Skip to main content

Bilder befragen: Die Bildpraxisanalyse als praxeologische Medienphilosophie des digitalen Bildes

  • Living reference work entry
  • First Online:
Handbuch Digitale Medien und Methoden

Zusammenfassung

Die Bildpraxisanalyse ist eine Methode, die dazu dient, das Bild selbst als Praxis zu analysieren. Aus Perspektive einer praxeologischen Medienphilosophie geht sie davon aus, dass sich in Bildern Medienwissen materialisiert. Um dieses Medienwissen zu bergen, wird das Bild in materialisierter Form auf seine Medienpraktiken hin befragt. Zwei Fallstudien exemplifizieren den methodischen Ablauf am Beispiel des Internet-Memes The Situation Room (2011-) und der In-Game-Fotografie in Red Dead Redemption 2 (Rockstar Games, Diverse, 2018–2019) in verschiedenen medialen Präsentationskontexten.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Institutional subscriptions

Literatur

  • Ardévol, Elisenda, und Edgar Gómez-Cruz. 2014. Digital ethnography and media practices. In The international encyclopedia of media studies, Hrsg. Angharad N. Valdivia, 498–518. Oxford: John Wiley & Sons.

    Google Scholar 

  • Bareither, Christoph. 2022. Content-as-practice: Studying digital content with a media practice approach. In The Routledge companion to media anthropology, Hrsg. Elisabetta Costa, Patricia G. Lange, Nell Haynes und Jolynna Sinanan, 173–183. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Bohnsack, Ralf. 2013. Die dokumentarische Methode in der Bild- und Fotointerpretation. In Die dokumentarische Methode und ihre Forschungspraxis, Hrsg. Ralf Bohnsack, Iris Nentwig-Gesemann und Arnd-Michael Nohl, 75–98. Wiesbaden: Springer.

    Chapter  Google Scholar 

  • Cade, D. L. 2019. Trump situation room photo criticized for poor composition and ‚posed‘ look. PetaPixel. https://petapixel.com/2019/10/28/trump-situation-room-photo-criticized-for-poor-composition-and-posed-look. Zugegriffen am 01.12.2022.

  • Donald, Iain, und Andrew Reid. 2020. The Wild West: Accuracy, authenticity and gameplay in Red Dead Redemption 2. Media Education Journal 66:15–23.

    Google Scholar 

  • Eckel, Julia, Jens Ruchatz, und Sabine Wirth. 2018. The selfie as image (and) practice: Approaching digital self-photography. In Exploring the selfie. Historical, theoretical, and analytical approaches to digital self-photography, Hrsg. Julia Eckel, Jens Ruchatz und Sabine Wirth Basingstoke, 1–23. London: Palgrave Macmillan.

    Google Scholar 

  • El-Nasr, Magy Seif, Simon Niedenthal, Igor Knez, Priya Almeida, und Joseph Zupko. 2007. Dynamic lighting for tension in games. Game Studies. http://gamestudies.org/0701/articles/elnasr_niedenthal_knez_almeida_zupko. Zugegriffen am 01.17.2022.

  • Engelin (@tjaman-blog). 2011. The Meme situation room. Tumblr. https://tjaman-blog.tumblr.com/post/5432402082/the-meme-situation-room. Zugegriffem im Mai. 13.

  • Engell, Lorenz. 2003. Tasten, Wählen Denken: Genese und Funktion einer Philosophischen Apparatur. In Medienphilosophie: Beiträge zur Klärung eines Begriffs, Hrsg. Stefan Münker, Alexander Roesler und Mike Sandbothe, 53–77. Frankfurt a. M.: Fischer.

    Google Scholar 

  • Engell, Lorenz. 2014. Medientheorien der Medien selbst. In Handbuch Medienwissenschaft, Hrsg. Jens Schröter, 207–213. Stuttgart: J.B. Metzler.

    Google Scholar 

  • Frosh, Paul. 2019. The poetics of digital media. Cambridge: Polity.

    Google Scholar 

  • Funke, Daniel, und Louis Jacobson. 2019. No evidence photo of trump watching baghdadi raid was staged. Politifact. https://www.politifact.com/article/2019/oct/28/white-houses-photo-trump-during-baghdadi-r. Zugegriffen am 01.12.2022.

  • Gerling, Winfried. 2018. Photography in the digital. Screenshot and in-game photography. Photographies 11(2–3):149–167

    Google Scholar 

  • Giddings, Seth. 2013. Drawing without light: Simulated photography in videogames. In The photographic image in digital culture, 2. Aufl., Hrsg. Martin Lister, 41–55. Hoboken: Routledge.

    Google Scholar 

  • Gómez Cruz, Edgar. 2020. Digital photography studies: From images to material visual practices. In Handbuch Soziale Praktiken und Digitale Alltagswelten, Hrsg. Heidrun Friese, Marcus Nolden, Gala Rebane und Miriam Schreiter, 97–103. Wiesbaden: Springer.

