Skip to main content

Filmwissenschaft: feministische Theorie, Gender Media Studies und Affekt

  • Living reference work entry
  • First Online:
Handbuch Interdisziplinäre Geschlechterforschung

Part of the book series: Geschlecht und Gesellschaft ((GUG,volume 65))

  • 917 Accesses

Zusammenfassung

Der Artikel stellt historische Debatten und aktuelle Entwicklungen im Verhältnis filmischer Medien und Gender dar, besonders die Bedeutung der Feministischen Filmtheorie und der Affekttheorie. Es lässt sich eine Verschiebung des Fokus der Darstellungen von Geschlechterstereotypen über die Medialität von Geschlecht hin zu Affekt und Mediengefügen verzeichnen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Institutional subscriptions

Literatur

  • Altman, Rick. 1998. Rebirth of a Phantom genre. In Refiguring American film genres: History and theory, Hrsg. Nick Browne, 27–33. Berkeley: University of California Press.

    Google Scholar 

  • Baier, Angelika, Christa Binswanger, Jana Häberlein, Yv Eveline Nay, und Andrea Zimmermann. 2014. Affekt und Geschlecht: Eine Einleitung in Affekt-Theorien aus einer feministischen, queeren und post/kolonialen Perspektive. In Affekt und Geschlecht: eine einführende Anthologie, Hrsg. Angelika Baier, Christa Binswanger, Jana Häberlein, Yv Eveline Nay und Andrea Zimmermann, 11–54. Wien: Zaglossus.

    Google Scholar 

  • Bean, Jennifer, Hrsg. 2002. A feminist reader in early cinema. Durham: Duke University Press.

    Google Scholar 

  • Bee, Julia. 2018. Gefüge des Zuschauens. Begehren, Differenz und Gewalt in Film- und Fernsehwahrnehmung. Bielefeld: transcript. (Im Erscheinen)

    Google Scholar 

  • Bose, Käthe von, Ulrike Klöppel, Katrin Köppert, Karin Michalski, und Pat Treusch, Hrsg. 2015. I is for impasse. Affektive Queerverbindungen in Theorie, Aktivismus, Kunst. Berlin: B-books.

    Google Scholar 

  • Braidt, Andrea. 2008. Film-Genus. Gender und Genre in der Filmwahrnehmung. Marburg: Schüren.

    Google Scholar 

  • Braidt, Andrea. 2016. Einleitung Feministische Filmtheorie. In Gender Medien Reader, Hrsg. Katrin Peters und Andrea Seier, 23–29. Zürich: Diaphanes.

    Google Scholar 

  • Brauerhoch, Annette, Heike Klippel, und Doris Kern, Hrsg. 2011. Sexualität im Film. Heft 66 Frauen und Film. Frankfurt a. M.: Stroemfeld.

    Google Scholar 

  • Brunsdon, Charlotte, Hrsg. 1987. Films for women. London: BFI Publishing.

    Google Scholar 

  • Butler, Judith. 1991. Das Unbehagen der Geschlechter. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Butler, Judith. 1997. Körper von Gewicht. Die diskursiven Grenzen des Geschlechts. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Butler, Judith. 2009. Frames of war. When is life grievable? London: Verso.

    Google Scholar 

  • Chaudhuri, Shohini. 2007. Feminist film theorists: Laura Mulvey, Kaja Silverman, Teresa de Lauretis, Barbara Creed. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Chivers, Sally. 2011. Silvering screen: Old age and disability in cinema. Toronto: University of Toronto Press.

    Google Scholar 

  • Chivers, Sally, und Nicole Markotić, Hrsg. 2010. The problem body: Projecting disability on film. Columbus: Ohio State University Press.

    Google Scholar 

  • Chow, Rey. 2010. The Rey Chow reader. Hrsg. Paul Bowman. New York: Columbia University Press.

    Google Scholar 

  • Clough, Patricia Ticineto. 2011. Human security/national security: Gender branding and population racism. In Beyond biopolitics. Essays on the governance of life and death, Hrsg. Patricia Clough und Craig Willse, 46–64. Durham: Duke University Press.

    Chapter  Google Scholar 

  • Clover, Carol. 1992. Men, women, and chain saws. Gender in the modern horror film. Princeton: Princeton University Press.

