Skip to main content

Netzwerke der Ungleichheit: Kodieren von Geschlecht und Ethnizität im Distributionsnetzwerk der Filmindustrie

  • Living reference work entry
  • First Online:
Handbuch Digitale Medien und Methoden

Zusammenfassung

Der vorliegende Beitrag stellt verschiedene automatisierte und manuelle Verfahren zur Erhebung und Kodierung von personenbezogenen Datensätzen auf Basis von Fremdzuschreibung dar und reflektiert diese anhand ethischer Gesichtspunkte. Die Betrachtung der Verfahren wird am Beispiel einer Untersuchung der Distributionsnetzwerke von Verleihfirmen und Regisseur*innen vorgenommen. Auf Basis fremdzugeschriebener, manuell kodierter Daten zum Geschlecht zeigt die vorliegende Netzwerkanalyse, inwiefern der die Filmbranche dominierende gender bias auch Filmdistributionsverhältnisse prägt.

Die Autor*innen haben zu gleichen Teilen an der Erstellung dieses Beitrages mitgewirkt, so dass die Reihung der Namen keine hierarchische Ordnung der individuellen Beiträge widerspiegelt.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Institutional subscriptions

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Afrozensus. 2022. Herzlich Willkommen beim #Afrozensus! https://afrozensus.de/#main. Zugegriffen am 16.05.2022.

  • Ahyoud, Nasiha, Joshua Kwesi Aikins, Samera Bartsch, Naomi Bechert, Daniel Gyamerah, und Lucienne Wagner. 2018. Wer nicht gezählt wird, zählt nicht. Antidiskriminierungs- und Gleichstellungsdaten in der Einwanderungsgesellschaft – eine anwendungsorientierte Einführung. Vielfalt entscheidet – Diversity in Leadership, Citizens For Europe, Berlin. www.vielfaltentscheidet.de/publikationen. Zugegriffen am 03.01.2023.

  • Algorithmic Justice League. 2022. About. https://www.ajl.org/about. Zugegriffen am 16.05.2022.

  • Aylett, Holly. 2016. Where are all the women directors?: Report on gender equality for directors in the European Film Industry. EWA Women Directors in Film – Comparative Report.

    Google Scholar 

  • Balestra, Carlotta, und Lara Fleischer. 2018. Diversity statistics in the OECD: How do OECD countries collect data on ethnic, racial and indigenous identity? OECD, No. 2018/09. https://doi.org/10.1787/89bae654-en.

  • Browne, Simone. 2010. Digital epidermalization: Race, identity and biometrics. Critical Sociology 36(1): 131–150. https://doi.org/10.1177/0896920509347144.

    Article  Google Scholar 

  • Buolamwini, Joy, und Timnit Gebru. 2018. Gender shades: Intersectional accuracy disparities in commercial gender classification. Proceedings of Machine Learning Research 81:77–91.

    Google Scholar 

  • Castendyk, Oliver, und Klaus Goldhammer. 2018. Produzentenstudie 2018: Daten zur Film- und Fernsehwirtschaft in Deutschland 2017/2018. Leipzig: Vistas.

    Google Scholar 

  • Citizens for Europe. 2021. Vielfalt im Film: Ergebnisse der Online-Umfrage zu Vielfalt und Diskriminierung vor und hinter der Kamera. Berlin. https://vielfaltentscheidet.de/?s=film. Zugegriffen am 12.11.2021.

  • Citizens for Europe. o.J. Häufige Fragen zu Gleichstellungsdaten. https://vielfaltentscheidet.de/argumente-fuer-gleichstellungsdaten/?back=3. Zugegriffen am 16.05.2022.

  • Crew United. 2020. Updates #3. https://www.youtube.com/watch?v=WMcFAI5oea4&ab_channel=CrewUnited. Zugegriffen am 09.07.2020.

  • Dzodan, Flavia. 2016. A simplified political history of big data. This Political Woman (blog). December 16. https://medium.com/this-political-woman/a-simplified-political-historyof-data-26935bdc5082. Zugegriffen am 16.05.2022.

  • Ehrich, Martha E., Katharina Burgdorf, Zhenya Samoilova, und Skadi Loist. 2022. The film festival sector and its networked structures of gender inequality. Applied Network Science 7(1): 1–38. https://doi.org/10.1007/s41109-022-00457-z.

