Summary
For decades the spleen was not contemplated a vital organ and was removed at the smallest laceration. Recently, it has become clear that patients who have undergone splenectomy at any age have an increased risk of overwhelming bacterial infections and septicemia. Removing the spleen is now thought to be catastrophic by many. An injured spleen should be preserved at any cost, with glue, suture or by partial resection. Which is true? Organ preserving therapy should be considered in each case. This is rather difficult to do. The experience and ability of the respective surgeon are important factors in this management. However, the patient should never be endangered by exsanguinating hemorrhage while it is tried to preserve the organ.
Zusammenfassung
Jahrzehntelang als nicht lebensnotwendig betrachtet, wurde die Milz bedenkenlos bei der kleinsten Laceration entfernt. Heute schlägt das Pendel in die gegenteilige Richtung. Der Milz wird eine zentrale Rolle gegen Infektion und Sepsis nachgesagt. Ihre Entfernung wird geradezu als katastrophal hingestellt. Eine verletzte Milz müsse ä tout prix mit Leim, Naht, Resektion erhalten werden. Was ist richtig? Der Versuch eine organerhaltende Maßnahme anzuwenden, sollte jedenfalls angestrebt werden. Dies ist kein einfaches Unternehmen. Eine wesentliche Rolle spielt die Erfahrung und die Fähigkeit des betreffenden Chirurgen. Keinesfalls darf beim Versuch, die Milz zu erhalten, der Patient durch den Blutverlust in Gefahr geraten.
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Vogt, B.P. 78. Organerhaltende Therapie der Milzruptur beim Erwachsenen?. Langenbecks Arch Chiv 369, 383–386 (1986). https://doi.org/10.1007/BF01274395
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01274395