Skip to main content

Streamen

  • Living reference work entry
  • First Online:
Handbuch Televisuelle Serialität
  • 175 Accesses

Zusammenfassung

Was ist anders an einem Fernsehen, das wir im Web abrufen und streamen, gegenüber einem Fernsehen, das ausgestrahlt wird und in das wir einschalten? Der Beitrag zeigt, inwiefern Video-on-Demand-Dienste die Serienrezeption und die verschiedenen Aktivitäten, die unter dem Begriff Fernsehen zusammengefasst werden, transformieren. Als zentrale konzeptuelle Bezugspunkte für die Rezeptionserfahrungen, die Nutzer:innen auf Streaming-Plattformen machen, dienen die Begriffe Flow und Stream(en). Gefragt wird nach den Brüchen und Kontinuitäten zwischen einer Serienrezeption im Programmfluss (Flow) und einer Serienrezeption per Datenstrom (Stream). Ziel ist ein Überblick über die Nutzungspraktiken des Streamens und deren Verwandtschaft zu herkömmlichen Fernsehrezeptionsweisen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Institutional subscriptions

Similar content being viewed by others

Notes

  1. 1.

    Mit „zoning-out“ ist das gedankliche Abschalten und Sich-Berieseln-Lassen während einer (vermeintlich) anspruchslosen Fernsehsendung gemeint. Dieser Effekt ist meist mit Entspannung und/oder Langeweile verbunden. Ältere Beiträge zu diesem Phänomen sprechen dem Fernsehen daher auch eine psychotherapeutische Funktion zu (vgl. Enzensberger 2009 [1988], S. 217–218).

  2. 2.

    Inhaltliche Hinweise und Angaben zur Altersbeschränkung o. Ä. werden lediglich zu Beginn einer Episode kurz angezeigt.

Literatur

  • Alexander, Neta. 2016. Catered to your future self: Netflix’s „predictive personalization“ and the mathematization of taste. In The Netflix effect: Technology and entertainment in the 21st century, Hrsg. Kevin McDonald und Daniel Smith-Rowsey, 81–100. New York: Bloomsbury Academic.

    Google Scholar 

  • Baker, Djoymi. 2017. Terms of excess: Binge-viewing as epic-viewing in the Netflix era. In The age of Netflix: Critical essays on streaming media, digital delivery and instant access, Hrsg. Cory Barker und Myc Wiatrowski, 31–54. Jefferson: McFarland.

    Google Scholar 

  • Bennett, James, und Niki Strange. 2011. Television as digital media. Durham: Duke University Press.

    Book  Google Scholar 

  • Bleicher, Joan Kristin. 2005. Vom Programm durch das Portal zum Cyberspace. Ordnungsmodelle von Internet-Angeboten. In Programm und Programmatik. Kultur- und medienwissenschaftliche Analysen. Knut Hickethier zum 60. Geburtstag, Hrsg. Ludwig Fischer, 357–370. Konstanz: UVK.

    Google Scholar 

  • ———. 2009. Zirkulationen medialer Bilderwelten. Wechselwirkungen zwischen Fernsehen und YouTube. In Probleme filmischen Erzählens, Hrsg. Hannah Birr, Maike S. Reinerth, und Jan N. Thon, 177–200. Münster: LIT.

    Google Scholar 

  • Bolter, Jay David. 2007. Remediation and the language of new media. Northern Lights: Film & Media Studies Yearbook 5(1): 25–37.

    Article  Google Scholar 

  • Bottomley, Andrew J. 2019. Giant pools of content: Theorizing aggregation in online media distribution. Journal of Cinema and Media Studies 59(1): 149–156.

    Article  Google Scholar 

  • Broe, Dennis. 2019. Birth of the binge: Serial TV and the end of leisure. Detroit: Wayne State University Press.

    Google Scholar 

  • Castro, Deborah, Jacob M. Rigby, Diogo Cabral, und Valentina Nisi. 2021. The binge-watcher’s journey: Investigating motivations, contexts, and affective states surrounding Netflix viewing. Convergence 27(1): 3–20.

    Article  Google Scholar 

  • Chamberlain, Daniel. 2011. Scripted spaces: Television interfaces and the non-places of asynchronous entertainment. In Television as digital media, Hrsg. James Bennett und Niki Strange, 230–254. Durham: Duke University Press.