    Google Scholar 

  • Creed, Barbara. 2012. The monstrous-feminine. Film, feminism, psychoanalysis. Hoboken: Taylor and Francis.

    Google Scholar 

  • Dang, Sarah-Mai. 2016. Chick flicks. Film, Feminismus und Erfahrung. Hamburg: tredition.

    Google Scholar 

  • Davies, Helen, und Claire OʼCallaghan, Hrsg. 2017. Gender and austerity in popular culture: Femininity, masculinity & recession in film & television. London/New York: I. B. Tauris & Co. Ltd.

    Google Scholar 

  • Davis, Nick. 2013. The desiring image. Gilles Deleuze and contemporary queer cinema. Oxford: Oxford University Press.

    Book  Google Scholar 

  • Doane, Mary Ann. 1999. The desire to desire: The womanʼs film of the 1940s. Bloomington: Indiana University Press.

    Google Scholar 

  • Dorchain, Claudia Simone, und Felice Naomi Wonnenberg, Hrsg. 2013. Contemporary Jewish Reality in Germany and its Reflection in Film. Berlin/Boston: de Gruyter.

    Google Scholar 

  • Dyer, Richard. 2002. The culture of queers. London/New York: Routledge.

    Google Scholar 

  • Eckert, Lena, und Silke Martin. 2016. Bilder des Begehrens – doing age/doing desire. In Alte im Film und auf der Bühne: neue Altersbilder und Altersrollen in den darstellenden Künsten, Hrsg. Henriette Herwig, 119–135. Bielefeld: transcript.

    Google Scholar 

  • Figge, Maja. 2015. Deutschsein (wieder-)herstellen. Weißsein und Männlichkeit im bundesdeutschen Kino der fünfziger Jahre. Bielefeld: transcript.

    Book  Google Scholar 

  • Foucault, Michel. 2017. Der Wille zum Wissen. Sexualität und Wahrheit 1, 21. Aufl. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Gledhill, Christine, und Julia Knight, Hrsg. 2015. Doing womenʼs film history: Reframing cinemas, past and future. Urbana/Chicago/Springfield: University of Illinois Press.

    Google Scholar 

  • Gregg, Melissa, und Gregory J. Seighworth, Hrsg. 2009. The affect theory reader. Durham: Duke University Press.

    Google Scholar 

  • Halberstam, Jack. 2005. In a queer time and place: Transgender bodies, subcultural lives. New York: New York University Press.

    Google Scholar 

  • Halberstam, Jack. 2006. The transgender gaze in boys don’t cry. In Queer screen. A screen reader, Hrsg. Jacky Stacey und Sarah Street, 278–282. New York: Routledge.

    Google Scholar 

  • Hall, Stuart. 2007. Encoding, decoding. In The cultural studies reader third edition, Hrsg. Simon During, 477–487. New York/London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Hanson, Ellis, Hrsg. 2005. Out takes. Essays on queer theory and film. Durham: Duke University Press.

    Google Scholar 

  • Heidenreich, Nanna. 2015. V/Erkennungsdienste, das Kino und die Perspektive der Migration. Bielefeld: transcript.

    Book  Google Scholar 

  • Hollinger, Karen. 2012. Women and genre: From women’s film to chick flicks. In Feminist film studies, Hrsg. Karen Hollinger, 35–66. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • hooks, bell. 1992. Reel to real: Race, sex, and class at the movies. Hoboken: Taylor and Francis.

    Google Scholar 

  • hooks, bell. 2016. The oppositional gaze: black female spectators. In Film theory and criticism: Introductory readings, Hrsg. Leo Braudy, 681–693. New York: Oxford University Press.

    Google Scholar 

  • Huskell, Molly. 1974. From reverence to rape: The treatment of women in the movies. Chicago: The University of Chicago Press.

    Google Scholar 

  • Jelača, Dijana. 2017. Film feminism, post cinema and the affective turn. In Routledge companion to cinema and gender, Hrsg. Kristin Lené Hole, Jelača Dijana, E. Ann Kaplan und Patrice Petro, 446–487. New York: Routledge.

    Google Scholar 

  • Jones, Deborah, und Judith Pringle. 2015. Unmanageable inequalities: Sexism in the film industry. The Sociological Review 63(S1): 37–49.

    Article  Google Scholar 

  • Kandioler, Nicole. 2014. Imaginäre Vergegenwärtigung. Gender und Medien in der Filmvermittlung. Der Deutschunterricht 5:2–11.

    Google Scholar 

  • Kaplan, E. Ann. 1997. Looking for the other. feminism, film and the imperial gaze. New York/London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Kaplan, E. Ann. 2015. Climate trauma: Foreseeing the future in dystopian film and fiction. New Brunswick: Rutgers University Press.

    Google Scholar 

  • Keitz, Ursula von. 2014. Weiblichkeitsbilder im Film der Weimarer Republik. Der Deutschunterricht 5:12–21.

    Google Scholar 

  • Koch, Angela. 2007. Ir/réversible: die audiovisuelle Codierung von sexueller Gewalt im Film. In Sex/ismus und Medien, Hrsg. Kerstin Knop und Minka Schneikart, 139–164. Herbolzheim: Centaurus Verlag.

    Google Scholar 

  • Koch, Angela. 2015. Fiktionalisierung und Fiktion der sexuellen Gewalt. In Sexuelle Gewalt im Film, Hrsg. Jochem Kotthaus, 288–304. Weinheim: Beltz Juventa.

    Google Scholar 

  • Koch, Gertrud. 1992. Die Einstellung ist die Einstellung. Visuelle Konstruktionen. des Judentums. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Koch, Gertrud. 1989. Was ich erbeute sind Bilder. Basel/Frankfurt a. M.: Stroemfeld/Roter Stern.

    Google Scholar 

  • Kohnen, Melanie, Hrsg. 2016. Screening the closet. In Queer representation, visibility and race in American film and television. New York: Routledge.

    Google Scholar 

  • Kotthaus, Jochem, Hrsg. 2015. Sexuelle Gewalt im Film. Weinheim: Beltz Juventa.

    Google Scholar 

  • Kristeva, Julia. 1980. Power of horror. An essay on abjection. New York: Columbia University Press.

    Google Scholar 

  • Lauretis, Teresa de. 1985. Aesthetic and feminist theory: Rethinking women’s cinema. New German Critique 34:154–175.

    Google Scholar 

  • Lauretis, Teresa de. 1987. Die Technologie des Geschlechts. In Vermittelte Weiblichkeit. Feministische Wissenschafts- und Gesellschaftstheorie. Hrsg. Elvira Scheich, 57–94. Hamburg: Hamburger Edition.

    Google Scholar 

  • Liebrand, Claudia, und Ines Steiner, Hrsg. 2004. Hollywood hybrid, Gender und Genre im zeitgenössischen Mainstream-Film. Marburg: Schüren.

    Google Scholar 

  • Marks, Laura. 2002. Touch. Sensuous theory and multisensory media. Minneapolis: University of Minnesota University Press.

    Google Scholar 

  • Massumi, Brian. 2015. Ontopower. War, powers, and the state of perception. Durham: Duke University Press.

    Book  Google Scholar 

  • Minh-ha, Trinh T. 1998. Die verabsolutierende Suche nach Bedeutung. In Bilder des Wirklichen. Texte zur Theorie des Dokumentarfilms, Hrsg. Eva Hohenberger, 266–296. Berlin: Vorwerk 8.

    Google Scholar 

  • Modleski, Tania. 1999. The dark continent. Gender and race in popular film. In Feminist theory: a reader, Hrsg. Susan Thornham, 321–335. New York: New York University Press.

    Google Scholar 

  • Mulvey, Laura. 1999 [1975]. Visual pleasure and narrative cinema. In Film theory and criticism: Introductory readings, Hrsg. Leo Braudy und Marshall Cohen, 833–844. New York: Oxford University Press.

    Google Scholar 

  • Peters, Kathrin, und Andrea Seier. 2014. Gender Studies. In Handbuch Medienwissenschaft, Hrsg. Jens Schröter, 528–536. Stuttgart: Metzler.