    Chapter  Google Scholar 

  • Grittmann, Elke. 2007. Das politische Bild. Fotojournalismus und Pressefotografie in Theorie und Empirie. Köln: Halem.

    Google Scholar 

  • Hagen, Wolfgang. 2002. Es gibt kein ‚digitales Bild.‘ – Eine medienepistemologische Anmerkung. Licht und Leitung – Archiv für Mediengeschichte 2:103–112.

    Google Scholar 

  • Haller, Günther. 2014. Journalistische Perspektive: Fakten, Hintergründe, Rezeption. In Das politische Bild: Situation Room: ein Foto – vier Analysen, Hrsg. Aglaja Przyborski und Günther Haller, 11–63. Opladen, Berlin: Budrich.

    Chapter  Google Scholar 

  • Hand, Martin. 2012. Ubiquitous photography. Cambridge/Malden: Polity Press.

    Google Scholar 

  • Hand, Martin. 2017. Visuality in social media: Researching images, circulations and practices. In The Sage handbook of social media research methods, Hrsg. Luke Sloan und Anabel Quan-Haase, 215–231. Los Angeles: SAGE.

    Google Scholar 

  • Hochman, Nadav, und Lev Manovich. 2013. Zooming into an Instagram City: Reading the local through social media. First Monday 18(7). https://doi.org/10.5210/fm.v18i7.4711.

  • Houze, Ronan. 2019. What is the effect of the lighting design process on game aesthetics and its influence on the gaming experience? Game Developer. https://www.gamedeveloper.com/design/what-is-the-effect-of-the-lighting-design-process-on-game-aesthetics-and-its-influence-on-the-gaming-experience-. Zugegriffen am 01.17.2022.

  • Jardin, Valérie. 2018. Street photography: Creative vision behind the lens. New York/London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Kennelly, Daniel. 2009. Kodak Professional Ektar 100 Film. International symposium on technologies for digital photo fulfillment 2009(1): 57.

    Article  Google Scholar 

  • Keough, Robert (@Marlowinc). 2019. Corrected for time variance. Twitter. https://twitter.com/Marlowinc/status/1188508535077920768. Zugegriffen am 27.10.

  • Knobel, Michele, und Colin Lankshear. 2007. Online memes, affinities, and cultural production. In A new literacies sampler, Hrsg. Michele Knobel und Colin Lankshear, 199–227. New York: Lang.

    Google Scholar 

  • Larsen, Jonas. 2008. Practices and flows of digital photography: An ethnographic framework. Mobilities 3(1): 141–160.

    Article  Google Scholar 

  • Manovich, Lev. 1996. Die Paradoxien der digitalen Fotografie. In Fotografie nach der Fotografie, Hrsg. Hubertus von Amelunxen, Stefan Iglhaut und Florian Rötzer, 58–66. Dresden, Basel: Verlag der Kunst.

    Google Scholar 

  • Mersch, Dieter. 2015. Wozu Medienphilosophie?: Eine programmatische Einleitung. Internationales Jahrbuch für Medienphilosophie 1(1): 13–48.

    Article  Google Scholar 

  • Mielczarek, Natalia. 2020. The situation room icon and its Internet memes: Subversion of the osama bin laden raid and fragmentation of iconicity in remix culture. First Monday 25(6). https://doi.org/10.5210/fm.v25i6.10531.

  • Mihov, Dimitar. 2020. Meet the quarantined street photographers documenting life in ‚Red Dead Redemption 2‘: It’s called #virtualstreetphotography. TNW. https://thenextweb.com/news/street-photography-games-coronavirus. Zugegriffen am 01.19.2022.

  • Mitchell, W. J. T. 1995. Metapictures. In Picture theory: Essays on verbal and visual representation, 35–82. Chicago/London: The University of Chicago Press.

    Google Scholar 

  • Mitchell, W. J. T. 2005. What do pictures want? The lives and loves of images. Chicago/London: University of Chicago Press.

    Book  Google Scholar 

  • Mitchell, W. J. T. 2015. Media aesthetics. In Image science: Iconology, visual culture, and media aesthetics, 111–123. Chicago/London: The University of Chicago Press.

    Chapter  Google Scholar 

  • Möring, Sebastian, und Marco de Mutiis. 2019. Camera ludica: Reflections on photography in video games. In Intermedia games – Games inter media: Video games and intermediality, Hrsg. Michael Fuchs und Jeff Thoss, 69–93. New York/London/Oxford/New Delhi/Sydney: Bloomsbury.

    Google Scholar 

  • Obama White House Archived (@obamawhitehouse). 2011. P050111PS-0210. Flickr. https://www.flickr.com/photos/obamawhitehouse/5680724572. Zugegriffem am 01.05.

  • Oxen, Nicolas. 2021. Instabile Bildlichkeit: Eine Prozess- und Medienphilosophie digitaler Bildkulturen. Bielefeld: transcript.

    Book  Google Scholar 

  • Pauliks, Kevin, und Jens Ruchatz. 2020. Digitale Medien und Methoden: Die Bildpraxisanalyse als praxeologische Perspektive auf das digitale Bild. Open-Media-Studies-Blog. https://zfmedienwissenschaft.de/online/open-media-studies-blog/digitale-medien-und-methoden-3. Zugegriffen am 12.09.2022.

  • Pauliks, Kevin, und Jens Ruchatz. 2021. Towards a praxeological media philosophy of the digital image: Theorizing pictorial picture critique in social media. International Journal for Digital Art History 7(3): 116–131. https://doi.org/10.11588/dah.2021.E1.83931.

    Article  Google Scholar 

  • Pias, Claus. 2003. Das digitale Bild gibt es nicht: Über das (Nicht-)Wissen der Bilder und die informatische Illusion. zeitenblicke 2(1): 1–25.

    Google Scholar 

  • Poremba, Cindy. 2007. Point and shoot: Remediating photography in gamespace. Games and Culture 2(1): 49–58.

    Article  Google Scholar 

  • Przyborski, Aglaja. 2014. Macht im Bild. In Das politische Bild: Situation Room: ein Foto – vier Analysen, Hrsg. Aglaja Przyborski und Günther Haller, 107–136. Opladen, Berlin: Budrich.

    Chapter  Google Scholar 

  • Rogers, Richard. 2013. Digital methods. Cambridge, MA: MIT Press.

    Book  Google Scholar 

  • Ruchatz, Jens. 2012. Kontexte der Präsentation. Materialität und Medialität des fotografischen Bildes. Fotogeschichte 32(124): 19–28.

    Google Scholar 

  • Ruchatz, Jens. 2018. Selfie reflexivity: Pictures of people taking photographs. In Exploring the selfie. Historical, theoretical, and analytical approaches to digital self-photography, Hrsg. Julia Eckel, Jens Ruchatz und Sabine Wirth Basingstoke, 49–82. London: Palgrave Macmillan.

    Google Scholar 

  • Ryle, Gilbert. 1946. Knowing how and knowing that. Proceedings of the Aristotelian Society 46:1–16.

    Article  Google Scholar 

  • Schreiber, Maria. 2020. Digitale Bildpraktiken: Handlungsdimensionen visueller vernetzter Kommunikation. Wiesbaden: Springer.

    Book  Google Scholar 

  • Schröter, Jens. 2017. Digitales Bild. IMAGE 25:89–106.

    Google Scholar 

  • Shifman, Limor. 2014. The cultural logic of photo-based meme genres. Journal of Visual Culture 13(3): 340–358.

    Article  Google Scholar 

  • Shotkit. 2020. Revealed: These are the decade’s most popular games for virtual photography. Shotkit. https://shotkit.com/games-for-virtual-photography. Zugegriffen am 01.19.2022.

  • Stiegler, Bernd. 2018. How to do things with photographs: Torwards a paxeology of photography. In The Routledge companion to photography and visual culture, Hrsg. Moritz Neumüller, 4–13. New York/London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Vannini, Phillip. 2015. Non-Representational research methodologies: An introduction. In Non-representational methodologies: Re-envisioning research, Hrsg. Phillip Vannini, 1–18. New York/Abingdon: Routledge.

    Chapter  Google Scholar 

  • Villi, Mikko. 2015. The Selfie connects. The Smart View. Reflections on Mobile Photography 1:30–31.

    Google Scholar 

  • Whitehead, Craig (@sixstreetunder). 2020. As a way to stay sane while stuck indoors I’ve joined in with a few who are using red dead redemption 2 and saint denis as their surrogate city for the next few weeks. Instagram. https://www.instagram.com/p/B-SMz3VjY6a/c/17851844197940230. Zugegriffen am 28.03.

  • Whitehead, Craig (@sixstreetunder). 2021. One of these things is not like the other. Twitter. https://twitter.com/sixstreetunder/status/1463539503360925710. Zugegriffen am 24.11.

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Kevin Pauliks .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2023 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, ein Teil von Springer Nature

About this entry

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this entry

Pauliks, K., Ruchatz, J. (2023). Bilder befragen: Die Bildpraxisanalyse als praxeologische Medienphilosophie des digitalen Bildes. In: Stollfuß, S., Niebling, L., Raczkowski, F. (eds) Handbuch Digitale Medien und Methoden. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-36629-2_29-1

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-36629-2_29-1

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Publisher Name: Springer VS, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-658-36629-2

  • Online ISBN: 978-3-658-36629-2

  • eBook Packages: Springer Referenz Sozialwissenschaften und Recht

Publish with us

Policies and ethics