ANTIPAF trial is designed to prove that angiotensin II receptor blockers reduce the incidence of paroxysmal AF. The Flec-SL trial tests the efficacy of a short-term treatment with antiarrhythmic drugs after cardioversion. The Gap-AF trial investigates the impact of complete pulmonary vein (PV) isolation versus incomplete circumferential PV ablation on AF recurrences. The effect of preventive pacing on the recurrence of paroxysmal AF is studied in the BACE-PACE trial.

Zusammenfassung

Das Kompetenznetz Vorhofflimmern (AFNET) ist ein interdisziplinäres bundesweites Forschungsnetzwerk, das seit 2003 vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) gefördert wird. Ziel des AFNET ist es, die Behandlung von Vorhofflimmern, der häufigsten klinisch bedeutsamen Herzrhythmusstörung, nachhaltig zu verbessern. Das AFNET hat ein deutschlandweites Patientenregister aufgebaut, mit dem eine Bestandsaufnahme der Manifestation sowie der Diagnostik und Therapie von Vorhofflimmern in Deutschland durchgeführt wird. Die bis jetzt analysierten Daten zeigen, dass Patienten mit Vorhofflimmern typischerweise vielfältige Begleiterkrankungen wie Hypertonie, Herzklappenfehler, koronare Herzkrankheit oder Diabetes mellitus sowie ein fortgeschrittenes Alter aufweisen. Bezüglich der oralen Antikoagulation ergeben die Registerdaten eine verhältnismäßig hohe Übereinstimmung mit den Leitlinien. In der Grundlagenforschung konnten spezifische Veränderungen des Vorhofgewebes identifiziert werden, die durch vorhofflimmerninduzierte Umbauvorgänge (Remodeling) hervorgerufen werden. Diese Erkenntnisse liefern die Grundlage für neue therapeutische Ansätze. In den klinischen Studien, die das AFNET durchführt, werden verbesserte medikamentöse und nichtmedikamentöse Behandlungsmethoden überprüft. Die ANTIPAF-Studie will beweisen, dass Angiotensin-II-Rezeptor-Blocker geeignet sind, das Auftreten von paroxysmalem Vorhofflimmern zu reduzieren. Die Flec-SL-Studie testet die Wirksamkeit einer antiarrhythmischen Kurzzeittherapie nach der Kardioversion. Die Gap-AF-Studie untersucht, ob eine vollständige Pulmonalvenenisolation einer unvollständigen überlegen ist. Die Wirkung der präventiven Schrittmacherstimulation zur Verhinderung von Vorhofflimmern wird in der BACE-PACE-Studie untersucht.

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References

  1. Bertaglia E, Zoppo F, Tondo C, et al. Early complications of pulmonary vein catheter ablation for atrial fibrillation: a multicenter prospective registry on procedural safety. Heart Rhythm 2007;4:1265–1271.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Cappato R, Calkins H, Chen SA, et al. A worldwide survey on the methods, efficacy, and safety of catheter ablation for human atrial fibrillation. Circulation 2005;111:1100–1105.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Chen SA, Hsieh MH, Tai CT, et al. Initiation of atrial fibrillation by ectopic beats originating from the pulmonary veins: electrophysiological characteristics, pharmacological responses, and effects of radiofrequency ablation. Circulation 1999;100:1879–1886.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Dobrev D, Friedrich A, Voigt N, et al. The G-protein gated potassium current IKACh is constitutively active in patients with chronic atrial fibrillation. Circulation 2005;112:3697–3706.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Doll N, Mohr FW. Herzchirurgische Therapiever fahren bei Vorhofflimmern. In: Neuzner J, Pitschner H, Hrsg. Vorhofflimmern, Vorhofflattern. Aktuelle Diagnostik und Therapie, 2. Aufl. Darmstadt: Steinkopff, 2006:317–333.