    Google Scholar 

  • Christian, Aymar Jean. 2012. The web as television reimagined? Online networks and the pursuit of legacy media. Journal of Communication Inquiry 36(4): 340–356.

    Article  Google Scholar 

  • Csikszentmihalyi, Mihaly. 2010 [1992]. Flow. Das Geheimnis des Glücks. Stuttgart: Klett-Cotta.

    Google Scholar 

  • Denecke, Mathias. 2017. Zuschauen zwischen Flow und Internet-TV. Vom Verfließen der Differenz. montage AV 26(1): 17–27.

    Google Scholar 

  • Dhoest, Alexander, und Nele Simons. 2013. Still TV: On the resilience of an old medium. NECSUS. European Journal of Media Studies 2(1): 19–34.

    Article  Google Scholar 

  • ———. 2016. Still ‚watching‘ TV? the consumption of TV fiction by engaged audiences. Media and Communication 4(3): 176–184.

    Article  Google Scholar 

  • Distelmeyer, Jan. 2012. Das flexible Kino. Ästhetik und Dispositiv der DVD & Blu-ray. Berlin: Bertz + Fischer.

    Google Scholar 

  • ———. 2021. Kritik der Digitalität. Wiesbaden: Springer VS.

    Book  Google Scholar 

  • Dovey, Jon. 2011. Time slice: Web drama and the attention economy. In Ephemeral media. Transitory screen culture from television to Youtube, Hrsg. Paul Grainge, 138–157. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

    Chapter  Google Scholar 

  • Ellis, John. 2000. Seeing things: Television in the age of uncertainty. London: I.B. Tauris.

    Book  Google Scholar 

  • ———. 2002 [1992]. Fernsehen als kulturelle Form. In Grundlagentexte zur Fernsehwissenschaft: Theorie – Geschichte – Analyse, Hrsg. Ralf Adelmann, Jan O. Hesse, Judith Keilbach, und Markus Stauff, 44–73. Konstanz: UVK.

    Google Scholar 

  • ———. 2011. Interstitials: How the ‚bits in between‘ define the programmes. In Ephemeral media: Transitory screen culture from television to Youtube, Hrsg. Paul Grainge, 59–69. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

    Chapter  Google Scholar 

  • Elrod, James M. 2019. Navigating the Nebula: Audience affect, interactivity, and genre in the age of streaming TV. Participations 16(2): 167–195.

    Google Scholar 

  • Enzensberger, Hans Magnus. 2009 [1988]. Das Nullmedium oder Warum alle Klagen über das Fernsehen gegenstandslos sind. In Texte zur Theorie und Geschichte des Fernsehens, Hrsg. Michael Grisko, 211–220. Stuttgart: Reclam.

    Google Scholar 

  • Gerbarg, Darcy. 2009. Television goes digital. New York: Springer.

    Book  Google Scholar 

  • Gilbert, Anne. 2019. Push, pull, rerun: Television reruns and streaming media. Television and New Media 20(7): 686–701.

    Article  Google Scholar 

  • Gripsrud, Jostein. 2010. Relocating television: Television in the digital context. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Hardenbergh, Margot. 2010. The death of television. ETC: A Review of General Semantics 67(2): 170–176.

    Google Scholar 

  • Hickethier, Knut. 2002. Das Fernsehen als Modell für die Medientheorie der digitalen Gesellschaft. In Bildschirm – Medien – Theorien, Hrsg. Peter Gendolla, Peter Ludes, und Volker Roloff, 119–131. München: Fink.

    Google Scholar 

  • Horeck, Tanya, Mareike Jenner, und Tina Kendall. 2018. On binge-watching: Nine critical propositions. Critical Studies in Television: The International Journal of Television Studies 13(4): 499–504.

    Article  Google Scholar 

  • Horvath, Jared C., Alex J. Horton, Jason M. Lodge, und John A. C. Hattie. 2017. The impact of binge watching on memory and perceived comprehension. First Monday 22(9). https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/7729. Zugegriffen am 26.08.2022.

  • Jacobs, Jason. 2011. Television, interrupted. Pollution or aesthetic? In Television as digital media, Hrsg. James Bennett und Niki Strange, 255–282. Durham: Duke University Press.

    Google Scholar 

  • Jenner, Mareike. 2016. Is this TVIV? on Netflix, TVIII and binge-watching. New Media & Society 18(2): 257–273.

    Article  Google Scholar 

  • ———. 2018. Netflix and the re-invention of television. Cham: Palgrave Macmillan.

    Book  Google Scholar 

  • ———. 2021. Binge-watching and contemporary television research. Edinburgh: Edinburgh University Press.

    Book  Google Scholar 

  • Johnson, Catherine. 2019. Online television. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Keilbach, Judith, und Markus Stauff. 2011. Fernsehen als fortwährendes Experiment. Über die permanente Erneuerung eines alten Mediums. In Blickregime und Dispositive audiovisueller Medien, Hrsg. Nadja Elia-Borer, Samuel Sieber, und Georg Christoph Tholen, 155–182. Bielefeld: transcript.

    Chapter  Google Scholar 

  • Kelly, J. P. 2011. Beyond the broadcast text: New economies and temporalities of online-TV. In Ephemeral media. Transitory screen culture from television to Youtube, Hrsg. Paul Grainge, 122–137. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

    Chapter  Google Scholar 

  • Klocke, Vera. 2021. Inszenierungen von Fernsehen. Medientechnologien als Materialisierungen von Transformationsprozessen innerhalb der häuslichen Sphäre. FFK Journal 6:361–369.

    Google Scholar 

  • Lotz, Amanda D. 2007. The television will be revolutionized. New York: NYU Press.

    Google Scholar 

  • ———. 2017. Portals: A treatise on internet-distributed television. Michigan: University of Michigan Library.

    Book  Google Scholar 

  • ———. 2018. We now disrupt this broadcast: How cable transformed television and the internet revolutionized it all. Cambridge: MIT Press.

    Book  Google Scholar 

  • McCarthy, Anna. 2001. Ambient television: Visual culture and public space. Durham: Duke University Press.

    Book  Google Scholar 

  • McCormick, Casey J. 2016. „Forward is the battle cry“: Binge-viewing Netflix’s House of Cards. In The Netflix effect: Technology and entertainment in the 21st century, Hrsg. Kevin McDonald und Daniel Smith-Rowsey, 101–116. New York: Bloomsbury Academic.

    Google Scholar 

  • Medhurst, Jamie. 2006. Case study: A (very) brief history of television. In Tele-visions: An introduction to studying television, Hrsg. Glen Creeber, 115–123. London: BFI.

    Google Scholar 

  • Mikos, Lothar. 2019. Television as transitional medium. International Journal of Film and Media Arts 4(1): 6–13.

    Article  Google Scholar 

  • Mittell, Jason. 2010. Serial Boxes: DVD-Editionen und der kulturelle Wert amerikanischer Fernsehserien. In Serielle Formen. Von den frühen Film-Serials zu aktuellen Quality-TV- und Online-Serien, Hrsg. Robert Blanchet, Kristina Köhler, Julia Zutavern, und Tereza Smid, 133–152. Marburg: Schüren.

    Google Scholar 

  • Neverla, Irene. 2009 [1994]. Zeitrationalität der Fernsehnutzung als Zwang und Emanzipation. In Texte zur Theorie und Geschichte des Fernsehens, Hrsg. Michael Grisko, 256–269. Stuttgart: Reclam.

    Google Scholar 

  • Nicholas, Kyle. 2009. Post TV? The future of television. In Tele-visions. An introduction to studying television, Hrsg. Glen Creeber, 153–159. London: BFI.

    Google Scholar 

  • Pajkovic, Niko. 2022. Algorithms and taste-making: Exposing the Netflix recommender system’s operational logics. Convergence 28(1): 214–235.

    Google Scholar 

  • Perks, Lisa Glebatis. 2015. Media marathoning: Immersions in morality. New York: Lexington Books.

    Google Scholar 

  • Quico, Célia. 2019. Television reshaped by big data: Impacts and implications for Netflix-like platforms in the age of dataism. International Journal of Film and Media Arts 4(1): 48–55.

    Article  Google Scholar 

  • Samuel, Michael. 2017. Time wasting and the contemporary television-viewing experience. University of Toronto Quarterly 86(4): 78–89.

    Article  Google Scholar 

  • Sanson, Kevin, und Gregory Steirer. 2019. Hulu, streaming, and the contemporary television ecosystem. Media, Culture & Society 41(8): 1210–1227.

    Article  Google Scholar 

  • Schwaab, Herbert. 2012. „Ich weiss ja nicht, was ich suche“. Betrachtungen zu Flow, Segmentierung, liveness und Subjektivität des Fernsehens im Internet. montage AV 21(1): 115–132.

    Google Scholar 

  • Snider, Zachary. 2016. The cognitive psychological effects of binge-watching. In The Netflix effect. Technology and entertainment in the 21st century, Hrsg. Kevin McDonald und Daniel Smith-Rowsey, 117–128. New York: Bloomsbury Academic.

    Google Scholar 

  • Sodano, Todd M. 2012. Television’s paradigm (time-)shift: Production and consumption practices in the post-network era. In Time in television narrative: Exploring temporality in twenty-first century programming, Hrsg. Melissa Ames, 27–42. Jackson: University Press of Mississippi.

    Chapter  Google Scholar 

  • Spigel, Lynn, und Jan Olsson. 2004. Television after TV: Essays on a medium in transition. Durham: Duke University Press.

    Book  Google Scholar 

  • Stauff, Markus. 2005. Das neue Fernsehen. Machtanalyse Gouvernementalität und digitale Medien. Münster: LIT.

    Google Scholar 

  • Steiner, Emil. 2017. Binge-watching in practice. The rituals, motives and feelings of streaming video viewers. In The age of Netflix. Critical essays on streaming media, digital delivery and instant access, Hrsg. Cory Barker und Myc Wiatrowski, 141–161. Jefferson: McFarland.

    Google Scholar 

  • Thibault, Ghislain. 2015. Streaming: A media hydrography of televisual flows. VIEW Journal of European Television History and Culture 4(7): 110–119.

    Article  Google Scholar 

  • Tryon, Chuck. 2015. TV got better: Netflix’s original programming strategies and the on-demand television transition. Media Industries 2(2): 104–116.

    Article  Google Scholar 

  • Turner, Graeme, und Jinna Tay. 2009. Television studies after TV: Understanding television in the post-broadcast era. London: Routledge.

    Book  Google Scholar 

  • Uricchio, William. 2004. Television’s next generation. TEchnology/interface culture/flow. In Television after TV: Essays on a medium in transition, Hrsg. Lynn Spigel, 163–182. Durham: Duke University Press.

    Google Scholar 

  • ———. 2014. Constructing television: Thirty years that froze an otherwise dynamic medium. In After the break: Television theory today, Hrsg. Marijke de Valck und Jan Teurlings, 65–78. Amsterdam: Amsterdam University Press.

    Google Scholar 

  • Williams, Raymond. 2003 [1974]. Television: Technology and cultural form. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Winkler, Hartmut. 1991. Switching, Zapping: Ein Text zum Thema und ein parallellaufendes Unterhaltungsprogramm. Darmstadt: Häusser.

    Google Scholar 

  • ———. 2009 [1990]. Eins, zwei, eins, vier, x. Switching: Die Installation der Tagtraummaschine. In Texte zur Theorie und Geschichte des Fernsehens, Hrsg. Michael Grisko, 222–230. Stuttgart: Reclam.

    Google Scholar 

  • Winter, Rainer. 2010 [1995]. Der produktive Zuschauer. Medienaneignung als kultureller und ästhetischer Prozess, 2. Aufl. Köln: Halem.

    Google Scholar 

  • Zielinski, Siegfried. 1986. Zur Geschichte des Videorecorders. Berlin: Wissenschaftsverlag Spiess.

    Google Scholar 

  • ———. 1992. Audiovisuelle Zeitmaschine. Thesen zur Kulturtechnik des Videorekorders. In Video – Apparat/Medium, Kunst, Kultur. Ein internationaler Reader, Hrsg. Siegfried Zielinski, 91–114. Frankfurt a. M.: Peter Lang.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Jana Zündel .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2023 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, ein Teil von Springer Nature

About this entry

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this entry

Zündel, J. (2023). Streamen. In: Grampp, S., Moskatova, O. (eds) Handbuch Televisuelle Serialität. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-35305-6_38-1

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-35305-6_38-1

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Publisher Name: Springer VS, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-658-35305-6

  • Online ISBN: 978-3-658-35305-6

  • eBook Packages: Springer Referenz Sozialwissenschaften und Recht

Publish with us

Policies and ethics