    Google Scholar 

  • Peters, Kathrin, und Andrea Seier. 2016. Gender und Medien Einleitung. In Gender Medien Reader, Hrsg. Kathrin Peters und Andrea Seier, 9–19. Zürich: Diaphanes.

    Google Scholar 

  • Preston, Jeffrey. 2017. The fantasy of disability: Images of loss in popular culture. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Prommer, Elisabeth, und Christina Linke. 2017. Audiovisuelle Diversität? Geschlechterdarstellungen in Film und Fernsehen in Deutschland. Malisa Stiftung. https://malisastiftung.org/wp-content/uploads/Broschuere_din_a4_audiovisuelle_Diversitaet_v06072017_V3.pdf. Zugegriffen am 29.08.2017.

  • Puar, Jasbir. 2007. Terrorist assemblages. Homonationalism in queer times. Durham: Duke University Press.

    Book  Google Scholar 

  • Rich, Ruby. 2013. New queer cinema. The director’s cut. Durham: Duke University Press.

    Book  Google Scholar 

  • Rizzo, Teresa. 2012. Deleuze and film: A feminist introduction. London: Bloomsbury.

    Google Scholar 

  • Schlüpmann, Heide. 1990. Unheimlichkeit des Blicks. Das Drama des frühen deutschen Kinos. Frankfurt a. M.: Stroemfeld.

    Google Scholar 

  • Seier, Andrea. 2006. Von Frauen und Film zu Gender und Medien. Überlegungen zu Judith Butlers Filmanalyse von Paris is Burning. In Wie der Film den Körper schuf: Ein Reader zu Gender und Medien, Hrsg. Hedwig Wagner, Annette Geiger, Stefanie Rinke und Stevie Schmiedel, 81–98. Kromsdorf: Weimar VDG.

    Google Scholar 

  • Seier, Andrea. 2007. Remediatisierung und Vergeschlechtlichung. Die performative Konstitution von Gender und Medien. Münster: LIT.

    Google Scholar 

  • Silverman, Kaja. 1988. The acoustic mirror. The female voice in psychoanalysis and cinema. Bloomington: Indiana University Press.

    Google Scholar 

  • Sina, Véronique. 2016. Comic, film, gender. Zur (Re-)Medialisierung von Geschlecht im Comicfilm. Bielefeld: transcript.

    Book  Google Scholar 

  • Sjogren, Britta. 2006. Into the vortex. Female voice and paradox in film. Urbana: University of Illinois Press.

    Google Scholar 

  • Sobchack, Vivian. 1992. The address of the eye: A phenomenology of film experience. Princeton: Princeton University Press.

    Google Scholar 

  • Staiger, Janet. 2017. Film reception studies. In Routledge companion to cinema and gender, Hrsg. Kristin Lené Hole, Jelača Dijana, E. Ann Kaplan, und Patrice Petro, 332–341. New York: Routledge.

    Google Scholar 

  • Studlar, Gaylin. 1992. In the realm of pleasure. Von Sternberg, Dietrich, and the masochistic aesthetic. New York: Columbia University Press.

    Google Scholar 

  • Vernon, Kathleen M. 2017. Sound and gender. In Routledge companion to cinema and gender, Hrsg. Kristin Lené Hole, Jelača Dijana, E. Ann Kaplan und Patrice Petro, 47–56. New York: Routledge.

    Google Scholar 

  • Williams, Linda. 2008. Screening sex. Durham: Duke University Press.

    Book  Google Scholar 

  • Williams, Linda. 2009. Filmkörper. Gender, Genre und Exzess. Montage AV: Zeitschrift für Theorie und Geschichte audiovisueller Kommunikation 18(2): 9–30.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Julia Bee .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2018 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH

About this entry

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this entry

Bee, J. (2018). Filmwissenschaft: feministische Theorie, Gender Media Studies und Affekt. In: Kortendiek, B., Riegraf, B., Sabisch, K. (eds) Handbuch Interdisziplinäre Geschlechterforschung. Geschlecht und Gesellschaft, vol 65. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-12500-4_171-1

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-12500-4_171-1

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Publisher Name: Springer VS, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-658-12500-4

  • Online ISBN: 978-3-658-12500-4

  • eBook Packages: Springer Referenz Sozialwissenschaften und Recht

Publish with us

Policies and ethics