    Article  Google Scholar 

  • Elmas, Ferhat. 2016. Gender-guesser. Python package. https://pypi.org/project/gender-guesser/. Zugegriffen am 25.04.2022.

  • FFA – Filmförderungsanstalt. Geschäftsberichte 2009–2020. https://www.ffa.de/publikationen.html. Zugegriffen am 16.05.2022.

  • FFA – Filmförderungsanstalt. 2020. Kinobesucher 2019: Strukturen und Entwicklungen auf Basis des GfK-Panels. https://www.ffa.de/kinobesucher-2019.html. Zugegriffen am 03.01.2023.

  • Flicker, Eva, und Lena Lisa Vogelmann. 2018. Österreichischer Film Gender Report 2012–2016: Zentrale Ergebnisse. Wien.

    Google Scholar 

  • Follows, Stephen. 2018. Gender diversity among film professionals working in sales and distribution. Stephen Follows: Film Data and Education, 13. Juni. https://stephenfollows.com/gender-diversity-in-film-sales-distribution/. Zugegriffen am 16.05.2022.

  • Follows, Stephen, und Alexis Kreager. 2016. Cut out of the picture: A study of gender inequality amongst film directors in the UK Film Industry. London. https://directors.uk.com/news/cut-out-of-the-picture. Zugegriffen am 06.05.2022.

  • Guyan, Kevin. 2022. Queer data: Using gender, sex and sexuality data for action. London: Bloomsbury.

    Book  Google Scholar 

  • Haim, Mario. 2019. Die Orientierung von Online-Journalismus an seinen Publika. Wiesbaden: Springer VS.

    Book  Google Scholar 

  • Hochfeld, Katharina, Karen Genz, Vivien Iffländer, und Elizabeth Prommer. 2017. Gender und Film: Rahmenbedingungen und Ursachen der Geschlechterverteilung von Filmschaffenden in Schlüsselpositionen in Deutschland. Berlin: FFA-Filmförderungsanstalt.

    Google Scholar 

  • Hoefsloot, Marit Eva. 2021. Automated misgendering: An inquiry into the ethics of automatic gender recognition. Master thesis, University of Twente, Enschede, The Netherlands. http://essay.utwente.nl/88595/. Zugegriffen am 25.04.2022.

  • Jacobs, Dirk, Marc Swyngedouw, Laurie Hanquinet, Véronique Vandezande, Roger Andersson, Ana Paula Beja Horta, Maria Berger, Mario Diani, Amparo Gonzalez Ferrer, Marco Giugni, Miruna Morariu, Katia Pilati, und Paul Statham. 2009. The challenge of measuring immigrant origin and immigration-related ethnicity in Europe. Journal of International Migration and Integration 10(1): 67–88. https://doi.org/10.1007/s12134-009-0091-2.

    Article  Google Scholar 

  • Keyes, Os. 2018. The misgendering machines: Trans/HCI implications of automatic gender recognition. Proceedings of the ACM on human-computer interaction 2. CSCW (2018): 1–22.

    Google Scholar 

  • Keyes, Os. 2021. (Mis)gendering. In Uncertain archives: Critical keywords for big data, Hrsg. Nanna Bonde Thylstrup, Daniela Agostinho, Annie Ring, Catherine D’Ignazio und Kristin Veel, 339–346. Cambridge: MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/12236.001.0001.

    Chapter  Google Scholar 

  • Lauzen, Martha M. 2021. The celluloid ceiling: Behind-the-scenes employment of women on the top U.S. films of 2020. https://womenintvfilm.sdsu.edu/wp-content/uploads/2021/01/2020_Celluloid_Ceiling_Report.pdf. Zugegriffen am 16.05.2022.

  • Lentin, Alana. 2021. Algorithmic racism. In Uncertain archives: Critical keywords for the age of big data, Hrsg. Nanna Bonde Thylstrup, Daniela Agostinho, Catherine D'Ignazio, Annie Ring und Kristin Veel, 57–64. MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/12236.001.0001.

    Chapter  Google Scholar 

  • Liddy, Susan, Hrsg. 2020. Women in the International Film Industry: Policy, practice and power. Cham: Palgrave Macmillan.

    Google Scholar 

  • Loist, Skadi. 2018. Gendered Media Industries: Argumente für eine geschlechtergerechte und diverse Filmindustrie. Navigationen 18(2): 135–158. https://doi.org/10.25969/mediarep/3541.

    Article  Google Scholar 

  • Loist, Skadi, und Elizabeth Prommer. 2019. Gendered production culture in the German Film Industry. Media Industries 6(1): 95–115. https://doi.org/10.3998/mij.15031809.0006.106.

    Article  Google Scholar 

  • Loist, Skadi, und Zhenya Samoilova. 2022. Evidenzbasiert, nicht datengetrieben: Herausforderungen im Einsatz quantitativer Forschungsmethoden im Feld der Festivalforschung. In Produktionskulturen audiovisueller Medien: Neuere Perspektiven der Medienindustrie- und Produktionsforschung, Hrsg. Stefan Udelhofen, Dennis Göttel und Aycha Riffi. Wiesbaden: Springer VS.

    Google Scholar 

  • Mateos, Pablo. 2007. A review of name-based ethnicity classification methods and their potential in population studies. Population, Space and Place 13(4): 243–263.

    Article  Google Scholar 

  • Mateos, Pablo. 2014. Names, ethnicity and populations. advances in spatial science. Berlin/Heidelberg: Springer.

    Book  Google Scholar 

  • Onolytics. 2022. Frequently asked questions. 15 Februar. https://onolytics.com/. Zugegriffen am 25.04.2022.

  • Prommer, Elizabeth, und Stephan O. Görland. 2022. Methodische Herausforderungen von Data-Mining, Autocoding und sozialer Netzwerkanalyse – das Beispiel des Gender-Gaps in der Filmproduktion in Deutschland. In Datenvielfalt in kommunikationswissenschaftlichen Forschungskontexten: Potenziale und Herausforderungen, Hrsg. Christine Lohmeier und Thomas Wiedemann, 105–125. Wiesbaden: Springer VS.

    Chapter  Google Scholar 

  • Prommer, Elizabeth, und Skadi Loist. 2015. Wer dreht deutsche Kinofilme? Gender Report: 2009–2013. Unveröffentlichtes Manuskript, zuletzt geprüft am 19. Februar. http://www.imf.uni-rostock.de/uploads/media/Gender-Report-Deutscher_Kinofilm_2015.pdf. Zugegriffen am 25.04.2022.

  • Prommer, Elizabeth, und Skadi Loist. 2019. Filmindustrie. Branchenkultur mit Gender Bias. In Handbuch Medien und Geschlecht. Perspektiven und Befunde der feministischen Kommunikations- und Medienforschung, Hrsg. Johanna Dorer, Brigitte Geiger, Brigitte Hipfl und Viktorija Ratković, 1–14. Wiesbaden: Springer VS.

    Google Scholar 

  • Prommer, Elizabeth, und Skadi Loist. 2020. Where are the female creatives? The status Quo of the German Screen Industry. In Women in the international film industry. Policy, practice and power, Hrsg. Susan Liddy, 43–60. Cham: Palgrave Macmillan.

    Chapter  Google Scholar 

  • Rodriguez, Clara E. 2000. Changing race: Latinos, the census, and the history of ethnicity in the United States. New York: NYU Press.

    Google Scholar 

  • Scheuerman, Morgan Klaus, Jacob M. Paul, und Jed R. Brubaker. 2019. How computers see gender: An evaluation of gender classification in commercial facial analysis services. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 3(CSCW), 144:1–33.

    Google Scholar 

  • Schmid, Charlotte. 2022. Lösungsansätze für eine gendergerechte Filmbranche durch deutsche Kinofilmverleiher*innen. MBA Thesis, Filmuniversität Babelsberg Konrad Wolf, Potsdam.

    Google Scholar 

  • Schubert, Klaus, und Martina Klein. 2020. Das Politiklexikon, 7., aktual. u. erw. Aufl. Bonn: Dietz. Lizenzausgabe Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung.

    Google Scholar 

  • Smith, Stacy L., Katherine Pieper, und Al-Baab Khan. 2022. Inclusion in the Director's Chair: Analysis of Director Gender & Race/Ethnicity Across 1,500 Top Films from 2007 to 2021. Los Angeles.

    Google Scholar 

  • Smits, Roderik. 2019. Gatekeeping in the Evolving Business of Independent Film Distribution. Cham: Palgrave Macmillan.

    Book  Google Scholar 

  • Sood, Gaurav. 2017. Florida voter registration data. https://dataverse.harvard.edu/dataset.xhtml?persistentId=10.7910/DVN/UBIG3F. Zugegriffen am 25.04.2022.

  • SPIO. 2021. Filmverleih 2021. https://www.spio.de/themen/statistik-marktforschung/filmstatistik/filmverleih/. Zugegriffen am 16.05.2022.

  • Statistisches Bundesamt. 2022. Migration und Integration: Personen mit Migrationshintergrund. https://www.destatis.de/DE/Themen/Gesellschaft-Umwelt/Bevoelkerung/Migration-Integration/Methoden/Erlauterungen/migrationshintergrund.html?nn=208952. Zugegriffen am 16.05.2022.

  • Stevens, Nikki, und Os Keyes. 2021. Seeing infrastructure: race, facial recognition and the politics of data. Cultural Studies 35(4–5): 833–853. https://doi.org/10.1080/09502386.2021.1895252.

    Article  Google Scholar 

  • Thiele, Franziska, und Almut Sichler. 2018. Egalitär oder Elitär? – Diskursive und institutionelle Machtstrukturen in Wikipedia. In Vernetzung: Stabilität und Wandel gesellschaftlicher Kommunikation, Hrsg. Christiane Eilders, Olaf Jandura, Halina Bause und Dennis Frieß, 316–341. Köln: Herbert von Halem.

    Google Scholar 

  • UN Doc. 2017. ST/ESA/STAT/SER.M/67/Rev.3, UN Statistics Division: Principles and Recommendations for Population and Housing Censuses, Revision 3. https://unstats.un.org/unsd/publication/seriesM/Series_M67Rev3en.pdf. Zugegriffen am 16.05.2022.

  • Verhoeven, Deb, Bronwyn Coate, und Vejune Zemaityte. 2019. Re-Distributing Gender in the Global Film Industry: Beyond #MeToo and #MeThree. Media Industries 6(1): 135–155. https://doi.org/10.3998/mij.15031809.0006.108.

    Article  Google Scholar 

  • Verhoeven, Deb, Katarzyna Musial, Stuart Palmer, Sarah Taylor, Shaukat Abidi, Vejune Zemaityte, und Lachlan Simpson. 2020. Controlling for openness in the male-dominated collaborative networks of the global film industry. PLOSOne 15(6): e0234460. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0234460.

    Article  Google Scholar 

  • Wais, Kamil. 2016. Gender Prediction Methods Based on First Names with genderizeR. The R Journal 8(1): 17–37. https://doi.org/10.32614/RJ-2016-002.

    Article  Google Scholar 

  • Wong, Kai On, Osmar R. Zaïane, Faith G. Davis, und Yutaka Yasui. 2020. A machine learning approach to predict ethnicity using personal name and census location in Canada. PloS one 15(11): e0241239. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0241239.

    Article  Google Scholar 

  • Xie, Fangzhou. 2022. rethnicity: An R package for predicting ethnicity from names. SoftwareX 17:100965. https://doi.org/10.1016/j.softx.2021.100965.

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Martha Emilie Ehrich .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2023 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, ein Teil von Springer Nature

About this entry

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this entry

Ehrich, M.E., Thiele, F., Loist, S., Prommer, E. (2023). Netzwerke der Ungleichheit: Kodieren von Geschlecht und Ethnizität im Distributionsnetzwerk der Filmindustrie. In: Stollfuß, S., Niebling, L., Raczkowski, F. (eds) Handbuch Digitale Medien und Methoden. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-36629-2_11-1

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-36629-2_11-1

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Publisher Name: Springer VS, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-658-36629-2

  • Online ISBN: 978-3-658-36629-2

  • eBook Packages: Springer Referenz Sozialwissenschaften und Recht

Publish with us

Policies and ethics