    Google Scholar 

  6. El-Armouche A, Boknik P, Eschenhagen T, et al. Molecular determinants of altered Ca2+-handling in human chronic atrial fibrillation. Circulation 2006;114:670–680.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Fetsch T, Bauer P, Engberding R, et al. Prevention of atrial fibrillation after cardioversion: results of the PAFAC trial. Eur Heart J 2004;25:1385–1394.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Fuster V, Ryden LE, Asinger RW, et al. ACC/AHA/ESC guidelines for the management of patients with atrial fibrillation. Eur Heart J 2001;22:1852–1923.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Fuster V, Ryden LE, Cannom DS, et al. ACC/AHA/ESC 2006 guidelines for the management of patients with atrial fibrillation — executive summary. Eur Heart J 2006;27:1979–2030.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Go AS, Hylek EM, Phillips KA, et al. Prevalence of diagnosed atrial fibrillation in adults: national implications for rhythm management and stroke prevention: the Anticoagulation and Risk Factors in Atrial Fibrillation (ATRIA) study. JAMA 2001;285:2370–2375.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Goette A, Breithardt G, Fetsch T, et al. Angiotensin II-Antagonist in Paroxysmal Atrial Fibrillation (ANTIPAF) trial: rationale and study design. Clin Drug Invest 2007;27:697–705.

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Goette A, Bukowska A, Lendeckel U, et al. Angiotensin II receptor blockade reduces tachycardia-induced atrial adhesion molecule expression. Circulation 2008;117:732–742.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Kääb S, Schotten U, Dobrev D, et al. Grundlagenfor schungist eine Voraussetzung für innovative pharmakologische Therapieansätze bei Vorhofflimmern. Med Welt 2007;58:131–134.

    Google Scholar 

  14. Kirchhof P, Auricchio A, Bax J, et al. Outcome parameters for trials in atrial fibrillation: recommendations from a consensus conference organized by the German Atrial Fibrillation Competence NETwork and the European Heart Rhythm Association. Europace 2007;9:1006–1023.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Kirchhof P, Auricchio A, Bax J, et al. Outcome parameters for trials in atrial fibrillation: executive summary. Eur Heart J 2007;28:2803–2817.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Kirchhof P, Eckardt L, Franz MR, et al. Prolonged atrial action potential durations and polymorphic atrial tachyarrhythmias in patients with long QT syndrome. J Cardiovasc Electrophysiol 2003;14:1027–1033.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Kirchhof P, Fetsch T, Hanrath P, et al. Targeted pharmacological reversal of electrical remodeling after cardioversion-rationale and design of the Flecainide Short-Long(Flec-SL) trial. Am Heart J 2005;150:899.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. McNamara RL. ACC/AHA key data elements and definitions for measuring the clinical management and outcomes of patients with atrial fibrillation. J Am Coll Cardiol 2004;44:475–495.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Nieuwlaat R, Capucci A, Camm AJ, et al. Atrial fibrillation management: a prospective survey in ESC member countries: the Euro Heart Survey on Atrial Fibrillation. Eur Heart J 2005;26:2422–2434.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Oyang F, Antz M, Ernst S, et al. Recovered pulmonary vein conduction as a dominant factor for recurrent atrial tachyarrhythmias after complete circular isolation of the pulmonary veins: lessons from double Lasso technique. Circulation 2005;111:127–135.

    Article  Google Scholar 

  21. Pappone C, Rosanio S, Oreto G, et al. Circumferential radio-frequency ablation of pulmonary vein ostia: a new anatomic approach for curing atrial fibrillation. Circulation 2000;102:1271–1282.

    Google Scholar 

  22. Wang TJ, Massaro JM, Levy D, et al. A risk score for predicting stroke or death in individuals with new-onset atrial fibrillation in the community: the Framingham Heart Study. JAMA 2003;290:1049–1056.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Wattigney WA, Mensah GA, Croft JB. Increased atrial fibrillation mortality: United States, 1980–1998. Am J Epidemiol 2002;155:819–826.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Wolf PA, Abbott RD, Kannel WB. Atrial fibrillation as an independent risk factor for stroke: the Framingham Study. Stroke 1991;22:983–988.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Zellerhoff S, Pistulli R, Moennig G, et al. Atrial arrhythmias in long QT syndrome-a nested case control study. J Cardiovasc Electrophysiol 2008:in press.

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Correspondence to Günter Breithardt.

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*(http://www.kompetenznetzvorhofflimmern.de)

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Breithardt, G., Dobrev, D., Doll, N. et al. The German Competence Network on Atrial Fibrillation (AFNET). Herz 33, 548–555 (2008). https://doi.org/10.1007/s00059-008-3177-2

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