Skip to main content

Performing Technology

Vom Besuch virtueller Realitäten zum Leben in technischen Umwelten

  • Living reference work entry
  • First Online:

Zusammenfassung

Abgegrenzte Virtuelle Realitäten der 1990er-Jahre haben sich unterdessen in allumfassende und unentrinnbare alltägliche technische Umwelten aufgelöst. Performances mit Technologie tragen entscheidend dazu bei, diese technischen Umwelten zu verzaubern und sie als Techno-Psyche so in Kopf und Körper zu verankern, dass ein an diese Umwelten gebundenes Selbst entsteht. Diese Faszinationsgeschichte dürfte verständlich machen, warum in digitalen Kulturen recht wenig gegen die Entwicklung hin zu einem prothetischen Datengebertum menschlicher Agierender unternommen wird.

This is a preview of subscription content, log in via an institution.

Literatur

  • Bardoit, Clarisse. 2006. 9 evenings: Theatre and engineering. Fondation Langlois. http://www.fondation-langlois.org/html/e/page.php?NumPage=572. Zugegriffen am 20.12.2017.

  • Baudrillard, Jean. 1982, [1976]. Der Symbolische Tausch und der Tod. München: Matthes & Seitz.

    Google Scholar 

  • Beyes, Timon, Jörg Metelmann, und Claus Pias, Hrsg. 2017. Nach der Revolution. Ein Brevier digitaler Kulturen. Berlin: Tempus Corporate.

    Google Scholar 

  • Bonin, Vincent. 2006a. David Tudor, Bandoneon! (a combine) (performance). http://www.fondation-langlois.org/html/e/page.php?NumPage=583. Zugegriffen am 20.12.2017.

  • Bonin, Vincent. 2006b. Vochrome, Tool. http://www.fondation-langlois.org/html/e/page.php?NumPage=599. Zugegriffen am 02.12.2018.

  • Burnham, Jack. 1969. Systems and art. Arts in Society: Confrontation Between Art and Technology 6(2): 194–204.

    Google Scholar 

  • Can, Salman, Hermann Mayer, und Alois Knoll. 2008. NOTES: Neue Impulse aus Forschung und Entwicklung. Endoskopie heute 21(4): 226–230. https://mediatum.ub.tum.de/doc/1289291/867408.pdf . Zugegriffen am 20.12.2017.

    Article  Google Scholar 

  • Cross, Lowell. 2001. Remembering David Tudor: A 75th Anniversary Memoir. Iowa. http://www.lowellcross.com/articles/tudor/. Zugegriffen am 20.12.2017.

  • DeLahunta, Scott, und James Leach. 2017. ‚Becoming‘ knowledge. Leonardo 50(5): 461–467.

    Article  Google Scholar 

  • Dinkla, Söke. 1997. Pioniere interaktiver Kunst von 1970 bis heute. Ostfildern: Edition ZKM im Cantz Verlag.

    Google Scholar 

  • Esposito, Elena. 1998. Fiktion und Virtualität. In Medien – Computer – Realität. Wirklichkeitsvorstellungen und Neue Medien, Hrsg. Sybille Krämer, 269–296. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Gold, Rich. 1993a. This is not that pipe. http://web.archive.org/web/20040305153117/http://www.richgold.org/PIPE/pipe.html. Zugegriffen am 20.12.2017.

  • Gold, Rich. 1993b. Art in the age of ubiquitous computing. American Art 7(4): 2–11. http://web.archive.org/web/20040318231033/http://www.richgold.org/UBI-ART/HTML/slide7.html. Zugegriffen am 20.12.2017.

    Article  Google Scholar 

  • Gold, Rich. 2002. The plenitude: Design and engineering in the era of ubiquitous computing. http://hci.stanford.edu/dschool/resources/ThePlenitude.pdf. Zugegriffen am 20.12.2017.

