Skip to main content
Log in

Die Coronary Artery Bypass graft surgery in patients with Asymptomatic Carotid Stenosis (CABACS) RCT Studie

Rationale, Stand und Perspektiven

The Coronary Artery Bypass graft surgery in patients with Asymptomatic Carotid Stenosis (CABACS) RCT study

Rationale, status, and perspectives

  • Leitthema
  • Published:
Gefässchirurgie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Bei etwa 60.000 jährlich in Deutschland durchgeführten koronaren Bypassoperationen (CABG) weisen 6–8 % der betroffenen Patienten eine hochgradige Karotisstenose auf, was mit einem erhöhten perioperativen Risiko für Schlaganfall und kardiovaskuläre Komplikationen assoziiert ist. Auch wenn die Koronaroperation mit kombinierter Karotisendarterektomie (CEA) in vielen deutschen Zentren derzeit die bevorzugte Behandlungsoption darstellt, existiert kein einheitlicher Behandlungsstandard.

Ziel der Arbeit

Ziel dieser Studie ist der randomisierte Vergleich der Sicherheit und Effektivität von isolierter CABG versus CABG mit gleichzeitiger CEA bei Patienten mit asymptomatischer, hochgradiger Karotisstenose (≥ 80 % ECST bzw. ≥ 70 % NASCET). Primärer Endpunkt ist die Rate von Schlaganfall oder Tod bis 30 Tage nach dem operativen Eingriff.

Material und Methode

Seit Studienbeginn im Dezember 2010 konnten 70 Patienten aus 10 Zentren in die Studie eingeschlossen und behandelt werden.

Ergebnisse

Bei 1160 geplanten Patienten kann ein absoluter Unterschied von 4,5 % für den o. g. Endpunkt mit 80 % Power nachgewiesen werden. Bis heute nehmen 25 Zentren in Deutschland an der Studie teil.

Schlussfolgerung

Hauptgründe für die fehlende Rekrutierung in den übrigen Zentren sind u. a. Präferenzen der jeweiligen Zuweiser für eine bestimmte Behandlungsform, vor CABG routinemäßig durchgeführte Karotisinterventionen von asymptomatischen Stenosen sowie ein fehlendes systematisches Screening auf Karotisstenosen vor geplanter CABG.

Abstract

Background

Of nearly 60,000 patients in Germany scheduled for coronary artery graft bypass (CABG) surgery, about 6–8 % present with high grade carotid stenosis which is associated with an increased perioperative risk of stroke and cardiovascular complications. There is no standard treatment defined, although CABG with combined carotid endarterectomy (CEA) is currently the preferred strategy in many German centers.

Aim

The objective of this study is to compare the safety and efficacy of isolated CABG versus synchronous CABG and CEA in patients with asymptomatic high-grade (≥ 80 % ECSTor ≥ 70 % NASCET) carotid artery stenosis. The composite primary efficacy endpoint is the number of strokes and deaths from any cause 30 days after operation.

Materials and methods

Since the study started in 2010, 70 patients from 10 centers have been recruited and treated within the study.

Results

A 4.5 % absolute difference in the 30-day rate of the above endpoint can be detected with ~ 80 % power. As of August 2013, 25 German centers have been participating in the study.

Conclusion

The main reasons for the lack of activity in the remaining centers are preferences by referring physicians, routine carotid interventions of asymptomatic stenoses performed prior to CABG, and lack of screening for carotid stenoses in patients scheduled for CABG.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Char D, Cuadra S, Ricotta J et al (2002) Combined coronary artery bypass and carotid endarterectomy: long-term results. Cardiovasc Surg 10:111–115

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Illuminati G, Ricco JB, Calio F et al (2011) Short-term results of a randomized trial examining timing of carotid endarterectomy in patients with severe asymptomatic unilateral carotid stenosis undergoing coronary artery bypass grafting. J Vasc Surg 54:993–999 (discussion 998–999)

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Kalbe E, Kessler J, Calabrese P et al (2004) DemTect: a new, sensitive cognitive screening test to support the diagnosis of mild cognitive impairment and early dementia. Int J Geriatr Psychiatry 19:136–143

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Knipp SC, Scherag A, Beyersdorf F et al (2012) Randomized comparison of synchronous CABG and carotid endarterectomy vs. isolated CABG in patients with asymptomatic carotid stenosis: the CABACS trial. Int J Stroke 7:354–360

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Li Y, Walicki D, Mathiesen C et al (2009) Strokes after cardiac surgery and relationship to carotid stenosis. Arch Neurol 66:1091–1096

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Mahmud E, Reeves R (2013) Carotid revascularization prior to open heart surgery: the data driven treatment strategy. J Am Coll Cardiol

  7. Naylor AR (2009) Does the risk of post-CABG stroke merit staged or synchronous reconstruction in patients with symptomatic or asymptomatic carotid disease? J Cardiovasc Surg (Torino) 50:71–81

    Google Scholar 

  8. Naylor AR, Mehta Z, Rothwell PM (2009) A systematic review and meta-analysis of 30-day outcomes following staged carotid artery stenting and coronary bypass. Eur J Vasc Endovasc Surg 37:379–387

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Naylor AR, Mehta Z, Rothwell PM, Bell PR (2002) Carotid artery disease and stroke during coronary artery bypass: a critical review of the literature. Eur J Vasc Endovasc Surg 23:283–294

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Schoof J, Lubahn W, Baeumer M et al (2007) Impaired cerebral autoregulation distal to carotid stenosis/occlusion is associated with increased risk of stroke at cardiac surgery with cardiopulmonary bypass. J Thorac Cardiovasc Surg 134:690–696

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Timaran CH, Rosero EB, Smith ST et al (2008) Trends and outcomes of concurrent carotid revascularization and coronary bypass. J Vasc Surg 48:355–360 (discussion 360–351)

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. C. Weimar, T. Holst, A. Scherag, H.-C. Diener, H.G. Jakob und S. Knipp geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C. Weimar.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Weimar, C., Holst, T., Scherag, A. et al. Die Coronary Artery Bypass graft surgery in patients with Asymptomatic Carotid Stenosis (CABACS) RCT Studie. Gefässchirurgie 18, 638–643 (2013). https://doi.org/10.1007/s00772-013-1217-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00772-013-1217-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation