Skip to main content
Log in

Arthroseprogression nach alloplastischer Kreuzband-operation — Welche Faktoren spielen eine Rolle?

Arthritic progression after implantation of a PET ligament — which factors are important?

  • Originalarbeit
  • Published:
Unfallchirurgie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Von 87 Patienten, bei denen ein Kunstband (Trevira® hochfest) implantiert wurde, konnten zwei von der Operation unabhängige Untersucher aufgrund der Röntgenbilder die Zunahme der Arthrose nach Holz et al. [12] bei 77 Patienten feststellen. Es handelte sich dabei um 50 Patienten mit akuter und 27 Patienten mit chronischer Insuffizienz des vorderen Kreuzbandes, die zur Nahtprotektion einer VKB-Reinsertion oder als Salvage Procedure mit Trevira® hochfest versorgt wurden. Beide Untersucher stellten eine statistisch signifikante Zunahme der Arthrose während eines Nachuntersuchungszeitraums von 41,2 Monaten fest. Vergleicht man die beiden Teilkollektive mit akuter Ruptur bzw. chronischer Insuffizienz, so kann eine gleiche Zunahme der Arthroserate gefunden werden. Der präoperative Arthrosegrad ist bei den chronisch instabilen Patienten jedoch höher. Begleitende Meniskus- und/oder hintere Kreuzbandläsionen (HKB) führten zur stärksten Arthrosezunahme; isolierte Kreuzbandrupturen zeigten eine nur sehr geringe Arthroseprogredienz. Insgesamt konnte unter Berücksichtigung der Besonderheiten unseres Kollektivs, der Faktoren, die als Arthroserisiko bestimmt wurden, und aufgrund des Vergleichs mit der Literatur kein Anhalt für eine relevant vermehrte Arthroserate bei Verwendung von Trevira® hochfest gefunden werden.

Abstract

From 87 patients who underwent anterior cruciate ligament (ACL) surgery with an alloplastic ligament (Trevira® hochfest) the radiographs of 77 patients were examined by 2 physicians, who were not involved in the operation. They evaluated the increase of degenerative osteoarthritis according to the classification by Holz [12] finding a significant increase of degenerative osteoarthritis after surgery with a mean follow-up of 41.2 months. The ligament reconstruction was performed in 50 fresh ACL tears by reinsertion plus synthetic ligament protection and in 27 chronic instabilities with several failed previous operations by using the alloplastic ligament as an ACL prosthesis by means of a slavage procedure. Both investigators found a significant increase of degenerative osteoarthritis in both groups, but the chronically instable knees had a higher initial value. Patients with concomitant meniscus and/or posterior cruciate ligament (PCL) ruptures showed the highest increase of osteoarthritic changes; isolated ACL tears were found with very low degeneration. Considering the special profile of our collective, the factors that were found to as a risk of osteoarthritis and the comparison with the literature we could not find any indication for a relevantly increased risk of osteoarthritic progression using the Trevira® hochfest ligament.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Benedetto, K. P., W. Hackl, C. Fink: Mittelfristige Ergebnisse der hinteren Kreuzbandrekonstruktion mit dem LACD-augmentierten Ligamentum patellae. Arthroskopie 8 (1995), 95–99.

    Google Scholar 

  2. Bozotta, H., W. Helpertstorfer, W. Pflanzel: Fremdkörpersynovitis — limitierender Faktor bei der Verwendung des Trevira-Bandes in der Kreuzbandchirurgie? Unfallchirurgie 19 (1993), 138–143.

    Article  Google Scholar 

  3. Condeduca, F., A. Ferretti, P. P. Mariani, G. Puddu, L. Perugia: Chondromalacia and chronic anterior instabilities of the knee. Amer. J. Sports Med. 19 (1991), 119–123.

    Google Scholar 

  4. Daniel, D. M.: Who benefits from ACL surgery? AAOS instructional course. „Anterior cruciate ligament“ Washington, D.C. 1992.

  5. Daniel, D. M., M. L. Stone, B. E. Dobson, D. C. Fithian, D. J. Rossman, K. R. Kaufman: Fate of the ACL-injured patient. Amer. J. Sports Med. 22 (1994), 632–644.

    CAS  Google Scholar 

  6. Denti, M. M. Bigoni, G. Dodaro, M. Monteleone, A. Arosio: Long-term results of the Leids-Keio anterior cruciate ligament reconstruction. Knee surg. Sports Traumatol. Arthroscopy 3 (1995), 75–77

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Egund, N., T. Fridén: Lesion of the anterior cruciate ligament and sagittal disalignment of the knee in weight bearing. Acta Radiol. 29 (1988), 559–563.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Ferretti, A., F. Condeduca, A. De Carli, M. Fontana, P. P. Mariani: Osteoarthritis of the knee after ACL reconstruction. Int. Orthop. 15 (1991), 367–371.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Fink, C., C. Hoser, K. P. Benedetto: Arthroseentwicklung nach Ruptur des vorderen Kreuzbandes. Unfallchirurg 97 (1994), 357–361.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Hackenbroich jr., M. H., C. J. Wirth: Gonarthrose nach persistierender Knieinstabilität. Z. Orthop. 117 (1979), 753–761.

    Google Scholar 

  11. Henche, H. R.: Einbau eines Kreuzbandes aus Kunststoff — ein Arthrosemodell? Arthroskopie 3 (1990).

  12. Holz, U., G. Welte, H.-M. Märklin, S. Weller: Ergebnisse nach operativer Versorgung von Tibiakopffrakturen. Unfallchirurg 88 (1985), 519–527.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Indelicato, P. A., E. S. Bittar: A perspective of lesions associated with ACL insufficiency of the knee. Clin. Orthop. rel. Res. 198 (1985), 77–80.