  • Gold, Rich. 2007. The plenitude: Creativity, innovation, and making stuff. Cambridge, MA: MIT Press.

    Google Scholar 

  • Gold, Rich. 2008. The plenitude: Design and engineering in the era of ubiquitous computing. https://cygnuscon.files.wordpress.com/2013/02/the-plenitude.pdf. Zugegriffen am 20.12.2017.

  • Goldman, Jonathan. 2012. The buttons on Pandora’s box: David Tudor and the Bandoneon. American Music 30(1): 30–60.

    Article  Google Scholar 

  • Goodyear, Anne Collins. 2004. Gyorgy Kepes, Billy Klüver, and American art of the 1960s: Defining attitudes toward science and technology. Science in Context 17(4): 611–635.

    Article  Google Scholar 

  • Hall, Arthur D. 1962. A methodology for systems engineering. New York: Van Nostrand.

    Google Scholar 

  • Hall, Arthur D. 1969. Three-dimensional morphology of systems engineering. IEEE Transactions on Systems Science and Cybernetic SSC-5(2): 156–160.

    Article  Google Scholar 

  • Hultberg, Teddy. 1988. I smile when the sound is singing through the space. An interview with David Tudor by Teddy Hultberg in Dusseldorf May 17/18, 1988. http://davidtudor.org/Articles/hultberg.html. Zugegriffen am 20.12.2017.

  • Kirsh, David, Dafne Muntanyola, R. Joanne Jao, Amy Lew, und Matt Sugihara. 2009. Choreographic methods for creating novel, high quality dance. http://www.desform.org/2009/downloads/_PDFs/21_David%20Kirsh.pdf. Zugegriffen am 20.12.2017.

  • Leeker, Martina. 1995. Mime, Mimesis und Technologie. Berlin: Alexander Verlag.

    Google Scholar 

  • Leeker, Martina, Hrsg. 2001. Werkstatt Kooperation medialer und performativer Praktiken, mit Ruth Geiersberger, David Rokeby, Walter Siegfried. In Maschinen, Medien, Performances, Theater an der Schnittstelle zu digitalen Welten, 205–231. Berlin: Alexander Verlag.

    Google Scholar 

  • Leeker, Martina. 2002. Tanz auf telematischen Bühnen – Paul Sermon. In Tanz und Technologie. Auf dem Weg zu medialen Inszenierungen, Hrsg. Söke Dinkla und Martina Leeker, 244–305. Berlin: Alexander Verlag.

    Google Scholar 

  • Leeker, Martina. 2012. Just do it! Mimesis in technischem und künstlerischem Systems Engineering, Mimesis. Archiv für Mediengeschichte 12:153–166.

    Google Scholar 

  • Leeker, Martina. 2016. Theater and engineering. Kontrolle und Macht in medialen Umwelten in den 1960er-Jahren, und heute? In Räume und Medien des Regierens, Hrsg. Friedrich Balke und Maria Muhle, 198–217. München: Fink Verlag.

    Google Scholar 

  • Leeker, Martina. 2017a. Performing (the) digital: Positions of critique in digital cultures Leeker. In Performing the digital: Performance studies and performances in digital cultures, Hrsg. Timon Beyes, Martina Leeker und Imanuel Schipper, 21–63. Bielefeld: transcript Verlag.

    Google Scholar 

  • Leeker, Martina. 2017b. Understanding Media heute. McLuhans techno-ökologische Renaissance. In McLuhans Understanding Media, Hrsg. Jens Schröter und Till Heilmann, 115–148. Lüneburg: Meson Press.

    Google Scholar 

  • Leeker, Martina, und Michael Steppat. 2015. Data traffic in theater and engineering: Between technical conditions and illusions. In Traffic: Media as infrastructures and cultural practices, Hrsg. Marion Näser-Lather und Christoph Neubert, 160–179. Leiden/Boston: Brill.

    Chapter  Google Scholar 

  • McLuhan, Marshall.1964. New media and the arts. Arts in Society. The Avant-Garde Today 3(2): 239–242.

    Google Scholar 

  • McLuhan, Marshall. 1994/[1964]. Understanding media. The extension of man. Cambridge, MA: MIT Press.

    Google Scholar 

  • Mignonneau, Laurent, und Christa Sommerer. 1992. The interactive plant growing. http://www.interface.ufg.ac.at/christa-laurent/WORKS/CONCEPTS/PlantsConcept.html. Zugegriffen am 20.12.2017.

  • Rokeby, David. 1990. The harmonics of interaction, sound and movement. Musicworks 46. http://www.davidrokeby.com/harm.html. Zugegriffen am 20.12.2017.

  • Rokeby, David. 2001. Die Konstruktion von Erfahrung. Interfaces als Inhalt. In Maschinen, Medien, Performances, Theater an der Schnittstelle zu digitalen Welten, Hrsg. Martina Leeker, 50–77. Berlin: Alexander Verlag.

    Google Scholar 

  • Rokeby, David. 2002. softVNS 4.5 real time video processing and tracking software for Max5. http://www.davidrokeby.com/softVNS.html. Zugegriffen am 20.12.2017.

  • Rokeby, David, Caitlin Jones, und Lizzie Muller. 2010. Very nervous system: Documentary collection timeline. http://www.fondation-langlois.org/html/e/page.php?NumPage=2199. Zugegriffen am 20.12.2017.

  • Sermon, Paul. o. J. Telematic dreaming – Statement, http://www.paulsermon.org/dream/. Zugegriffen am 20.12.2017.

  • Simon, Herbert A. 1955. A behavioral model of rational choice. The Quarterly Journal of Economics 69(1): 99–118.

    Article  Google Scholar 

  • Simon, Herbert A. 1956. Rational choice and the structure of the environment. Psychological Review 63:129–138.

    Article  Google Scholar 

  • Simon, Herbert A. 1959. Theories of decision-making in economics and behavioral science. The American Economic Review 49(3): 253–283.

    Google Scholar 

  • Sprenger, Florian. 2017. Handlungsmächte und Zauberei ohne Zauberer. Von der Beseelung der Dinge zum Ubiquitous Computing. In Trick 17. Mediengeschichten zwischen Zauberkunst und Wissenschaft, Hrsg. v. Jan Müggenburg, Katja Müller-Helle, Florian Sprenger und Sebastian Vehlken, 87–114. Lüneburg: Meson press.

    Google Scholar 

  • Suchman, Lucy. 1987. Plans and situated actions: The problem of human-machine communication. New York: Cambridge University Press.

    Google Scholar 

  • Turner, Fred. 2006. From counterculture to cyberculture: Stewart brand, the whole earth network, and the rise of digital utopianism. Chicago: University of Chicago Press.

    Book  Google Scholar 

  • Turner, Fred. 2013. The democratic surround. Multimedia and American liberalism from World War II to the psychedelic sixties. London: University of Chicago Press.

    Book  Google Scholar 

  • Weiser, Mark. 1993. Some computer science issues in ubiquitous computing. Communications of the ACM 36(7): 74–84.

    Article  Google Scholar 

  • Weiser, Mark. 1996. Ubiquitous compting. http://www.ubiq.com/hypertext/weiser/UbiHome.html. Zugegriffen am 20.12.2017.

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Martina Leeker .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2019 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, ein Teil von Springer Nature

About this entry

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this entry

Leeker, M. (2019). Performing Technology. In: Kasprowicz, D., Rieger, S. (eds) Handbuch Virtualität. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-16358-7_5-1

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-16358-7_5-1

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Publisher Name: Springer VS, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-658-16358-7

  • Online ISBN: 978-3-658-16358-7

  • eBook Packages: Springer Referenz Sozialwissenschaften und Recht

Publish with us

Policies and ethics