    Google Scholar 

  14. Jäger, M., C. J. Wirth: Praxis der Orthopädie. Thieme, Stuttgart — New York 1986, S. 980 ff.

    Google Scholar 

  15. Jakobsen, K.: Osteoarthrosis following insufficiency in the cruciate ligaments in man. Acta orthop. scand. 48 (1977), 520–526.

    Article  Google Scholar 

  16. Jonasch, E.: Das Kniegelenk. De Gruyter, Berlin 1964.

    Google Scholar 

  17. Kannus, P., M. Järvinnen: Conservatively treated tears of the anterior cruciate ligament. J. Bone Jt Surg 69-A (1987), 1007–1012.

    Google Scholar 

  18. Kdolsky, R., R. Reihsner, R. Shabus, R. J. Beer: Measurement of stress-strain relationship and stress relaxation in various synthetic ligaments. Knee Surg. Sports Traumatol. Arthrosc. 2 (1994), 47–49.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Kühne, J.-H., R. Theermann, R. Neumann, J. Sagasser: Die frische gerade vordere Knieinstabilität. Unfallchirurg 94 (1991), 81–87.

    PubMed  Google Scholar 

  20. Letsch, R., K. M. Stürmer, H. J. Kock, K. P. Schmit-Neuerburg: Nahtprotektion des frisch rupturierten vorderen Kreuzbandes durch ein PET-Band (Trevira hochfest). Unfallchirurg 96 (1993), 499–507.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Letsch, R., K. M. Stürmer, H. J. Kock, H. Wissing, K. P. Schmit-Neuerburg: Der Ersatz des vorderen Kreuzbandes durch ein PET-Band (Trevira hochfest) als „Salvage procedure“ bei chronisch instabilen voroperierten Kniegelenken. Unfallchirurgie 6 (1994), 293–301.

    Article  Google Scholar 

  22. Lynch, M. A., C. E. Henning: Osteoarthritis in ACL deficient knee. In: Feagin, J. A. (ed.): The crucial ligament. Livingstone, New York 1988, p. 385–391.

  23. Lysholm, J., J. Gillquist: Evaluation of knee ligament surgery results with special emphasis on use of a scoring scale. Amer. J. Sports Med. 10 (1982), 150–154.

    CAS  Google Scholar 

  24. MacDonald, P. B., D. Heden, O. Pacin, D. Hubert: Effects of an accelerated rehabilitation program after anterior cruciate ligament reconstruction with combined semitendinosus-graciles autograft and a ligament augmentation device. Amer. J. Sports Med. 123 (1995), 588–592.

    Google Scholar 

  25. McDaniel, W. J., T. B. Dameron: Untreated ruptures of the anterior cruciate ligament. J. Bone Jt. Surg. 62-A (1980), 696–705.

    Google Scholar 

  26. McDaniel, W. J., T. B. Dameron: The untreated anterior cruciate ligament rupture. Clin. Orthop. rel. Res. 172 (1983), 158–163.

    Google Scholar 

  27. Menke, W., T. Schneider, B. Schmitz, I. Michiels: Nachuntersuchungsergebnisse bei unbehandelter vorderer Kreuzbandruptur. Sportverletzung Sportschaden 4 (1990), 169–174.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  28. Mohing, W.: Die Arthrosis deformans des Kniegelenks. Springer, Berlin -Heidelberg - New York 1966.

    Google Scholar 

  29. Müller, W., R. Biedert, F. Hefti, R. P. Jakob, U. Munzinger, H. U. Stäubli: OAK knee evaluation. Clin. Orthop. rel. Res. 232 (1988), 37–50.

    Google Scholar 

  30. Neyret, P., S. T. Donnel, H. Dejour: Results of partial meniscectomy related to the state of the anterior cruciate ligament. J. Bone Jt. Surg. 75-B (1993), 36–40.

    Google Scholar 

  31. Pässler, H. H.: Augmentation der frischen hinteren Kreuzbandruptur ohne Naht — eine neue minitraumatisierende Alternative? Arthroskopie 8 (1995), 89–94.

    Google Scholar 

  32. Satku, K., V. P. Kumar, S. S. Ngoi: Anterior cruciate ligament injuries. J. Bone Jt. Surg. 68-B (1986), 458–461.

    Google Scholar 

  33. Sherman, M. F., L. Lieber, J. R. Bonamono, L. Podesta, I. Reiter: The long-term follow-up of primary anterior cruciate ligament repair. Amer. J. Sports Med. 19 (1991), 243–255.

    CAS  Google Scholar 

  34. Sommerlath, K., J. Gillquist: The long-term course of various meniscal treatments in anterior cruciate ligament deficient knees. Clin. Orthop. rel. Res. 283 (1990), 207–214.

    Google Scholar 

  35. Sommerlath, K., J. Lysholm, J. Gillquist: The long-term course after treatment of acute anterior cruciate ligament ruptures. Amer. J. Sports Med. 19 (1991), 156–162.

    CAS  Google Scholar 

  36. Tegner, Y., J. Lysholm: Rating systems in the evaluation of knee ligament injuries. Clin. Orthop. rel. Res. 198 (1985), 43–49.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Küllmer, K., Letsch, R., Schmit-Neuerburg, K.P. et al. Arthroseprogression nach alloplastischer Kreuzband-operation — Welche Faktoren spielen eine Rolle?. Unfallchirurgie 22, 130–138 (1996). https://doi.org/10.1007/BF02627519

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02627519

Navigation